Lokaal bestuur reageert op nieuw treinschema NMBS: “Mag geen achteruitgang betekenen voor reizigers van en naar Blankenberge”
Uit info in de pers en van reizigersorganisaties vernam het lokaal bestuur van Blankenberge dat er wijzigingen aan de spoorverbinding op til staan. “Als stad met een belangrijke terminus zijn we natuurlijk ook gesprekspartner voor Infrabel en NMBS. Daar blijft het echter stil en daarom zijn we ongerust. Het bestuur wil geen veranderingen die een negatieve impact hebben op het woon-werkverkeer van inwoners en tweedeverblijvers, noch op de reistijden voor bezoekers en toeristen”, klinkt het.
In december treedt de nieuwe vervoersregeling van de NMBS in werking. Er komt onder meer een nieuwe treinverbinding tussen Brussel en Amsterdam. Ook al rijdt deze trein ver van Blankenberge, door kruisingen in de noord-zuidas van Brussel, signaleert de treinreizigersvereniging een mogelijke belangrijke impact op de bestaande verbindingen, onder meer in West-Vlaanderen en naar de kust.
Rit van 69 minuten
“Nog onbevestigde en officieuze informatie zegt ons het volgende: Door een inpassing van een tweede IC Brussel-Amsterdam zou het rijpad van de IC03 Genk-Blankenberge met zo’n half uur verschuiven”, zegt burgemeester Björn Prasse, die stelt dat het grootste probleem daarbij de lange overstaptijd is van 28 minuten naar de provincie (Torhout, Roeselare, Lichtervelde, Izegem en Kortrijk) en de lange overstaptijd naar Antwerpen in het weekend (30 minuten in Gent). “Het nieuwe treinschema voorziet vanaf december dat het vaste uur zou verschuiven van XXu53 naar XXu15 vertrekkende vanuit Blankenberge. Reizigers uit Blankenberge, die in Brugge een aansluiting moeten hebben naar Kortrijk, zullen daar meer dan een half uur moeten wachten. Zo zal bijvoorbeeld een treinreis van Blankenberge naar Roeselare, een afstand van 45 kilometer, 69 minuten duren. Deze verslechteringen van de treinverbinding naar onze toeristische kuststad zijn natuurlijk onaanvaardbaar. Daarom heb ik nog eens onze contacten bij NMBS hierover gesproken. Zij blijven nog altijd bevestigen noch ontkennen”, zegt Prasse nog.
Schepen van Mobiliteit Patrick De Klerck vult aan: ”Als stadsbestuur volgen we het standpunt van TreinTramBus om de trein Kortrijk-Brugge (IC32) door te trekken naar Blankenberge. Zo rijden er twee treinen per uur tussen Brugge en Blankenberge, waar we al lang vragende partij voor zijn. Het lost ook de overstapproblematiek op, gezien er rechtstreeks naar de rest van de provincie wordt gereden. Ook vraagt deze aanpassing weinig extra personeel en materiaal van de NMBS omdat het al een bestaande verbinding is. Daarbovenop pleiten we voor een extra trein in de ochtendspits rond 6u45 in Blankenberge, zodat de pendelaars zonder al te lange overstaptijd in Kortrijk kunnen geraken. Er zijn hiervoor twee mogelijke alternatieven: een extra korte lokale trein Blankenberge-Brugge of een rechtstreekse trein Blankenberge-Kortrijk, zeker wetende dat er vanuit Oostende twee treinen quasi op hetzelfde moment vertrekken. Ook de vraag voor een derde spoor tussen Brugge en de oostkust blijft actueel.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier