Dit artikel maakt deel uit van ons Dossier A11.
...

Joachim Coens maakte de vele stappen in het A11-dossier van nabij mee. "Dit is een oud dossier dat al een hele tijd meegaat. Er waren ontelbaar veel stappen nodig, succesvol en minder succesvol, om te komen tot het huidige project. Dankzij minister Hilde Crevits (CD&V) werden in de vorige legislatuur knopen doorgehakt en hebben we nu eindelijk de verbinding tussen de N49 en de N31, waardoor we vanuit de haven het hele binnenland vlotter kunnen bereiken met het vrachtverkeer. Dat is cruciaal voor de ontwikkeling van de haven. Als je rekent dat 60 procent van het haventransport over de weg gaat, dan is elke tijdswinst daarin mooi meegenomen. Die ROLO (Roll On Roll Off, red.) blijft dus veruit het belangrijkste voor onze ontsluiting. Spoorverkeer en binnenvaart hebben een kleinere impact.""De ontwikkeling van de A11 zal zonder twijfel de concurrentiepositie van de haven verbeteren. Daar ben ik zeker van. Klanten reageren op elk verschil in snelheid. In de competitie met Duinkerke, Calais en Rotterdam betekent sneller transport dus een concurrentievoordeel. Of we ook nieuwe bedrijven zullen aantrekken, dat durf ik niet te zeggen. Hopelijk wel, maar dat moet de toekomst uitwijzen.""Ik vind de A11 een prachtig project. Niet alleen in mijn rol als voorzitter van het Havenbestuur, maar net zozeer als inwoner van de regio. De nieuwe snelweg zal zeker ook een impact hebben op de leefbaarheid in de ruime omgeving. De ontwikkeling van deze missing link trekt het zwaar verkeer grotendeels weg uit de kernen van Damme, Knokke, Lissewege... Ik ben ervan overtuigd dat de inwoners de positieve gevolgen snel zullen ondervinden. Niet alleen verdwijnen de vrachtwagens van de lokale wegen, er komen ook nieuwe fietsverbindingen. Als de nieuwe autosnelweg op 26 augustus geopend wordt, wil ik er dus zeker bij zijn."