Knip aan Driekerkenstraat blijft, al belooft stadsbestuur wel grondige evaluatie
De knip aan de Leiebrug tussen Bissegem en Marke blijft. De alternatieven van de protestgroep voor de Driekerkenstraat werden geanalyseerd maar onvoldoende haalbaar of veilig bevonden. Wel belooft schepen van Mobiliteit Axel Weydts (SP.A) monitoring tijdens de werken en een grondige evaluatie na één jaar knip.
Het overleg met het Kortrijkse stadsbestuur heeft voor de actievoerders van ‘Geen knik in de Driekerkenstraat’ weinig opgeleverd. Op de digitale vergadering maandagavond gingen onder meer schepen van Mobiliteit Axel Weydts (SP.A), de twee Bissegemse schepenen Kelly Detavernier (N-VA, bevoegd voor financiën) en Stephanie Demeyer (Team Burgemeester, schepen van Deelgemeenten) in gesprek met enkele vertegenwoordigers van de protestgroep. Op de agenda: de twee voorgestelde alternatieven voor de herinrichting van de Driekerkenstraat waarbij de fel bekritiseerde knip verdwijnt .
Plan is definitief
Maar geen van beide voorstellen acht de stad voldoende haalbaar om de beoogde doelstellingen naar verkeersveiligheid en leefbaarheid in de Driekerkenstraat te halen . Een fietsstraat zonder knip, het eerste alternatief, blijkt niet verenigbaar met een grote hoeveelheid autoverkeer die de straat zou moeten blijven slikken. Volgens de metingen van de stad passeren er dagelijks zo’n 5.000 voertuigen, terwijl voor een goed werkende fietsstraat het maximum op 2.000 auto’s ligt.
Het tweede alternatief met een dubbelrichtingsfietspad en een wegversmalling is volgens het stadsbestuur in een stedelijke omgeving helemaal niet wenselijk. Bovendien is de Driekerkenstraat ook te smal om de juiste breedtes te halen. De voorziene wegversmalling is voor de stad ook te lang en zal tot meer files en een gevaarlijke oversteek aan de Sint-Vincentiusschool zorgen. In het alternatief dreigen ook de voetpaden, het groen en de parkeerruimte weg te vallen, volgens schepen Weydts net grote voordelen van het ontwerp voor de nieuwe Driekerkenstraat.
“Het plan is definitief en de knip blijft”, is schepen Weydts dan ook duidelijk. “Bij zulke ingrijpende werken moet je alle elementen in de weegschaal leggen. Maar niet elk argument of element weegt even zwaar. Veiligheid en leefbaarheid zijn voor ons belangrijker dan comfort en enkele minuten omrijden. Ik kan begrijpen dat dat niet voor iedereen even aangenaam is, maar wij hebben een duidelijke keuze gemaakt. Een keuze waar we achter staan en waarvoor ik heel wat steun voel, ook in Bissegem én in Marke.”
Evaluatie
Wel neemt het stadsbestuur de opmerkingen over monitoring en evaluatie ter harte. De werken aan de Leiebrug, die komende zomer van start gaan, zullen de facto voor een knip in beide richtingen zorgen. Zowel in Bissegem als in Marke neemt het stadsbestuur zich voor gedurende de werken meermaals verkeersmetingen te doen. Ook eens de knip er effectief ligt en de brug is afgewerkt, zal de impact op de twee kernen gemeten worden. Na één jaar wordt de knip grondig geëvalueerd. Mocht blijken dat er extra flankerende maatregelen nodig zijn, dan zullen die ook worden genomen.
De protestgroep ‘Geen knik in de Driekerkenstraat’ betreurt het feit dat hun alternatieven en voorstellen het niet hebben gehaald. Of er nog een vervolg komt aan hun acties, zal nog moeten blijken. “Eerst dit nieuws laten doordringen, dan zien we wel”, klinkt het.
Al langer discussie
De knip in de Driekerkenstraat zorgt al langer voor discussie in Bissegem en Marke. De actiegroep kant zich sinds begin dit jaar fel tegen de plannen en verzamelde intussen bijna 1.200 handtekeningen op hun petitie. In de gemeenteraad van maart stelde Vlaams Belang Kortrijk voor om een digitaal referendum over de heraanleg van de Driekerkenstraat te organiseren. Een voorstel waar het stadsbestuur niet op in wil gaan.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier