De Westhoek: hier en daar nog 90, maar 70 wordt de norm

Ook de Kemmelseweg tussen Voormezele en Kemmel wordt 70 km/uur. © EF
Redactie KW

Wie op 1 januari of daarna met de wagen een nieuwjaarsbezoek brengt aan familie of vrienden zal het gaspedaal iets minder diep mogen indrukken. De snelheidslimiet van 70 km/uur wordt de norm buiten de bebouwde kom. Er zijn uitzonderingen, zoals de Ieperse Noorderring en de Frans-Vlaanderenweg in Poperinge, maar op zowat alle andere wegen buiten de bebouwde kom wordt 70 km/uur het maximum.

Vanaf 1 januari wordt 70 km/uur de snelheidsnorm. “We willen het oerwoud aan verkeersborden langs Vlaamse wegen tegengaan”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). “Met minder onduidelijkheid en minder borden mikken we op minder verkeersdoden.”

Er zijn enkel uitzonderingen mogelijk op wegen met een afscheiden fietspad, niet te veel conflicten, en geen bomen of bebouwing te dicht bij de rijweg. Wat betekent dat voor de wegen in onze regio? Onderaan deze reportage staat een kaart met alle snelheidslimieten op de wegen in onze provincie. Daarbij valt op dat er nog enkele wegen rond Ieper en Poperinge zijn waarbij 90 km/uur toegelaten wordt, maar voor het overgrote deel daalt de snelheid van 90 naar 70 km/uur. Een overzicht.

Noorderring

Beginnen doen we met de wegen waar niets verandert: ook na 1 januari mag je er het gaspedaal indrukken tot 90 km/uur. De situatie op de Noorderring blijft zoals nu. Vanaf de afrit van de A19 in Ieper tot aan de ring van Poperinge zal het 90 zijn.

Als je de Noorderring verlaat richting Boezinge en Merkem, via de Diksmuidseweg, mag je ook op enkele stukken 90 blijven rijden. Wie via de Briekestraat rijdt van Ieper naar Zonnebeke hoeft zich eveneens geen zorgen te maken. In Poperinge ten slotte is er een uitzondering op de Elverdingseweg, de Frans-Vlaanderenweg, de Reningelstseweg en de Westhoekweg.

Dat betekent dat alle andere wegen buiten de bebouwde kom 70 km/uur worden. “In Ieper zijn er ook nog enkele andere wegen waar de snelheidslimiet verandert in vergelijking met de huidige situatie”, zegt mobiliteitsambtenaar Valentijn Seys. “De Noorderring wordt 70 km/uur tussen de afrit van de A19 en de grens van Langemark-Poelkapelle. De Meenseweg wordt ook 70 km/uur tussen de Canadalaan en de grens met Zonnebeke. Voor de Zuiderring voorzien we 70 tussen de rotondes van de Rijselseweg en de Steverlyncklaan. De Rijselseweg zelf wordt volledig 70. Ook voor de Armentierseweg is dat het geval. Enkel ter hoogte van Sint-Elooi blijft een snelheidsbeperking van 50 km/uur gelden. De Kemmelseweg ten slotte wordt volledig 70 km/uur tussen de Rijselseweg en de gemeentegrens met Heuvelland.”

Een eind voor je de ring oprijdt, zal je al op de rem moeten gaan staan

In Poperinge blijven delen van de Elverdingseweg, Frans-Vlaanderenweg, Reningelstseweg en Westhoekweg 90 km/uur. Schepen Pieter Marchand: “De andere wegen buiten de bebouwde kom gaan naar 70, maar we voeren ook op enkele plaatsen een snelheidsbeperking in van 50 km/uur nabij de aansluiting op de stadsring. Dat gebeurt op de Abeelseweg, Elverdingseweg, Ieperseweg, Reningelstseweg en Westvleterseweg. Een eind voor je de ring oprijdt, zal je al op je rem moeten gaan staan.”

Overal 70

Voor de andere steden en gemeenten in de regio is het eenvoudig: alle wegen buiten de bebouwde kom worden 70 km/uur. “In Langemark-Poelkapelle is het simpel”, aldus schepen Lieven Vanbelleghem. “Er zijn geen uitzonderingen, ook niet op de gewestwegen. De zones 30 en 50 blijven ongewijzigd.” Schepen Marie Debucquoy van Zonnebeke pikt in: “Ook bij ons worden alle gemeentewegen waar geen zone 30 – woonwijken en schoolomgeving – of zone 50 – bebouwde kom – geldt, beperkt tot 70 km/uur.”

Datzelfde signaal krijgen we ook te horen uit Houthulst, Mesen en Heuvelland. “Voor de Houthulstse gemeentewegen kiezen we overal voor 70 km/uur”, vertelt Lucrece Sap van de technische dienst van de gemeente Houthulst. “Voor onze twee gewestwegen, de N369 en N301, trekken we die redenering door.”

Burgemeester van Mesen Sandy Evrard: “Wij hebben ook twee gewestwegen: de N365 en N314, maar ook daar opteren we voor de snelheidslimiet van 70 km/uur.”

Schepen Hilde Stragier zegt dat Heuvelland bewust kiest voor een verlaging van de snelheid. “Alle wegen, zowel gemeentelijke als gewestwegen, worden 70 km/uur. Deze beslissing hebben we genomen in het kader van ‘graag een verkeersveilig Heuvelland’.”

Bij de politiezone Arro Ieper valt te horen dat ze de eerste weken van 2017 vooral zullen inzetten op preventie, door onder meer gebruik te maken van borden die de gereden snelheid aangeven. Wie tijdens een controle echter toch geflitst wordt, zal die boete netjes moeten betalen…

De Westhoek: hier en daar nog 90, maar 70 wordt de norm

“Uitzonderingen vragen”

Open VLD Westhoek vraagt om op meer plaatsen 90 km/uur toe te laten op wegen in de Westhoek. “We vragen een uitzondering op de N8 (Ieper-Veurne), N369 (Ieper-Diksmuide), N35 (Diksmuide-Veurne), N355 (Diksmuide-Nieuwpoort) en N313 (Ieper-Hooglede)”, zegt voorzitter Laurent Hoornaert. “De verlaging van de maximumsnelheid betekent langere reistijden en dus opnieuw een stap achteruit voor de mobiliteit in de Westhoek en de Westkust. Ook de braindrain uit de Westhoek wordt hierdoor nog verder aangewakkerd. Het verhaal van de N8 sleept nu al vele jaren aan het blijft maar “aanmodderen. De wegen zijn ook in slechte toestand.”

Vlaams parlementslid Emmily Talpe zal minister Ben Weyts”” een vraag stellen in het Vlaamse Parlement over de snelheidsverlaging. “De uitzonderingen op de norm van 70 km/uur zijn te strikt, zeker voor de wegen in de Westhoek. Hier heb je een ander soort wegen en Emmily Talpe zal vragen of er mogelijkheden zijn tot meer uitzonderingen in de Westhoek. Alleen wanneer er een grote verbetering van de globale wegeninfrastructuur in de Westhoek komt, is een verlaging van de maximale snelheid op de gewestwegen aanvaardbaar voor ons.”

Lees meer over het dossier op www.kw.be/van90naar70