90 blijft op de grote ring van Roeselare

Op de grote ring om Roeselare hoef je niet te twijfelen : de nagelnieuwe verkeersborden spreken voor zich. © SB
Redactie KW

Sinds enkele dagen zijn overal langs de grote ring snelheidsborden ’90’ verschenen. Niets nieuws denkt u, de snelheid is daar sowieso toch 90 ? Mis ! Vanaf 1 januari wordt in heel Vlaanderen 70 immers de standaard snelheid op alle wegen buiten de bebouwde kom, behalve op de autowegen. Slechts per uitzondering wordt nog 90 toegestaan. En in de regio Roeselare is dat enkel op de grote ring en om het viervakse deel van de N37 voorbij de Rijseleinde, tot aan de grens van Pittem met Tielt.

Onderaan dit artikel vind je een kaart je een overzicht van alle veranderingen op de gewestwegen in onze provincie. De rode lijnen tonen de trajecten waar er nog 90 zal worden toegestaan, en het valt meteen op hoe weinig er dat nog zijn. Maar de grote ring R32/N36, die vanaf twee uitritten op de E403 de grote boog maakt om Roeselare, is er wél nog bij. De logica zelve eigenlijk, want de weg is goed uitgerust, heeft vier vakken en is dé hoofdverkeersader van de regio Roeselare.

Het gekke is wel dat de 90 in het deel tussen de Diksmuidsesteenweg en de oprit Roeselare-Beveren een uitzondering vormt op de regel dat je daar 120 mag rijden (want er is een fysische middenberm), terwijl de 90 in het andere deel eigenlijk een snelheidsverhoging betekent, want daar is er alleen maar een witte lijn in het midden en is de normsnelheid 70. Gelukkig hoef je dit allemaal niet te onthouden, de nagelnieuwe borden 90 laten aan duidelijkheid niets te wensen over.

Oekene wordt instinker

Toch wordt het geen 90 over de volle lengte. Ter hoogte van het kruispunt met de Honzebroekstraat blijft de recent ingestelde wegversmalling met snelheidsbeperking tot 70 bestaan, maar ook, en dat is nieuw, het stuk tussen de Oekensestraat en de oprit Rumbeke wordt vanaf 1 januari beperkt tot 70 per uur. Beperking die overigens niét zichtbaar zal zijn, want 70 is eigenlijk de standaard en dus zal er geen bord staan ! Over zin of onzin van 70 op dit stuk kan gediscussieerd worden, maar veel zin heeft dat niet, want komende zomer zouden hier toch grootscheepse werken moeten starten voor de aanleg van de zogenaamde 3A knooppunt, o.m. ter ontsluiting van de nieuwbouw van AZ Delta. In de toekomst zal het doorgaande verkeer op een verhoogde berm rijden, aan 70 dus.

Aan de Izegemse kant is het nu al 70 op de N36 (de Rijksweg), tot aan Den Ast. Maar vanaf 1 januari wordt dit regime doorgetrokken tot aan het kruispunt met de Gentesteenweg in Harelbeke. Waardoor ook de stukken 90 die nu bestonden op grondgebied Lendelede tot het verleden zullen behoren. Ook de N37 Roeselare-Tielt wordt 70 op het hele grondgebied Ardooie, pas voorbij de Rijseleinde zal je nog 90 mogen.

Voorbij Oekene wordt het wél 70 per uur, en dat zal niét aangeduid staan !

En er zijn ook nog een paar kleine snelheidsverlagingen van 70 naar 50 op de gewestwegen in het Izegemse : het stukje N 50 tussen de aftakking van de ring en de Hogen Doorn in Ingelmunster, het stukje voorbij de Abele in de Roeselaarsestraat (N357), waardoor het hele traject van Roeselare naar Izegem over de oude baan straks aan 50 zal worden gereden, want de stad Roeselare zal na de werken daar de bebouwde kom van Rumbeke uitbreiden tot aan de grens met Izegem.

Vanaf de Kwadestraat is het sinds een klein jaar al 70 geworden, en ook op het hele grondgebied Izegem is dat nu al zo. Nieuw is wel dat het hele verdere traject van de N36 uniform 70 wordt, tot aan de Gentsesteenweg in Harelbeke. Daarna zal je weer 90 mogen tot aan de oprit Deerlijk.

Voor de rest verandert er, althans wat betreft de gewestwegen, eigenlijk weinig in de regio Roeselare, want zowat alle wegen zijn in de voorbije jaren geleidelijk aan voorzien van borden 70. Dit snelheidsregime blijft dus bestaan, maar voortaan zonder borden ! Nieuw is wel dat in Ardooie de hele N37 nu 70 wordt, en in Staden en Westrozebeke ook de N313 naar Ieper, vanaf de rotonde Sleihage.

Ook de gemeentewegen !

Maar op de gemeentewegen verandert er wél ontzettend veel, want daar zijn, zeker op de kleine landelijke wegen, veel minder borden 70 geplaatst. Ook hier geldt vanaf 1 januari onverkort : overal maximum 70, tenzij je in de bebouwde kom bent natuurlijk. De gemeenten hebben wel de vrijheid om met borden afwijkende snelheidsregimes op te leggen, maar een rondvraag leert dat de gemeenten rond Roeselare geen plannen hebben in die richting. Het wegnemen van de overtollig geworden borden 70 na 1 januari is dus het enige wat hen te doen staat.

90 blijft op de grote ring van Roeselare

Alleen de stad Roeselare zelf heeft plannen om op korte termijn een paar zaken te wijzigen. Zo zal in Rumbeke na de heraanleg van de Izegemsestraat de bebouwde kom worden uitgebreid tot aan de grens met Izegem. En in de Oostnieuwkerksesteenweg zal met borden ook een snelheidsbeperking tot 50 worden ingevoerd op het gedeelte buiten de grote ring, tot aan de grens met Oostnieuwkerke.

“Voor de rest zal het voor ieder van ons echt wel wennen worden aan de nieuwe situatie”, bekent mobiliteitsschepen Griet Coppé van Roeselare. “Ik weet één iets : voortaan stel ik de cruise control van mijn wagen altijd in, dan ben ik zeker dat ik niet over de schreef ga. Want ik vind de maatregel van de Vlaamse overheid wél goed, laat dat duidelijk zijn. Onlangs hadden we hier in Roeselare nog de inhuldiging van een Save-bord, en als je dan van zo dichtbij geconfronteerd wordt met het verdriet van die families, dan besef je maar al te goed dat we écht nog een tandje moeten bijsteken voor de verkeersveiligheid. De verantwoordelijkheid van ieder van ons.”

Noordlaan gaat Open

Schepen Griet geeft ons ook nog snel een nieuwtje mee. Niet meteen over snelheid, maar wel over de vlotte doorstroming : “Komende woensdagavond gaat de vernieuwde Noordlaan en ook het nieuwe kruispunt met de Godshuislaan open. Daarmee zijn de werken aan onze kleine ring eindelijk achter de rug en zetten we een flinke stap vooruit in onze verkeerscirculatie.”