Dagelijks rijden 300 bussen door smalle Sint-Kruisstraat in Assebroek: “Ronduit absurd”

300 bussen door de Sint-Kruisstraat zorgen voor onveiligheid nabij vijf scholen. © GB
Stefan Vankerkhoven

Het nieuwe bussenplan van De Lijn blijft voor kritiek zorgen. Een bewoner van de Sint-Kruisstraat in Assebroek is ten einde raad: er passeren nu 300 bussen per dag in zijn straat. En dat in een buurt met vijf scholen. Hij wil met zijn buren en petitie opstarten. Opvallend: de recente wijziging kwam er na klachten dat Sport Vlaanderen niet meer bediend werd door bussen. De schooldirectie van OLVA beaamt: “De nieuwe situatie is zeer onveilig.”

“Sedert de nieuwe regeling in voege is getreden, wordt onze straat, de Sint-Kruisstraat in Assebroek letterlijk overspoeld met bussen van De Lijn”, zucht bewoner Geert Brauwers. “Met het nieuwe plan stuurt De Lijn twee drukke lijnen (3 en 4) door onze straat, wat neerkomt op 7 dagen op 7 gemiddeld om de drie minuten een bus.”

“Vroeger reden er hier geen bussen, het grootste deel van de dag zijn die bussen zo goed als leeg, ik detecteer amper twee mensen op die bussen. Als ik het uitreken, rijden er nu ongeveer 300 bussen per dag door onze straat.”

Vijf scholen

Geert Brauwers wijst erop dat er in de onmiddellijke omgeving van de Sint-Kruisstraat vijf scholen zijn, met heel wat verkeer en schoolgaande jongeren per fiets: “Deze straat is al moeilijk voor gewone wagens. Ze is smal, er zijn parkeerplaatsen aan één kant, het is dus al onmogelijk voor twee auto’s om elkaar te kruisen.”

“Door deze smalle straat dagelijks 300 grote bussen jagen, is ronduit absurd. Ik hoop dat er alsnog een evaluatie komt en dit soort wantoestanden teruggeschroefd kan worden. Uiteraard wensen wij liefst geen bussen of anders kleinere en veel minder”, aldus deze Bruggeling, die ten einde raad is.

Brief

Hij heeft een brief gestuurd naar Vlaams minister Lydia Peeters, om te protesteren tegen die gang van zaken: “Alle buren zijn unaniem. Er is niet eens een bushalte in de straat, de vraag komt dus niet van de omliggende scholen. Zelfs de chauffeurs klagen dat ze met hun mastodonten van bussen door deze smalle straat moeten laveren. Met de buurt willen we actie ondernemen, want De Lijn zal de toestand pas over een half jaar evalueren.”

Geert Brauwers start met enkele buren een petitie op, in een poging om het nieuwe bussenplan opnieuw gewijzigd te krijgen: “Wat super absurd is, is dat een deel van de smalle Fortuinstraat en de Sint-Kruisstraat nu twee buslijnen krijgen, terwijl andere doorgangsstraten die veel beter busverkeer aankunnen, zoals de Bossuytlaan, slechts door één buslijn bediend worden.”

Files

Volgens Joost Laeremans, directeur van het Sint-Andreaslyceum in de Fortuinstraat, is het toegenomen aantal bussen er niet op vraag van zijn school gekomen: “Uiteraard wensen wij dat onze school goed ontsloten wordt met het openbaar vervoer. Maar we waren geen vragende partij in dit dossier.”

“Zelf heeft SASK gelukkig minder last van die bussen. De Fortuinstraat mondt uit in de Sint-Kruisstraat, waar op smalle plaatsen bussen elkaar niet kunnen passeren en voor files zorgen. Ik heb vernomen dat onze collega’s van het Onze-Lieve-Vrouwecollege in de Collegestraat in Assebroek meer hinder ondervinden.”

Onveilig

Michiel Van den Berghe, adjunct-directeur van OLVA, beaamt de woorden van de bezorgde buurtbewoner: “Vroeger bediende lijn 4 de Collegestraat en reed de bus vervolgens via de Fortuinstraat naar de kerk van Sint-Kruis. Door het nieuwe bussenplan passeren hier nu twee buslijnen.”

“Lijn 3, die langs de Nijverheidsstraat loopt en Sport Vlaanderen bedient, rijdt via de Sint-Kruisstraat naar de Vossensteert. Lijn 4 passeert ook de Sint-Kruisstraat. Twee bussen moeten manoeuvreren door een smal straatje, in feite zou er hier geen bus mogen rijden.”

Paaltjes

“We hebben het probleem besproken met de directies van alle scholen uit de buurt. Een van onze directeurs, Karel Scherpereel is gemeenteraadslid. Hij heeft het dossier voorgelegd aan het schepencollege. Er is ons beloofd dat er in overleg met De Lijn maatregelen zouden genomen worden. Maar het enige dat er gebeurd is, is dat er paaltjes weggenomen zijn, zodat de bussen er makkelijker kunnen passeren.”

“Het gaat om een zeer onveilige situatie. Tal van leerlingen komen vanuit het Veltembos en vanuit de nieuwe woonwijk halverwege de Sint-Kruisstraat te voet of per fiets naar school. Ze worden geconfronteerd met files en grote bussen die gevaarlijke manoeuvres uitvoeren. Tot overmaat van ramp rijdt er dan nog ‘s morgens en ‘s avonds een accordeonbus vanuit Beernem door die straat! De situatie moet dringend veranderen!”

Veiligheid

Frederik Wittock van De Lijn stelt: “Er is bij de uitrol van de eerste fase van het nieuwe bussenplan vorig najaar vastgesteld dat er op lijn 3 en 4 veiligheidsproblemen waren in de Vondelstraat en de Kristoffelstraat. Dit werd aangepast, waardoor die lijnen nu de Sint-Kruisstraat aandoen. Bovendien konden we op die manier de Speelpleinlaan, woon-zorgcentrum Westervier en Sport Vlaanderen beter bedienen. We zullen die ingreep zoals steeds in overleg met alle partijen evalueren en bijsturen, indien nodig.”

Burgemeester Dirk De fauw zegt: “We kunnen die wijziging niet op korte termijn ongedaan maken, maar kijken welke maatregelen mogelijk zijn. De enige oplossing is parkeerplaatsen opofferen, zodat de bussen en auto’s elkaar makkelijk kunnen kruisen….”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier