Voor het eerst in zone 30, maar locatie lijkt niet ideaal: Twijfels over trajectcontrole

Verwacht wordt dat de trajectcontrole start aan kruispunt Stragier en langs de Grote Markt doorloopt tot aan het kruispunt Gallileistraat. (foto ACK) © Annie Callewaert
Annie Callewaert
Annie Callewaert Medewerker KW

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters blijft inzetten op uitrol trajectcontroles in Vlaanderen, er komen twintig nieuwe locaties in Vlaanderen waarvan er ook in Diksmuide komen. De nieuwe trajectcontroles in Diksmuide komen in de Admiraal Ronarchstraat, De Breyne Peellaertstraat en de Oostendestraat (N369). Vermoed wordt dat de trajectcontrole zal starten aan het kruispunt Stragier om te eindigen aan het kruispunt met de Galileistraat maar daar bestaat nog geen zekerheid over.

Burgemeester Lies Laridon reageert op de nieuwe trajectcontroles. “Dit is de eerste trajectcontrole die zich in een zone 30 bevindt. Op zich vinden wij het wel nodig dat de zones dertig regelmatig gecontroleerd want er is een school en een kinderdagverblijf langs dit traject”, legt burgemeester Laridon uit.

“Het is natuurlijk wel zo dat de snelheidsduivels moeten worden aangepakt maar hoeveel marge heeft men op dit traject? Het is niet de bedoeling dat men vanaf 31 km/uur een boete krijgt. Ik zal dus nooit akkoord gaan met het controleren van deze trajectcontroles door een externe firma die enkel op winst uit is, de controle dient te gebeuren door de lokale politie of door het normale verwerkingscentrum.”

Moeilijke locatie

De ligging van deze trajectcontrole ligt ook wat moeilijk. “Ik vind het een moeilijke plaats voor trajectcontrole, er zijn heel wat zijwegen en pleinen langs het traject dus de controle zal enkel gaan over het begin en het einde terwijl men op verschillende plaatsen kan stoppen, bijvoorbeeld aan school om kinderen af te zetten, en dan klopt de controle niet meer. Er zijn ook 7 zijstraten langs het traject waar mensen kunnen uit- of inrijden, hoeveel nut heeft de trajectcontrole daar dan? Ook het Vredesplein, de Grote Markt, het plein Hauspie en het Vrijheidsplein liggen langs het traject waardoor ook hier de trajectcontrole heel moeilijk wordt”, aldus burgemeester Laridon. “De snelheidsbeperking tot 30 km/ uur is er om de omgeving veiliger te maken maar niet om er een heksenjacht te houden. We willen wel de snelheidsduivels aanpakken maar moeten menselijk blijven in het bepalen van boetes en een degelijke marge voorzien.”

Geen pestmaatregel

“Trajectcontroles zijn geen pestmaatregel, wél een concrete en doeltreffende maatregel in de strijd tegen ongevallen door overdreven snelheid”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters. Ongevallencijfers zijn daarbij een belangrijke indicator. Deze legislatuur heeft minister Peeters al 71,2 miljoen euro geïnvesteerd in de uitrol van handhavingsmaatregelen. “We zien dat de snelheid daalt op locaties met trajectcontroles. Ook het aantal ongevallen daalt er, ook net vlak voor en na het traject.”

Directeur Maarten Dumoulin van de Vrije Basisschool Sint Niklaas in Diksmuide, in de De Breyne Peellaertstraat 23 geeft zijn mening over de aangekondigde trajectcontrole die voorbij de school loopt. “Wij noch de ouderraad waren vragende partij voor een trajectcontrole maar we vroegen wel aandacht voor de verkeersveiligheid in de schoolomgeving. We plaatsten een fluo High Five-mannetje dat de aandacht van de weggebruiker trekt en die laat weten dat hij in een schoolomgeving is. We hebben er ook voor gezorgd dat onze leerlingen fluohesjes dragen. We werken ook mee aan het voetgangers- en fietsexamen en het sensibiliseren van de leerlingen. We staan positief tegenover alles wat de veiligheid van onze leerlingen verhoogt. Sint Niklaas is een grote school en ligt aan een drukke weg, aandacht voor verkeersveiligheid is hier zeker wel nodig.”

Timing onduidelijk

Wanneer de trajectcontroles operatief worden, is nog niet bekend, AWV kon hierop geen antwoord geven en ook burgemeester Lies Laridon en korpschef Johan Geeraert zijn hierover nog niet ingelicht. Vlaams minister Peeters laat weten: “Wegen en Verkeer start samen met de aannemer met de uitrol op het terrein van de handhavingstoestellen op de trajecten opgenomen op de lijst van 20 prioritaire locaties. Deze lijst werd samengesteld op basis van de ongevallencijfers en gereden snelheid.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier