Burgemeester Dedecker reageert nadat coalitie verzet aantekent tegen nieuwe weg ‘Recht naar Zee’: “We moéten dit probleem toch oplossen?”
Al een aantal jaren is er op het grondgebied van Middelkerke sprake van een nieuwe toeristische ontsluiting van de badstad. Deze nieuwe weg moet het verkeer komende van de E40, langsheen Slijpe, leiden naar de kust en onder meer naar de randparking ‘Westendelaan- IJzerlaan’.
Er ligt een ontwerp van tracé op tafel voor een weg die het verkeer van de E40 langs Slijpe naar de kust en onder meer naar de randparking Westendelaan-IJzerlaan moet leiden. Dringend nodig, meent burgemeester Dedecker. Een coalitie van organisaties verzet zich.
In de zoektocht naar een duurzame mobiliteitsoplossing voor het drukke verkeer tussen de E40 en de badplaatsen in Middelkerke, heeft de gemeente samen met de projectgroep ‘Rechtnaarzee’ in juni 2023 een voorkeurstraject voorgesteld. Dat traject werd, na zorgvuldige eliminatie van alternatieven, bekendgemaakt via een bewonersvergadering en een uitgebreide campagne. Het plan wil een oplossing bieden voor het vastlopende verkeer bij Slijpebrug en de verkeersleefbaarheid van de Spermaliestraat.
Ondertussen ligt de voorlopige vaststelling van het traject op de tafel van de bestendige deputatie van de provincie West-Vlaanderen. Heel wat instanties voerden de nodige onderzoeken en toetsingen uit. Die mondden allemaal uit in positieve adviezen, ook van de officiële landbouw- en natuurorganisaties. Binnenkort zou de provincie overgaan tot een voorlopige vaststelling van het tracé.
Lokaal en in het seizoen
Nu heeft een coalitie voor open ruimte een brief gestuurd naar de deputatie. Die coalitie bestaat uit de Boerenbond, ABS, Groene Kring, Natuurpunt Brugs Ommeland & Middenkust, en de West-Vlaamse Milieufederatie.
De coalitie dringt erop aan om het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan (PRUP) ‘Recht naar Zee’ voorlopig niet vast te stellen. De inname van open ruimte is volgens haar maatschappelijk niet te rechtvaardigen, gezien de lokale en seizoensgebonden problematiek. “Deze problemen doen zich voornamelijk voor tijdens drukke toeristische periodes en wanneer de brug opengaat om pleziervaart door te laten”, zegt Bart Vanwildemeersch van de West-Vlaamse Milieufederatie. De open ruimte in West-Vlaanderen wordt snel ingeperkt door netwerken van bedrijventerreinen, verkavelingen en wegen. Hierbij betalen landbouw en natuur steeds de prijs, klinkt het. De oproep is om spaarzaam om te gaan met de resterende open ruimte, omdat zowel landbouwers als de natuur daarbij baat hebben. “Waardevolle gebieden voor landbouw en natuur, evenals de openheid van de polders, dreigen verder te verminderen”, aldus Michiel Van Robaey van de Boerenbond.
Politiek geïnspireerd
“Ik neem kennis van dit vermeende verzet, dat blijkbaar opgesteld wordt door een coalitie van natuur- en landbouworganisaties”, zegt burgemeester Jean-Marie Dedecker. “Je kunt er natuurlijk gif op innemen dat er protest komt tegen een project van deze grootte-orde. Dat is in onze ‘beroepsmaatschappij’ de orde van de dag. Al vermoed ik dat deze stap vooral politiek geïnspireerd is, meer bepaald van de Open VLD-mandataris Franky Annys, tevens lid van het Algemeen Boerensyndicaat (ABS).” Annys reageert verbaasd: “Ik probeer altijd correct te zijn met de burgemeester Jammer dat hij mij persoonlijk viseert. Ik weet niet waarom hij dat doet. Dit is een consortium van een aantal verenigingen.”
“Iedereen ziet toch dat het drukke verkeer zich ook steeds meer manifesteert buiten de vakantieperiodes?” – Jean-Marie Dedecker
In de open brief spreekt de gelegenheidscoalitie over het ‘sporadisch’ stilstaand verkeer ter hoogte van de Slijpebrug en stelt dat de mobiliteitsproblemen zich vooral voordoen in drukke toeristische periodes.
“Iedereen ziet toch dat het drukke verkeer zich ook steeds meer manifesteert buiten de vakantieperiodes?”, zegt Dedecker. “Het stijgende vracht- en logistieke verkeer en de groeiende aantrekkingskracht van onze gemeente lokken steeds meer mensen, jaar in, jaar uit. Vergeet ook de invloed van de groeiende binnenvaart op de Slijpebrug niet. Dan dringt een structurele mobiliteits-oplossing met vaste brug zich toch op? Het gaat al lang niet meer om een sporadisch probleem. Trouwens, het mobiliteitsprobleem stelt zich al decennialang, en is sinds de aanleg van de E40 in 1977 alleen maar gegroeid. De urgentie is er dus wel degelijk, en mag niet geminimaliseerd worden. Met ‘Rechtnaarzee’ ontwikkelen we hiervoor eindelijk een duurzame en gedragen oplossing.”
Kom eens fietsen
“Ik heb vooral de indruk dat deze coalitie de positieve invloed van ‘Rechtnaarzee’ op de leefbaarheid en de mobiliteit vergeet, en zich te veel richt op de afgelijnde impact op enkele plaatselijke landbouwbedrijven”, zegt Dedecker. “Neem nu de Spermaliestraat. Die zal dankzij de nieuwe verbindingsweg een stuk veiliger en leefbaarder worden voor de directe omwonenden en de weggebruikers. Die coalitie stelt dat dit project maatschappelijk niet te verantwoorden is. Wel, dan nodig ik hen uit om eens met kinderen of kleinkinderen langs de huidige Spermaliestraat te fietsen.”
Als de bestendige deputatie het PRUP voorlopig vaststelt, komt er vanaf januari 2024 een nieuw openbaar onderzoek, en wordt er een infomarkt georganiseerd, aldus nog de burgemeester.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier