Brugse CD&V wil auto’s van toeristen en logge bussen van De Lijn uit de stad

CD&V Brugge wil meer elektrische shuttlebusjes in het stadscentrum. © Davy Coghe
Stefan Vankerkhoven

CD&V Brugge wil in de toekomst enkel nog bewoners, vergunningshouders en klanten van handelaars met een voucher toelaten om bovengronds te parkeren in de binnenstad. Burgemeester Dirk De fauw wil met De Lijn onderhandelen voor extra elektrische shuttlebussen in het centrum.

De Brugse cd&v – lijst burgemeester heeft haar partijprogramma voor de gemeenteraadsverkiezingen lichtjes moeten aanpassen. De reden? Een bevraging van 1288 Bruggelingen, die hun prioriteiten voor de Stad mochten aankruisen. Via de sociale media organiseerde een West-Vlaams marketingbureau een burgerbevraging in opdracht van CD&V.

Veilig

Hieruit blijkt dat 94,7 procent van de inwoners graag in Brugge woont en 81,6 procent er zich veilig voelt. Lijsttrekker Dirk De fauw glundert: “57,4 procent van de ondervraagden heeft vertrouwen in het Brugs stadsbestuur, 61,1 procent is tevreden over het beleid van de huidige burgemeester.”

De bewonersbevraging brengt ook aandachtspunten voor het volgend Brugs stadsbestuur aan. Dé prioriteit is extra comfortabele fiets- en voetpaden. Opvallend is dat ‘slechts’ 58 procent vindt dat er meer verkeersarme straten nodig zijn. Toch acht CD&V de tijd rijp om een stapje verder te gaan en Wollestraat, Dijver, Rozenhoedkaai en Braambergstraat autoluw te maken. Bovendien wordt overwogen om het autoluw karakter te vervroegen van 13 naar 11 uur. Er is hierover een studie bezig.

73,6 procent van de Bruggelingen vraagt een groter aanbod aan betaalbare woningen. “Dat moet een speerpunt worden in ons programma, ook om jonge mensen in de stad te houden. Binnenkort komen er enkele zones in de binnenstad vrij, zoals Liantis in de binnenstad en de kazerne van Sint-Kruis. Deze zone willen we niet overlaten aan projectontwikkelaars, de Stad moet zelf de regie in handen nemen”, stelt Dirk De fauw.

Parkeren

Wat het parkeren in de Brugse binnenstad betreft, zoekt CD&V een wapen om auto’s van toeristen buiten het stadscentrum te houden. “We stellen voor om het bovengronds parkeren – het gaat om 5.000 plaatsen – voor te behouden voor bewoners, vergunningshouders en klanten met een voucher”, vervolgt Dirk De fauw.

Nu al kunnen bezoekers van Bruggelingen met een bewonerskaart een voucher aankopen. Ook handelaars en restauranthouders zouden vouchers kunnen aankopen voor hun klanten. Voor de werknemers en cursisten die nu gebruik maken van het voordeeltarief zou er niks veranderen.

Voucher

CD&V pleit voor meer shop-and-go-plaatsen in de winkelstraten en voor het beperken van de parkeerduur in de poortstraten tot twee uren, tenzij men over een voucher beschikt. “Op die manier maken wij het toeristen en zij die een daguitstap maken onmogelijk om bovengrond te parkeren. Voor hen zijn er de grote parkings aan het Station of ‘t Zand. “

“Als er gronden vrijkomen nabij de stadsring, moet onderzocht worden of daar deels een rotatieparking kan voorzien worden. Omdat door ons voorstel de parkeerdruk in de rand zal verhogen, moet de blauwe zone daar uitgebreid worden”, aldus Dirk De fauw.

Shuttlebussen

De uittredende Brugse burgemeester wil onderhandelingen opstarten met De Lijn over de uitbreiding van het aantal elektrische shuttlebussen: “We willen die logge, zware bussen uit het stadscentrum. De Lijn moet zich concentreren op de deelgemeenten en daar de knelpunten in het bussenplan wegwerken. De Stad zou zelf een nieuwe lus in de Brugse binnenstad creëren voor extra shuttlebusjes. Dat vergt een zware investering, de huidige regeling kost ons 900.000 euro per jaar.”

“Indien De Lijn akkoord gaat, willen we de shuttlebus in de binnenstad betalend maken. In principe mogen wij niet concurreren met De Lijn, maar als de Openbare Vervoersmaatschappij zich uit het Brugs stadscentrum terugtrekt, is er geen concurrentie. We willen de shuttlebusjes financieren met inkomsten uit snelheidsovertredingen in de zones 30 en 50”, aldus Dirk De fauw.

Tot slot wil CD&V het vervoer voor personen met verminderde mobiliteit via Mobitwin uitbouwen. “Tot nu toe kunnen enkel mensen met een beperkt inkomen hiervan gebruik maken. Die voorwaarde willen we schrappen”, zegt Dirk De fauw.