Bijna nergens in regio Veurne-Diskmuide nog 90 kilometer per uur

Redactie KW

De beslissing van Vlaams Minister voor Mobiliteit Ben Weyts om vanaf 1 januari 2017 een maximum snelheid van 70 km per uur buiten de bebouwde kom als norm in te stellen, stuit op verdeelde reacties. In Veurne en Diksmuide zijn er heel wat aanpassingen.

Het is vooral op gewestwegen dat er te hard wordt gereden en waar ook de meeste dodelijke ongevallen gebeuren, dikwijls te wijten aan overdreven snelheid. Die vaststelling leidde tot het bepalen van de nieuwe norm, en veel werk voor de wegbeheerders, want die moeten maar liefst zo’n 16.000 verkeersborden verwijderen in Vlaanderen. Ook de instelling van een aantal flitspalen en camera’s moet aangepast worden en bestuurders kunnen ook maar beter hun gps laten updaten. In de regio Veurne/Diksmuide zijn er wel heel wat veranderingen op til.

“Uniforme limiet”

Kurt Vanlerberghe, eerste schepen Diksmuide en bevoegd voor onder meer mobiliteit, financiën en begroting, communicatie en burgerparticipatie, legt uit dat de gemeente Diksmuide eigenlijk al vooruitliep op de feiten. “Diksmuide werkt hard aan een groot fietsenproject, langs iedere weg waar nu het regime 90 km per uur geldt“, legt hij uit.

“Nadat de fietspaden zijn gerealiseerd, zal overal de maximumsnelheid van 70 km per uur gelden. Concreet gaat het om de Oudekapellestraat, Lostraat, Nieuwkapellestraat, Schoorbakkestraat, Pervijzestraat, Nieuwpoortstraat en Klerkenstraat. Dan blijft er nog de Oostendestraat over, die bekend staat als de dodenweg, want de grafieken tekenen er jaarlijks 1 tot 6 doden op.”

“Ondanks een voorstel van het Vlaams Gewest om daar een splitsing in te voeren met een gedeelte 90 km per uur en een gedeelte 70 km per uur, hebben wij besloten om een uniforme limiet van 70 km per uur te hanteren.”

“Aansluitend aan de herinrichting van het stadscentrum zullen we volgend jaar ook een zone 30 invoeren in het hart van onze stad”, gaat hij verder. “Persoonlijk stel ik vast dat een algemene maximumsnelheid van 70 km per uur op de gewestwegen toch wel realistisch lijkt. Als ik naar de kilometerteller in mijn auto kijk, dan zie ik dat mijn gemiddelde snelheid hier ongeveer 55 km per uur bedraagt. Waar kan je trouwens nog constant 90 km per uur halen?”

Snelheidsduivels zullen rijstijl niet aanpassen

Open VLD regio Westhoek liet deze week weten dat ze het niet helemaal eens zijn met minister Weyts. De partij eist het behoud van 90 km per uur op de gewestwegen N8 (Ieper-Veurne), N369 (Ieper-Diksmuide), N35 (Diksmuide-Veurne), N355 (Diksmuide-Nieuwpoort) en N313 (Ieper-Hooglede).

“Zonder in detail te willen gaan willen we met de politie blijvend inzetten op de aanpak van snelheidsovertreders”, zegt Johan Geeraert, korpschef politiezone Polder. “We gaan absoluut niet voor een heksenjacht maar kiezen ervoor om, in samenspraak met onze bestuurlijke overheid, die plaatsen te controleren die een belangrijke impact hebben op de verkeersveiligheid, vooral die van de zwakke weggebruikers. Daar komen ook die wegen bij waar in het verleden ernstige ongevallen gebeurd zijn”.

Illusies

“Ik wil echter ook waarschuwen voor illusies,” gaat de korpschef verder. “We kunnen met onze huidige capaciteit onmogelijk nog meer controleren. Het louter invoeren van een snelheidsbeperking en voor de handhaving enkel steunen op de politie is absoluut onvoldoende. Een startbaan aanleggen en er vervolgens een bord plaatsen dat er maar 50 kilometer per uur mag gereden worden, is geen goede manier van werken. Dit is niet echt fair.”

Dirk Herremans -inwoner van Beauvoorde- heeft zo zijn bedenkingen. “Ik denk niet dat er door deze maatregel minder ongevallen zullen gebeuren, want de snelheidsduivels zullen hun rijstijl hierdoor niet aanpassen“, zegt hij. “De gewone, brave burger zal dat wel doen. Het enige verschil is dat de hardrijders nu een hogere boete zullen moeten betalen. Maar wat wel kan bijdragen tot minder ongevallen en minder verkeer op de baan is het promoten van beter uitgebouwd openbaar vervoer. Waar ik woon, kan je gewoon niet zonder auto.”