Bart Coopman: “Dienstverlening van de De Lijn is een schande”

(foto JCR) © JOKE COUVREUR
Redactie KW

Bart Coopman (WESTAON) kaartte tijdens het vragenkwartier van de raad de problemen met De Lijn aan.

“Op 6 januari wijzigde de dienstverlening van De Lijn grondig door de invoering van het nieuwe vervoerplan”, weet Bart Coopman. “Dat zorgde in Staden voor heel wat problemen. De vernieuwde dienstverlening van De Lijn is het gevolg van het decreet Basisbereikbaarheid. Daarmee worden de buslijnen in stedelijke gebieden versterkt. Lijnen waar weinig gebruikers waren zijn afgebouwd of vervangen door flexbussen. Voor de schoolgaande jeugd heeft deze wijziging heel wat gevolgen. Vooral in Oostnieuwkerke is het aantal klachten groot. Sinds 6 januari regent het klachten. Overvolle bussen rijden bijvoorbeeld de halte aan De Oever in Oostnieuwkerke gewoon voorbij. Reizigers – waaronder heel wat schoolgaande jeugd – blijven er letterlijk in de kou staan. Dat is helaas bijna dagelijkse kost. De dienstverlening van De Lijn is op dit ogenblik een schande. Reizigers betalen een abonnement, maar raken niet tijdig op hun bestemming. Het cynische is dat het probleem zichzelf deels zal oplossen. Ouders spreken bijvoorbeeld een beurtrol af om hun kinderen zelf naar school te brengen. Dit is voor ons onaanvaardbaar.”

159 klachten

“We zijn zeer ongelukkig met de huidige situatie”, antwoordde mobiliteitsschepen Geert Moerkerke (Open VLD). “Tot nu toe hebben we 159 klachten ontvangen. We hebben aan tafel gezeten met De Lijn met als resultaat dat er voor lijn 31, de lijn die Oostnieuwkerke aandoet, extra bussen ingelegd worden, maar ik heb gisteren een klacht gekregen dat de bussen niet vol zitten en dat de chauffeurs toch doorrijden. We hebben dit aangekaart bij De Lijn. Die zoekt nu uit over welke chauffeur het gaat. In Staden hebben we nu geen klachten meer, maar Oostnieuwkerke moet nog verbeteren. We hebben daaromtrent begin februari een afspraak met De Lijn.” (BCH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier