“Voorrecht om deze wagens een nieuw leven te geven”: drie generaties al 30 jaar gepassioneerd door oldtimers

V.l.n.r. Joël Weyne, Pascal Sarrazyn en Kenzo Sarrazyn tussen hun oldtimers. © Isabelle Vanhassel
Dany Van Loo

Kenzo Sarrazijn (26), zijn vader Pascal (50) en grootvader Joël Weyne (74) zijn de trotse eigenaars van een exclusieve verzameling oldtimers, waaronder enkele zeldzame exemplaren die heel wat bekijks lokken. De drie generaties autofanaten zijn bovendien deskundigen in het herstellen en rijklaar maken ervan.

Aanwezig op tal van events in binnen- en buitenland kunnen de oldtimers van Joël Weyne, Pascal en Kenzo Sarrazijn steevast rekenen op heel wat bewonderende blikken en dat heeft zijn redenen, vertelt Kenzo. “Joël, mijn opa van moederskant, startte dertig jaar geleden met de aankoop van een klassieke Renault 4 cv. Daarmee is het eigenlijk allemaal begonnen en hij heeft die nog altijd.”

“Renault was toen al, ook bij mijn grootouders, de favoriete wagen. Toen tijdens WO II het Duitse leger zijn wagen kwamen opeisen, heeft mijn overgrootvader die doelbewust onklaar gemaakt, niet zonder risico overigens. Mijn ouders leerden elkaar eind de jaren 80 kennen en mijn vader kocht enkele jaren later in Nieuwpoort precies hetzelfde autootje.”

Uitdaging

“Daar kwamen niet veel later nog oldtimers bij die mijn papa en opa samen herstelden en rijklaar maakten. Niet ongewoon dus dat ik als kleine uk ik de microbe te pakken kreeg. Het opknappen en vooral rijklaar maken is en blijft een uitdaging en eenmaal een wagen af is, zorgt dat voor heel wat voldoening. Je moet echt op de hoogte zijn van autotechniek om zoiets te bewerkstelligen.”

Heel wat wagens dateren uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw, maar Kenzo ging het bovendien wat verder terug in de tijd zoeken. “Ik ben steeds in de ban geweest van wagens die dateren van voor WO II”, zegt hij daarover. “En in 2017 slaagde ik erin om mijn eerste wagen uit die tijd, een Citroën, te kopen. Momenteel werken we aan een heel zeldzaam exemplaar dat we bij een particulier in Oostkamp op de kop hebben kunnen tikken en waarvan er blijkbaar amper een vijftiental van bekend zijn in de wereld: een Citroën Rosalie uit 1933. Het is een waar voorrecht om dergelijke voertuigen een nieuw leven te geven in onze hangar in Houtem.”

De oldtimers gaan regelmatig de baan op, voegt Kenzo toe. “ Inderdaad, op events zoals Trammelant, de Kastelentocht en Retro Sur Mer, maar ook in het buitenland kan je ons op verschillende meetings vinden. Het is fantastisch om aan al die zeldzame modellen te kunnen werken, maar dat kunnen doen met mijn grootvader en vader geeft het nog meer voldoening”, besluit Kenzo Sarrazijn.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier