Veurns corona-initiatief 80 Phone Home bestaat een jaar

Vrijwilligers bellen wekelijks 80-plussers.©MYRIAM VAN DEN PUTTE MVQ
Vrijwilligers bellen wekelijks 80-plussers.©MYRIAM VAN DEN PUTTE MVQ
Myriam Van den Putte
Myriam Van den Putte Journaliste Het Wekelijks Nieuws

Bij de start van de coronacrisis in maart 2020 startte Stad Veurne met de belronde ‘80 Phone Home’. De wekelijkse gesprekken die vrijwilligers voeren met de Veurnse 80-plussers blijken goud waard.

Een tiental vrijwilligers was bij de start van de coronapandemie al druk in de weer om 918 Veurnse 80-plussers op te bellen. Zo ontdekte het stadsbestuur snel de hulpvragen en konden ze die efficiënt oplossen.

Hierbij kon Stad Veurne rekenen op de inzet van een legioen aan vrijwilligers dat zich achter het thema #8630altegoare hadden geschaard. Intussen zijn er al meer dan 150 hulpvragen op deze manier opgelost.

Wekelijks belletje

Guido Hoste, schepen van Welzijn: “Het voorbije jaar hebben 127 80-plussers aangegeven dat ze het op prijs zouden stellen wanneer ze wekelijks een telefoontje zouden krijgen. Intussen zijn er al 20 vrijwilligers die hen van maandag tot vrijdag contacteren. Voor de 80-plussers hét moment om hun hulpvragen te stellen, maar ook om even het hart te luchten over alle coronagevolgen. De telefoontjes doen hen hoorbaar heel veel deugd! Dit initiatief is opgestart in volle coronacrisis door een enthousiast team dat zeker wou weten dat de 80-plussers veilig konden worden geholpen. De telefoongesprekken hebben een groot nut voor de oudere inwoners van onze stad. Het doet mij veel plezier om te zien dat de vrijwillige inzet ook een jaar na de start van de coronacrisis erg groot blijft.”

(MVQ)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier