Torhout reageert boos en vol onbegrip op sluiting stationsloketten
Van de 44 Belgische stations waarvan de NMBS tegen eind dit jaar de loketten wil sluiten , is Torhout een van de grotere. Als onderwijsstad komen er doordeweeks zo’n 1.750 reizigers per dag langs. De reacties op de drastische beslissing zijn niet mals. Ze laten een mengeling van onbegrip en boosheid horen.
De eerste knip in de dienstverlening had in augustus 2019 plaats. Toen werden de openingsuren van de Torhoutse loketten drastisch ingekrompen tot nog enkel van 6.15 tot 13.30 uur van maandag tot en met vrijdag en van 7 tot 14.15 uur in de weekends. Concreet kon niemand sindsdien nog in de namiddag of ’s avonds een loketbediende in het station spreken.
Kleinere stations krijgen geen perspectief
Dat was maar klein bier in vergelijking met wat de NMBS zich nu voorneemt. Straks is het namelijk helemaal afgelopen met de Torhoutse loketten. En dus zal er quasi zeker evenmin nog gerekend moeten worden op het al sinds 2013 beloofde nieuwe stationsgebouw. Tussen 1 maart en eind 2021 is er een overgangsperiode voorzien waarbij de loketten nog een paar dagen per weken openblijven, maar daarna rest enkel de ticketautomaat. De NMBS belooft wél dat het station als dusdanig niet zal sluiten.
Burgemeester Kristof Audenaert (CD&V) klinkt serieus geïrriteerd. “Elsie Desmet, onze schepen van Mobiliteit, heeft recent nog over andere zaken met de NMBS overlegd en tijdens die vergadering werd er met geen woord gerept over de nakende sluiting van de loketten”, foetert hij. “Wat een log en onberekenbaar bedrijf is het spoor momenteel toch. Ik heb het nog even nagekeken: in 2019 was ons station in de week goed voor gemiddeld 1.750 gebruikers per dag. Dat is écht wel veel. We zijn daarmee een van de grotere stations onder de 44 slachtoffers van de loketsluiting, waarvan acht in West-Vlaanderen.”
“Ik maak me geen illusies meer: dat beloofde nieuwe station is ver weg, héél ver”
“Stations in grote steden krijgen nieuwe complexen en een smak geld, maar de kleinere blijven verweesd achter, zelfs in een scholenstad als de onze. Het ergste is dat we nooit enig perspectief krijgen op mogelijke investeringen. En is dat perspectief er op een bepaald moment toch, bijvoorbeeld voor de bouw van een nieuw station, dan wordt het een paar jaar later alweer de grond ingeboord. Ik heb het eerlijk gezegd compleet gehad met dit soort nefaste houding. Ik maak me geen illusies meer: dat beloofde nieuwe station is ver weg, héél ver.”
Onbemande loketten verhogen onveiligheid
Ook SP.A, de partij die mee met CD&V het Torhoutse stadsbestuur vormt, reageert kwaad. “We zijn geschokt dat de NMBS zonder enig overleg zomaar besluit om de loketten te sluiten”, aldus gemeenteraadslid en toekomstige schepen Ine Debruyne. “Torhout heeft qua gebruik geen klein stationnetje. Er wordt te gemakkelijk vanuit gegaan dat digitalisering de oplossing voor alles is. Niet iedereen koopt zomaar vlotjes zijn vervoersbewijs online of via een automaat.”
“De taken van de loketbediende zijn trouwens ruimer dan enkel het uitreiken van tickets”
“De taken van de loketbediende zijn trouwens ruimer dan enkel het uitreiken van tickets. Het gaat ook om reizigers informeren en mensen helpen om het beste tarief te zoeken. Andersvaliden, ouderen en zij die niet vertrouwd zijn met het nemen van de trein, zijn zeker gebaat bij een menselijk aanspreekpunt in het station. Ook scholieren en studenten spreken vaak een medewerker aan het loket aan. Plus: het gebrek aan menselijke aanwezigheid verhoogt de onveiligheid. Bemande loketten zorgen voor extra sociale controle.”
“Dit is onder het mom van efficiëntie een zoveelste besparing op de toegankelijkheid van het openbaar vervoer. Een beslissing waar wij absoluut geen vrede mee kunnen nemen.”
Leerlingen van Scholengroep Sint-Rembert in de kou
Ann Stael, algemeen directeur van de Torhoutse Scholengroep Sint-Rembert, kan evenmin lachen met de beslissing van de NMBS. Haar scholengroep telt ruim 9.000 leerlingen.
“Doodjammer dat de loketten dichtgaan”, zegt ze. “Toegegeven, voor de jongere generatie zullen de digitale middelen doorgaans volstaan, maar het blijft voor een ruim publiek interessant dat er op bepaalde tijdstippen iemand van het spoor aanwezig is om de reizigers te woord te staan. Dan denk ik bijvoorbeeld aan jonge leerlingen die voor het eerst een abonnement nemen. Die zullen op hun honger blijven. Een belangrijk stuk dienstverlening gaat verloren. Dat kan ik alleen maar betreuren.”
Ook al geen postbrievenbus en bankautomaat meer
De NMBS mag dan vrij recent nieuwe en verhoogde perrons bij het Torhoutse station aangelegd hebben – een investering van in totaal 1,6 miljoen euro – de service aan de bevolking is er al een tijdje erg karig geworden. Daar heeft trouwens niet enkel het spoorbedrijf schuld aan, maar onder andere ook bpost, dat bij het station geen kans meer biedt om een brief te posten. De rode postbrievenbus zit er nog wel in het station ingewerkt, maar is buiten dienst gesteld. En de plaats waar je aan een bankautomaat jarenlang geld uit de muur kon halen, is op een weinig esthetische wijze dichtgemetseld. Voorts werd de bewaakte fietsenbergplaats opgedoekt, alweer een dienstverlening minder. Of anders gezegd: je moet maar zelf uitkijken dat je tweewieler er niet gestolen of beschadigd wordt.
En straks, tegen eind dit jaar, gaan de loketten dicht. Het openbaar vervoer promoten, zegt u? Niet op deze wijze.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier