Torhout lanceert tienpuntenplan voor schoolomgevingen
Even schrikken toch. Uit een online bevraging blijkt dat liefst drie op de vier kinderen uit het vijfde en zesde leerjaar in Torhout altijd of meestal met de auto naar school gebracht worden. Een alarmerend hoog cijfer, dat de stad naar beneden wil halen door én de schoolomgevingen veiliger te maken én het fietsen en wandelen te promoten. Dat gebeurt met een tienpuntenplan.
Het gegeven dat zoveel kinderen met de wagen naar school gevoerd worden, resulteert in lange files en heel drukke, onveilige schoolomgevingen met Koning Auto in de hoofdrol. Met vanzelfsprekend ook minder zichtbare gevolgen, zoals milieuverontreiniging, een verminderde luchtkwaliteit en een hoger stressniveau. Bovendien bewegen de kinderen op die manier minder.
Duidelijkere zebrapaden nabij de scholen
“Hoog tijd om in actie te schieten”, vindt schepen van Mobiliteit Elsie Desmet. “Verkeersveiligheid is voor het stadsbestuur een cruciaal thema. Het tienpuntenplan dat we lanceren, moet soelaas brengen. Uiteraard zijn sommige zaken ervan al gerealiseerd, maar wellicht verdienen ze een opfrissing. In grote lijnen zijn de tien punten het beter markeren van de zones 30 in de schoolomgevingen, de aanwezigheid van gemachtigd opzichters, waar mogelijk zoen- en vroemzones, het perfect zichtbaar maken van oversteekplaatsen, het informeren van de ouders, waar nodig het herinrichten van schoolomgevingen, het lanceren van een belonend fietsregistratiesysteem, tonnagebeperkingen, het uittekenen van verkeerseducatieve routes en politiecontrole.”
Torhout telt negen basisscholen en zowat alle kinderen lopen in de eigen stad school, de meesten zelfs op de eigen wijk. Dat laatste wekt verbazing, want toch komen er relatief weinig leerlingen te voet, per fiets of met de step naar klas. Zelfs bij de 10- en 11-jarigen, die dat in principe perfect op eigen houtje zouden moeten kunnen. Angst en gemak zijn slechte raadgevers.
Registratiesysteem met punten voor leerlingen om het wandelen en fietsen te belonen
“We willen in eerste instantie aan de hand van thermoplastische markeringen meer kleur in de schoolomgevingen aanbrengen”, zegt schepen Desmet. “Zulke markeringen worden niet geschilderd, maar als het ware op het wegdek gebrand, waardoor ze reliëf krijgen. Op die manier zullen we binnenkort voor bijkomende zoen- en vroemzones zorgen, onder andere in de Zwevezelestraat en op de wijk Don Bosco. Daarnaast willen we de zebrapaden extra accentueren. Concreet maken we snel werk daarvan in de Papebrugstraat, de Spinneschoolstraat, de Viaductstraat, de Bruggestraat en de Wijnendaalse Kloosterstraat. De nieuwe, duurzame thermoplastische zebrapaden zullen een okerkleurige ondergrond krijgen en waar mogelijk hangen we er puntverlichting boven om de noodzakelijke zichtbaarheid nog te verhogen.”
De zaken van het tienpuntenplan die nog niet gerealiseerd zijn, zullen nu stelselmatig uitgerold worden. Dan gaat het onder andere over het beter aanduiden van het begin en het einde van de fietsstraten.
“We voorzien rechthoekige thermoplastische vlakken in het rood over de volle breedte van de weg met het logo van de fietsstraat erin verwerkt”, aldus Elsie. “Dat zal gebeuren in de Zwevezelestraat, de Sint-Jozefstraat, de Spinneschoolstraat, de Papebrugstraat, de Beerstraat, de Ravenhofstraat, de Lichterveldestraat en de Revinzestraat. Bij dubbele rijrichting brengen we, waar mogelijk, een brede rode middenlijn aan om de helft van de fietsstraat te markeren. Zo’n rode aslijn voorzien we in de Revinzestraat, de Papebrugstraat, de Zwevezelestraat en de Sint-Jozefstraat.”
Pilootproject in vrije basisschool Ten Parke
Nieuw is het fiets- en voetgangersregistratiesysteem dat op stapel staat. “Door dat systeem in te voeren, kunnen de zogenoemde strappers punten verzamelen als ze naar school wandelen of fietsen”, legt de schepen uit. “We zullen er een digitaal platform aan linken om de punten per leerling, klas en/of school te laten raadplegen. Het is perfect mogelijk om daar extra uitdagingen aan te koppelen en beloningen voor de voorbeeldige wandel- en fietsleerlingen te voorzien. Al heeft het puntensysteem op zich al een motiverend karakter.”
“Na de paasvakantie starten we alvast met zo’n volledig uitgewerkt fiets- en voetgangersregistratiesysteem in vrije basisschool Ten Parke op de wijk De Goede Herder. Als pilootproject.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier