In Groot-Kortrijk openen vandaag twee ‘nieuwe’ scholen: in Bellegem schakelt basisschool Groenheuvel over op daltononderwijs, in de Burgemeester Nolfstraat start de secundaire freinetschool ‘tvier. Beide scholen dragen individuele begeleiding hoog in het vaandel. “De leerlingen krijgen er de kans om zich op hun eigen tempo te ontplooien”, aldus de ouders.
Deze reportage maakt deel uit van ons Dossier Weer naar school. p>
Vandaag trekken duizenden leerlingen basis- en middelbaar onderwijs opnieuw naar school. De overgrote meerderheid naar een school uit het vrij of gemeenschapsonderwijs, al zijn er ook veel ouders die hun kinderen bewust naar een school sturen die niet tot een van beide netten behoort. Zo zijn er in Groot-Kortrijk bijvoorbeeld drie freinetscholen. Dat is eentje meer dan vorig schooljaar: de secundaire school ‘tvier is er namelijk bijgekomen.
“We starten het schooljaar met 52 leerlingen in het eerste jaar”, aldus coördinator Jorge Cottyn. “Een aantal leerlingen komt van basisschool De Levensboom, een freinetschool, maar twee derde komt wel van ‘gewone’ basisscholen.”
Schoolmoe
Een van de leerlingen die voor het eerste kennismaakt met het freinetonderwijs, is Rayna Ostyn (12) uit Harelbeke. “We kiezen er als ouders bewust voor om onze dochter naar ‘tvier te sturen”, aldus papa Annick en mama Cindy Segers. “We weten dat leerlingen in het freinetonderwijs individueel heel nauw worden opgevolgd. Dat is voor ons heel belangrijk.”
“Rayna is een beetje schoolmoe, ze gaat niet zo graag naar school”, aldus nog Annick, die via een kennis in contact kwam met ‘tvier. “Ik was eerlijk gezegd ook zo. In die optiek moet ze gestimuleerd worden op school, zodat ze er graag naartoe gaat. Via die individuele begeleiding moet dat zeker lukken.”
“Twee derde van onze leerlingen komt wel van ‘gewone’ basisscholen” – Jorge Cottyn van ‘tvier
Ook Dieke Bultynck (12) uit Rekkem start vandaag in ‘tvier. Ze komt van de basisschool in Rekkem. “Mijn vrouw Dorothee Daels had op internet gezien dat er in Kortrijk een secundaire freinetschool kwam”, vertelt papa Koen. “We hebben ons dan geïnformeerd en de school leek ons ideaal voor Dieke.”
“De leerlingen krijgen de kans om zich op hun eigen tempo te ontplooien en worden intensief begeleid. De stress wordt ook ingeperkt. Dat is interessant voor Dieke omdat ze last heeft van dyslexie en dyscalculie.” Dieke ziet het alvast zitten in haar nieuwe school. “Ik ken iemand die ook start in ‘tvier en ik maak ook wel snel nieuwe vrienden“, vertelt ze. “De afstand speelt geen rol: Rekkem is niet zo ver van Kortrijk”, aldus papa Koen.
Daltonschool
Terwijl ‘tvier een logische stap is in het verhaal van freinetonderwijs in Groot-Kortrijk, is het daltononderwijs in Bellegem een nieuw verhaal. Basisschool Groenheuvel is zelfs de eerste basisschool in West-Vlaanderen die dit type onderwijs invoert. “Helemaal juist is dat eigenlijk niet”, legt directeur Adelheid Seynnaeve uit. “Door het kleine aantal leerlingen evolueerde de school de laatste jaren al richting daltononderwijs. Zonder dat we het zelf beseften.”
“Toen enkele collega-directeurs naar een infodag in Gent gingen, zeiden ze me achteraf dat daltononderwijs echt iets voor Groenheuvel was. We hebben ons in die onderwijsmethode verdiept en toen bleek inderdaad dat we in die richting evolueerden. Daarom de beslissing om naar het daltononderwijs over te stappen. Vanaf dit schooljaar wordt er daarom niet meer gewerkt met leerjaren, maar zullen de 24 leerlingen bij elkaar zitten.”
“Mijn twee zonen zullen in dezelfde klas zitten, ik vind dat interessant” – mama Emilien-Maria Rosseel
“Enkel die van het eerste leerjaar zullen regelmatig apart zitten omdat zij moeten leren lezen, schrijven en rekenen. Ook de 20 kleuters zullen samen zitten, onder leiding van juf Leen.”
Praatgroep
De mama’s Emilien-Maria Rosseel, die met Leander (4,5) en Ilias (2,5) twee zonen naar school ziet gaan, en Stefanie Holvoet, die Arthur (6) naar Groenheuvel stuurt, kunnen zich vinden in de principes van het daltononderwijs. “Mijn zoon Arthur heeft autisme en vraagt extra aandacht en begeleiding”, vertelt Stefanie. “Doordat er altijd in kleine groepjes gewerkt wordt en elke leerling op zijn of haar eigen tempo kan leren, is Groenheuvel de ideale basisschool voor Arthur.”
“Vanaf dit schooljaar werken we niet meer in leerjaren, maar zullen alle leerlingen bij elkaar zitten”
“Voor mij was het heel interessant dat mijn twee kinderen in dezelfde klas kunnen zitten“, aldus Emilien-Maria. “Zo kunnen ze elkaar steunen en kan de jongste ook van de oudste leren. Groenheuvel is eigenlijk een familieschooltje en dat trekt me aan.”
Emilien-Marie en Stefanie maken trouwens deel uit van een praatgroep die ontstond aan de schoolpoort. “We komen op regelmatige basis samen om een babbeltje te slaan of bepaalde papieren in te vullen.”
Individuele begeleiding topprioriteit h2>
Bij daltonderwijs zitten alle leerlingen van het kleuter of leerjaar samen, iedereen leert op zijn eigen tempo. De kinderen krijgen de leerstof aangeleerd en werken dan zelfstandig of in groepjes van twee of meer om die leerstof onder de knie te krijgen. Leerkrachten geven elk enkele vakken en focussen verder op individuele begeleiding. p>
In de secundaire freinetschool worden de principes van het freinetonderwijs toegepast (projectwerk, ateliers…). De leerlingen gaan zelf op onderzoek uit en leren zo bepaalde zaken. De leerkrachten noemen zichzelf begeleiders omdat ze de leerlingen begeleiden in hun ontplooiing. Elke leerling krijgt trouwens een trajectbegeleider. p>
In Groenheuvel starten 44 kinderen, 20 in het kleuter en 24 in het lager, in ‘tvier beginnen 52 leerlingen. p>
Weer naar school
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier