Je hoort het steeds vaker. Scholen leggen het smartphonegebruik van hun leerlingen aan banden. Ook RHIZO Zorgkrachtschool kiest bewust voor een gsm-vrije omgeving. “We zijn geen politiekorps en willen ook bij onze 747 leerlingen een draagvlak creëren. En dat zien we nu al”, zegt zorgcoördinator Sofie Ongenaert (49). “Er ontstaan bijvoorbeeld meer spontane interacties op de speelplaats.”
Het gebruik van mobiele telefoons op school is niet langer toegestaan bij RHIZO Zorgkrachtschool aan de Beheerstraat. Na een testperiode van twee weken in mei vorig jaar moeten de leerlingen van het eerste en de tweede graad hun gsm afgeven aan het onthaal bij de start van de schooldag en krijgen die pas erna terug. De leerlingen van de derde graad moeten beroep doen op hun verantwoordelijkheidszin en bewaren de gsm uitgeschakeld in de boekentas. Voor medische redenen of buitenschoolse activiteiten wordt een uitzondering gemaakt.
“Dit werd niet zomaar beslist. Na onderzoek, inspraakmomenten en experiment leren we dat een gsm-vrije school voor iedereen positief is”, zegt Sofie, die ook leerkracht maatschappij en welzijn is bij de eerste graad. “Prikkels van berichten, meldingen, sociale media, … hebben een negatieve invloed op de ontwikkeling van de hersenen van jongeren en verstoren de concentratie in de klas. Met een gsm in de buurt heb je voortdurend de drang om te kijken naar de melding of te controleren of er iets is binnengekomen. Met de box aan het onthaal nemen we die prikkel weg.”
“Daarnaast versterken we sociale vaardigheden want zonder gsm worden jongeren gestimuleerd tot persoonlijke ontmoeting en verbinding door met elkaar te praten, oogcontact te maken, samen te werken en te ontspannen. Tijdens de middagpauze begonnen de leerlingen spontaan Uno te spelen en stond de basketbalpaal – die al maanden platlag – opeens weer recht. Voor leerlingen die niet zo sociaal sterk zijn of zich veilig voelen achter een scherm, zetten we in op middagactiviteiten of voorzien we stille ruimtes.”
“Ons voornaamste engagement is om de mediawijsheid te verhogen. Leerlingen leren bewuster omgaan met hun gsm en een gezondere en verantwoordelijke relatie met technologie en sociale media ontwikkelen. Als school is het onze verantwoordelijkheid om vanuit de kennis van de biologische ontwikkeling van jongeren samen te groeien naar een gezond gsm-gebruik”, besluit Sofie.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier