De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Leerlingen gaan naar ISS-ruimtestation met virtual reality: “Wereld naar de klas halen”

Laurie Bailliu
Laurie Bailliu Medewerker KW

Wandelen in New York of op ruimtereis gaan? Het wordt voor West-Vlaamse basisscholen kinderspel door het vernieuwende onderwijsproject XR-junior. Het project stelt gratis geavanceerde VR-brillen en een 360° camera ter beschikking aan basisscholen. “XR-junior dient als trigger voor de kinderen”, klinkt het bij Els Callemein, STEM-ambassadeur.

De provincie West-Vlaanderen ontwikkelde samen met het Regionaal Technologisch Centrum (RTC West-Vlaanderen) XR-Junior, een vernieuwend onderwijsproject voor basisscholen in West-Vlaanderen. “Scholen staan voor veel uitdagingen. Er zijn leerkrachten te kort, er is een stijging van het aantal anderstalige leerlingen, er zijn onvoldoende budgetten en er is onvoldoende tijd om de kinderen alles te laten zien.

“We proberen samen met de scholen oplossingen te zoeken”, vertelt Els Callemein, STEM-ambassadeur. “Scholen zijn steeds op zoek naar innovatieve ontwikkelingen die belangrijk zijn binnen de mogelijkheden en educatie van onze jeugd. Virtual Reality experience kan dit op een laagdrempelig en veilige manier realiseren. XR-Junior stelt gratis geavanceerde VR-brillen (MetaQuest 3) en een 360° camera ter beschikking aan basisscholen. Er wordt ook een brede waaier aan trainingen voorzien om de leerkrachten voor te bereiden XR te introduceren in hun klas. De wereld ligt aan de voeten van de kinderen door de VR-experience.”

(Lees verder onder de foto’s.)

In VBS De Waaier in Watou maakten enkele leerlingen wiskundeoefeningen via een applicatie en VR-brillen.
In VBS De Waaier in Watou maakten enkele leerlingen wiskundeoefeningen via een applicatie en VR-brillen. © LBR
De provincie West-Vlaanderen ontwikkelde samen met het Regionaal Technologisch Centrum (RTC West-Vlaanderen) XR-Junior, een vernieuwend onderwijsproject voor basisscholen in West-Vlaanderen.
De provincie West-Vlaanderen ontwikkelde samen met het Regionaal Technologisch Centrum (RTC West-Vlaanderen) XR-Junior, een vernieuwend onderwijsproject voor basisscholen in West-Vlaanderen. © LBR

Uniek

“De Toren van Pisa zien, wandelen in New York, het Atomium ontdekken of kennismaken met Rome toen en nu… Het is allemaal mogelijk via applicaties. Zowel in geschiedenis-, taal- of wiskundelessen kan XR-junior toegepast worden. Via de app Wooorld ontdekken ze de wereld in 3D. De applicatie Mondly is dan weer geschikt om anderstalige kinderen Nederlands aan te leren, maar ook andere talen kunnen geleerd worden. XR-junior dient als trigger binnen de West-Vlaamse basisscholen. We willen scholen in aanraking brengen met nieuwe technologieën. Dit is een absolute primeur in Vlaanderen.”

In VBS De Waaier in Watou maakten enkele leerlingen wiskundeoefeningen via een applicatie en VR-brillen. “Rekensommen moeten opgelost worden. Het juiste antwoord moeten ze via pijl en boog of bijl zien te raken. Sterke leerlingen kunnen via de app moeilijke oefeningen uitvoeren en leerlingen die nog wat moeten oefenen kunnen ook perfect aan de slag”, legt Els uit.

(Lees verder onder de foto.)

In VBS De Waaier in Watou maakten enkele leerlingen wiskundeoefeningen via een applicatie en VR-brillen.
In VBS De Waaier in Watou maakten enkele leerlingen wiskundeoefeningen via een applicatie en VR-brillen. © LBR

Esmée en Clea uit het vierde leerjaar stonden paraat met een denkbeeldige pijl en boog om hun wiskunde bij te spijkeren. “We doen wiskunde soms graag. Het is te zien wat we moeten doen. Op deze manier wiskundeoefeningen maken is natuurlijk wel veel leuker”, klinkt het bij Esmée en Clea.

Meerwaarde

“Technologie en ICT dragen we een warm hart toe. Meester Jan is er ook door gepassioneerd en volgt met plezier bijscholingen. Het project XR-junior is een absolute meerwaarde voor de leerlingen. Niet alles kan je uit leerstof halen en daarom organiseren we ook bezoeken. Wanneer we leren over Egypte is het natuurlijk niet mogelijk om een bezoekje te brengen aan Egypte. Via VR kunnen we Egypte wel naar de klas halen, dus ook tijdens geschiedenislessen kan VR perfect toegepast worden”, klinkt het bij Steffi Seghers, directrice VBS De Waaier.

“Binnen onze bevoegdheid willen we ervoor zorgen dat zoveel mogelijk leerlingen met diploma de school verlaten. STEM blijft een grote uitdaging en we moeten samen blijven inspanningen doen. Deze structurele samenwerking met RTC is een mooi voorbeeld van samen zoeken naar oplossingen. Je kan leerlingen niet overal mee naartoe nemen om hen alles te laten ontdekken, dit project is een ideale trigger. Ik ben er zeker van dat leerlingen nog enthousiaster de leerstof zullen opnemen”, vindt ook Sabien Lahaye-Battheu, gedeputeerde voor onderwijs.

In VBS De Waaier in Watou maakten enkele leerlingen wiskundeoefeningen via een applicatie en VR-brillen.
In VBS De Waaier in Watou maakten enkele leerlingen wiskundeoefeningen via een applicatie en VR-brillen. © LBR
In VBS De Waaier in Watou maakten enkele leerlingen wiskundeoefeningen via een applicatie en VR-brillen.
In VBS De Waaier in Watou maakten enkele leerlingen wiskundeoefeningen via een applicatie en VR-brillen. © LBR
Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier