Dinsdag 11 juni organiseerde RHIZO Zorgkrachtschool Kortrijk een ludiek afscheidsmoment van de opleiding Jeugd- en Gehandicaptenzorg. Omwille van de modernisering van het secundair onderwijs vervalt deze opleiding. De laatste lichting van 33 leerlingen volgde in de laatste twee ‘lesuren’ ooit zoveel mogelijk vakken en kreeg op het einde van het creatief afscheidsmoment een oorkonde.
43 jaar was de opleiding Jeugd- en Gehandicaptenzorg voor opvoeders in wording één van de meest toonaangevende in Vlaanderen. In 1981 heette de richting nog ‘Bijzondere Jeugdzorg’. In het schooljaar 98-99 kwam de naamsverandering. Ooit begonnen in het Stella Marisinstituut en een vijftal jaar geleden geïntegreerd in de Zorgkrachtschool in de huidige Beheerstraat. Door de hervorming van het secundair onderwijs zal de opleiding Jeugd- en Gehandicaptenzorg verdwijnen. Daarom organiseerde RHIZO Zorgkrachtschool Kortrijk een afscheidsmoment voor hun laatste lichting leerlingen.
“We wisten dat dit moment er zat aan te komen. We vieren vandaag het pensioen van een volledige studierichting. Het is de laatste lichting leerlingen en collega’s die afstuderen of lesgeven in Jeugd- en Gehandicaptenzorg. We nemen afscheid van een stukje geschiedenis dat al sinds 1981 bij onze school hoort”, zegt Liselotte Van Ooteghem, directeur derde graad. “Vandaag kijk ik vooral terug met trots en een glimlach. Dankbaar voor alle mooie momenten, voor de inzet van leraren die soms meer als improvisatiekunstenaars dan lesgevers moesten optreden, en voor de leerlingen die van deze opleiding een succes hebben gemaakt. Ik ben trots op de vele generaties jongeren die door deze opleiding zijn gegaan en dankbaar voor de leraren, stagementoren en ondersteunend personeel die deze reis mogelijk hebben gemaakt.”
“We nemen afscheid van een stukje geschiedenis dat al sinds 1981 bij onze school hoort” – directeur Liselotte Van Ooteghem
Dankzij hun enthousiasme en inzet heeft deze opleiding meer dan 2.000 mensen kunnen voorbereiden op een mooie carrière in de jeugd- en welzijnssector. “Leerlingen werden elk jaar opnieuw voorbereid op het werkveld met haar vele projecten – denk maar aan Snoezelkermis, Huis van de Sint, Integral en Integral Koerse, Dranouter Bad, Villa iMagina –, maar ook op het verder studeren. Hoewel deze richting nu ophoudt te bestaan, blijven de herinneringen, de lessen en de impact die zij hebben gehad, voortleven in het werk en inzet voor de nieuwe opleidingen die eraan komen.” De laatste twee lesuren op dinsdagvoormiddag werden samen gevierd als eerbetoon aan een prachtige tijd.
Tijdens de laatste ‘les’ Jeugd- en Gehandicaptenzorg kwamen om de 10 à 20 minuten zoveel mogelijk vakken aan bod: expressie, wiskunde, ortho en wetgeving, biologie, psychologie, stage en Engels/Frans, Nederlands en godsdienst. Leerkracht en stagecoördinator Joep Derie riep bijvoorbeeld een leerling naar voor die zijn stagekeuzeformulier opnieuw mondeling moest laten afnemen. Hij wist echter niet waar hij precies solliciteerde en moest dus onvoorbereid aan de hand van Engelse vragen achterhalen met welke doelgroep hij zou samenwerken. Tijdens de les wiskunde werd aan de hand van een snelcursus statistiek bepaald hoe een gemiddelde leerkracht Jeugd- en Gehandicaptenzorg eruitziet, met een live steekproef van zeven leerkrachten als levende modellen. Tijdens de les psychologie werden jeugdfoto’s getoond van leraren, stagementoren en ondersteunend personeel voor een spelletje bingo.
Katho Dedeurwaerder (18) en Sara Louagie (18) horen bij de laatste lichting studenten. “Het is jammer voor de sector dat deze opleiding wegvalt. Zo zijn er minder stagiairs. Veel stageplekken leefden echt wel op ons soms. Er is echt nood aan”, zegt Katho. “Zo kan je ook eens proeven van de zorgsector en wat het precies inhoudt”, vult Sara aan. Wat ze vooral zo leuk vonden aan de richting was de variatie in de vakken. “Zo hadden we bijvoorbeeld elke dinsdag het vak expressie in de voormiddag. We organiseerden projecten voor mensen met een beperking en kleuters zoals de Snoezelkermis. We mochten dat helemaal zelf voorbereiden en kregen veel vrijheid. Het was interessant om onze lessen eens in de praktijk om te zetten en elke doelgroep te leren kennen.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier