“Dat de scholen ooit terug moesten opstarten, dat is klaar, maar alles volgens de voorschriften van de overheid naleven kan helaas geen enkele school”, beweert directeur Kristof Benoot van basisschool Sint-Pieter. “Dan zou er geen enkele school kunnen openen.”
“We ons uiterste best en hopen dan ook op het vertrouwen van de ouders die hun kinderen naar ons sturen. De hele organisatie heeft me al veel slapeloze nachten bezorgd. De draaiboeken heb ik al een paar keer zien passeren. Telkens opnieuw komen er kleine, nieuwe zaken bij waar we niet onmiddellijk aan gedacht hebben. Ik heb in de voorbije weken nog nooit zoveel updates naar ouders en leerkrachten gestuurd want ik vind het van ontzettend groot belang dat ouders op de hoogte zijn van wat zich momenteel op school afspeelt.”
Daarnaast organiseerde Kristof Benoot met alle leerkrachten een online videochat om te horen hoe het gaat en of er vragen of bezorgdheden zijn. “De ouders werden bevraagd over de noodopvang, dan volgden nog de afspraken met het poetspersoneel en de opstart van een crisisteam om alles in goede banen te leiden. Ik probeer elke dag de leerkrachten in de opvang ook een hart onder de riem te steken.”
Zelfcorrectie
“Mijn teamleden zijn schitterend bezig. Alle kinderen in de lagere afdeling kregen een e-mailadres van de scholengemeenschap waardoor het makkelijk is om via Google Classroom online les te geven. Ze zetten er taken en filmpjes klaar en organiseren videochats met de kinderen. Wist je dat we zelfs een eigen videokanaal hebben gemaakt? Op het YouTubekanaal van ‘Cinema Sint-Pieter’ vinden de kinderen tal van filmpjes van hun leerkrachten terug. Wie niet beschikt over een laptop of computer kan er eentje van de school gebruiken. Als er bepaalde zaken niet werden opgehaald, bracht de leerkracht dit aan huis. Wij doen echt alles om ervoor te zorgen dat de kinderen zoveel mogelijk blijven leren.”
Dat wordt ook door juf Lies De Corte van de zesde klas beaamd. Zij heeft haar klas gereorganiseerd zodat alles op de meest veilige manier kan verlopen. Het mondmasker met twee filters heeft ze al gekregen. Straks volgt nog een gezichtsscherm en er komt nog een plexischerm vóór haar lessenaar. Samen met leerling Oscar oefent ze nu al de looplijnen in de klas, zodat niemand een andere leerling moet passeren. Banken, deurklinken enz. moeten enkele keren per dag ontsmet worden. Boeken en schriften gaan naar huis mee en leerlingen brengen elke dag mee wat ze nodig hebben. Ook de juf raakt geen leerlingenboeken aan. Er is zelfcorrectie en van sommige taken sturen de leerlingen digitaal een foto door, zodat de juf kan controleren of alles gemaakt is. Er wordt geen materiaal van iemand anders aangeraakt. Drie keer per dag kunnen de leerlingen aansluiten op een videomeet van juf Lies, juf Sofie of juf Jaimie. Daar kunnen de kinderen vragen stellen. Vanaf vrijdag komen er daar nog halve dagen les bij.
Digitale klasfoto
“Een hele boterham voor de leerkrachten”, zucht juf Lies. “Geen enkele minuut op een dag hebben we een vrij moment. Maar we doen het voor de kinderen. Ze missen nu al zoveel: geen vormselviering, geen openluchtklassen naar Ovifat, de klasgenootjes niet meer allemaal samen zien… Ook geen klasfoto maar daarvoor zullen we wel iets bedenken. Digitaal kan collega Davy wonderen verrichten. En zo zie je dat er ook binnen het team een heel goede samenwerking is om er doorheen te geraken. Wel hoop ik dat we op deze manier tot eind juni verder kunnen werken, zonder alweer nieuwe veranderingen”, besluit de gedreven juf. (PH)
Terug naar school in coronatijden
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier