Leerlingen met beperking van Ter Bruyninge beleven de dag van hun leven met ritje op de motor: “Bang? Neen! Waarom zou ik?”
Toen de Kortrijkse school Athena Campus Ter Bruyninge aan de Motoclub Blue Angels vroeg om voor een groep jongeren met een beperking een motorritje te organiseren, aarzelden ze geen seconde. Een twintigtal jongeren durfde het aan om mee te rijden.
Elk schooljaar organiseert de school Athena Campus Ter Bruyninge vlak voor de grote vakantie enkele projectdagen. Campus Ter Bruyninge biedt aangepast zorgonderwijs aan jongeren van 13 tot 21 jaar die het niet zo makkelijk hebben om op een klassieke manier les te volgen. De campus heeft ook een opleiding voor blinden en slechtzienden. Een van de projectdagen was met een speciale verrassing voor de jongeren: een motorrit met een heuse motorclub. “We hebben vorige keren een bokswedstrijd georganiseerd met Delfine Persoon in de Boxingring Lichtervelde en trokken ook al naar Transfo Zwevegem om het touwenparcours te doen”, vertelt docent eerste jaar metaal en hout Diego Tommelein. “Ze zijn dan altijd uitgelaten en tevreden dat ze het gedaan en gekund hebben. We proberen hun grenzen te verleggen zonder dat ze er erg in hebben.”
Voor de projectdag werd gekozen voor een motorrit en de school deed een aanvraag bij MC Blue Angels. “Zulke ritten doen we niet veel, maar we hebben geen seconde getwijfeld”, zegt secretaris Nikolaas Vlaeminck van Blue Angels MC SouthWest, die hun thuisbasis hebben in Roeselare.
Zorgen voor veiligheid
De motorclub lanceerde een oproep naar alle bevriende motorclubs en raakte snel aan een dertigtal motorrijders die wilden meedoen. De zware motoren konden dus hun intrede doen in de school. Voor hen ook een verrassing want ze kregen een ontbijtje aangeboden met chocolademelk en kraakverse croissants en ontbijtkoeken. “Leuk, heel leuk en we hadden tijdens het oprijden ook veel bekijks”, zegt baancaptain Giovanni.
Voor Diavy was het de eerste keer. “Ik ben niet bang. Waarom zou ik bang moeten zijn”, zegt hij stoer. Micaëlla was er ook gerust in.
“Er komt wel nog één en ander bij kijken voor de veiligheid”, zegt Nikolaas. “De kinderen moeten schoenen dragen die hoog om de enkels komen en een lange broek aanhebben, anders kunnen ze gewond raken door de uitlaat. Ze moeten ook een vest of T-shirt of trui aanhebben met lange mouwen en allemaal een helm dragen. Elk van ons had een reservehelm mee.”
Wie op welke motor zou mogen zitten, maakte niet zo veel uit voor sommigen. Andere kinderen reserveerden snel hun plaats. “Alles is wel vlot verlopen: kwestie van overeenkomen om eens van plaats te wisselen”, aldus Diego Tommelein.
Stoppen voor een ijsje
Na het ontbijt met de jongeren en de laatste kledijtips en inspectie vertrok de groep voor een rit van een uur doorheen de regio Kortrijk om tegen de middag terug op school aan te komen. “Veilig vertrekken is de boodschap, er zijn twee motoren die voorrijden en de baan afzetten tot de colonne op de grote baan is”, zegt baankapitein Giovanni. “Achteraan rijden wij mee met een wagen voor de kinderen die niet meer willen of het moe zijn of misschien bang worden”, zegt Diego Tommelein.
Leuk detail: stoere Diavy zat achter op een snelle moto, maar had het middel van de motorrijder stevig vast met gekruiste handen. “We doen een rit van zo’n 40 kilometer langs onder meer het kanaal Bossuit-Kortrijk via Zwevegem en terug langs binnenwegen. We hebben wel nog een verrassingsstop voor de kinderen op enkele honderden meter van hun school: we stoppen even aan de Spar aan de Pottelberg voor een ijsje.”
De MC Blue Angels werd gesticht in 1978 in Herzele, maar de leden wisten niet dat er al in 1963 een motorclub Blue Angels bestond in Schotland en sinds 1970 een in Engeland. In 1992 bracht de Schotse MC een bezoek aan Herzele om hun collega’s te ontmoeten. De twee groepen sloten een akkoord dezelfde kleuren te dragen en zo werd de Blue Angels een internationale club. Intussen zijn er behalve de afdelingen in Schotland, Engeland en Spanje ook afdelingen in België: onder meer in Gent, Antwerpen en Roeselare.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier