Afsluiten Pottebezemstraat voor doorgaand verkeer oogst felle kritiek
Het afsluiten van de Torhoutse Pottebezemstraat voor doorgaand verkeer stuitte de voorbije dagen op scherpe kritiek. Vorige week voerde het stadsbestuur die knip uit om het sluipverkeer via de genoemde straat tegen te gaan, maar dat leidt op en nabij de E403-afritweg tot serieuze verkeersproblemen. Zowel onafhankelijk raadslid Koen Sap als raadslid Eva Maes (N-VA) vroegen tekst en uitleg.
De knip gebeurde net voorbij de bocht in de Pottebezemstraat ter hoogte van de toegangsweg naar de Stoeterij Deloof. Er werden in twee rijen water- en zandbakken geplaatst in combinatie met betonblokken. Alleen voetgangers, ruiters en fietsers kunnen er nog langs. Eigenlijk had de stad ook de naburige Berg op Zoomstraat willen afsluiten ter hoogte van de Bruggestraat, maar daar waren de bewoners niet voor te vinden. En dus werd er in extremis van dat plan afgezien.
Het gaat niet om een definitieve regeling, maar om een proefopstelling die tot en met vrijdag 6 augustus blijft staan. Dan volgt de evaluatie.
Filevorming op afritweg door de ingreep fiks gestegen
“Ik vraag maar meteen een gelijkaardige knip in de Brildam, waar ik woon”, hekelde onafhankelijk raadslid Koen Sap de ingreep in de Pottebezemstraat met een knipoog. “Ook mijn buren en ik hebben heel wat last van sluip- en zwaar verkeer, wees gerust. Mocht iedereen die te lijden heeft onder verkeersdrukte aan zijn deur zo’n drastische maatregel aan de stad vragen om het verkeer te bannen, dan is het hek van de dam. Door de knip in de Pottebezemstraat is de filevorming op de Torhoutse E403-afritweg fiks gestegen. De rij auto’s stond bijna tot aan de autosnelweg zelf. Dit komt de verkeersveiligheid absoluut niet ten goede.”
Eva Maes (N-VA) sloot zich daarbij aan. “Volgens het stadsbestuur waren de bewoners vragende partij voor die knip, maar ik heb heel wat andere klanken gehoord. De situatie betekent vervelend omrijden voor de mensen uit de buurt. Plus: er is veel overlast in de Berg op Zoomstraat. Als het zware verkeer de boosdoener is, waarom wordt er in de Pottebezemstraat dan niet gekozen voor een duurzame en efficiënte hoogtebeperking die niet om de haverklap stukgereden wordt?”
“Ook de komst van de gele paaltjes naast de fietspaden in de Oude Gentweg kan op weinig begrip rekenen”, voegde Eva eraan toe. “Die paaltjes zorgen voor een onveilige situatie.”
Proefopstelling blijft maar twee maanden staan
Schepen van Mobiliteit Elsie Desmet (CD&V) antwoordde op de kritiek. “We zijn niet over één nacht ijs gegaan om de knip door te voeren”, zei ze. “De problematiek van sluipverkeer en zwaar verkeer in de Pottebezemstraat dateert al sinds jaren. We hebben intussen heel wat acties uitgeprobeerd om de problemen aan te pakken, maar zonder voldoende resultaat.”
“Ik wil er met klem op wijzen dat het voorlopig enkel gaat om een proefopstelling voor een dikke twee maanden. Daarna gaat de knip weer weg en zullen we de zaak evalueren. We zijn intussen al ter plaatse gaan luisteren, zaterdag ook met de burgemeester erbij. We hebben na die contacten beslist om extra signalisatie te plaatsen en blijkbaar heeft dat intussen al effect gehad.”
“Naar de toekomst toe zullen we kijken om voor de definitieve heraanleg van de straat een duurzame inrichting te realiseren die de problemen oplost. Dat wordt de taak van een studiebureau.”
“Je kunt toch niet alle verkeer gaan stilleggen?”
Eva Maes: “Je kunt toch niet verhinderen dat auto’s een straat gebruiken? Als er een weg is, mogen mensen toch van punt A naar punt B rijden? Oké dat je zwaar verkeer in zo’n straat probeert te weren. Maar je kunt toch niet plots alle verkeer gaan stilleggen?”
Dat vond ook Koen Sap. “Als je langs de Pottebezemstraat gaat wonen, weet je dat er auto’s zullen passeren. Net alsof je bij een vliegveld zou gaan wonen, maar niet wilt dat er vliegtuigen opstijgen. Want voor alle duidelijkheid: mijn voorstel voor die knip in mijn eigen drukke Brildam is uiteraard een idioot voorstel. Opzettelijk, om te wijzen op het idiote van de knip in de Pottebezemstraat.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier