Knip in Pottebezemstraat in Torhout tegen sluipverkeer
De tonnagebeperkingen en het aanbrengen van een sluis met hoogteluifel nabij de spoorwegbrug hebben niet geholpen: de Pottebezemstraat in Torhout blijft kreunen onder zwaar sluipverkeer. En dus grijpt het stadsbestuur drastisch in. De straat heeft op donderdag 27 mei een knip gekregen, waardoor enkel nog fietsers en voetgangers vrije doorgang behouden.
Het gaat niet om een definitieve regeling, maar wat nog niet is, kan nog komen uiteraard. “Eerst testen we de situatie met een proefopstelling”, legt schepen van Mobiliteit Elsie Desmet uit. “Die blijft in eerste instantie staan tot en met vrijdag 6 augustus. Dan zullen we met de buurtbewoners evalueren wat de effecten zijn.”
Met water- en zandbakken en betonblokken
De knip is gebeurd net voorbij de bocht in de Pottebezemstraat ter hoogte van de toegangsweg naar de Stoeterij Deloof. Er werden in twee rijen water- en zandbakken geplaatst in combinatie met betonblokken. Eigenlijk had de stad eveneens de naburige Berg op Zoomstraat willen afsluiten ter hoogte van de Bruggestraat, maar daar waren de bewoners niet voor te vinden. En dus werd in extremis van dat plan afgezien.
“Daardoor kan er, zelfs tijdens de proefopstelling in de Pottebezemstraat, in principe nog altijd sluipverkeer plaatshebben tussen de Keiberg- en de Bruggestraat, met name via de Pottebezem- en de Berg op Zoomstraat”, beseft Elsie Desmet. “Maar wie zich daaraan bezondigt, overtreedt wél de verkeersregels. Want in de Berg op Zoomstraat is er enkel plaatselijk verkeer toegestaan, al jaren aangeduid met verbodsborden.”
Bij de start van het project donderdag hadden in de Berg op Zoomstraat alvast politiecontroles plaats. En dat bleek effectief nodig te zijn!
Enquête verspreid onder de bewoners
Eerst een hoogteluifel, dan een tonnagebeperking, dan weer een scharnierende hoogteluifel: de stad heeft er lang in geloofd dat die ingrepen zouden helpen. Maar dat bleek zonder de hardnekkigheid gerekend van vrachtwagenchauffeurs die de luifel aan flarden reden en van autobestuurders op zoek naar de kortste afstand tussen twee punten.
“Heel erg natuurlijk, want de verkeersveiligheid is van het hoogste belang”, zucht de schepen. “Sowieso laten we de scharnierende hoogteluifel tijdens de proefopstelling staan, maar wel opengeklapt. We concentreren ons nu op die knip in de Pottebezemstraat. Die verhindert, op fietsers en voetgangers na, het doorgaand verkeer. Zo pakken we het probleem van bestuurders met onaangepast rijgedrag aan.”
Wellicht vanaf 2025 zullen we de weg volledig heraanleggen
“We zijn niet over één nacht ijs gegaan om zo’n knip uit te proberen. We wilden al langer samen met de buurtbewoners op zoek gaan naar een duurzame oplossing voor het probleem van het sluipverkeer. Helaas speelde corona ons ook hierin parten en was het voorbije jaar heel moeilijk om inspraakronden te organiseren. We dienden twee bewonersvergaderingen noodgedwongen als gevolg van de coronamaatregelen te annuleren. Uiteindelijk hebben we een enquête verspreid onder wie in de Pottebezem- en de Berg op Zoomstraat woont. Op basis van de resultaten van die rondvraag en de vele suggesties en opmerkingen die we vanwege de buurtbewoners kregen, hebben we de proefopstelling uitgedokterd. Op vraag van de bewoners van de Berg op Zoomstraat zónder knip bij het begin van hun weg nabij de Bruggestraat.”
Knip zal niet zeker definitief blijven bestaan
Het is de bedoeling om de Pottebezemstraat op termijn, wellicht vanaf 2025, volledig her aan te leggen en her in te richten. Daar hangt een project van nieuwe riolen aan vast. Nu al zijn de prille voorbereidingen gestart.
“Het is niet zeker dat we op termijn de knip zullen behouden”, zegt schepen Desmet. “Veel zal afhangen van de herinrichting van de weg over een aantal jaar. Zware vrachtwagens en sluipverkeer in combinatie met hoge snelheden zorgen nu voor een onveilige buurt. Als we de straat straks duurzaam en efficiënt heraanleggen, kan dat misschien zonder alle doorgaand verkeer te weren. Traditioneel hangt er veel af van het studiebureau dat voor het ontwerp zorgt. Het moet een plan worden dat ook oog heeft voor voldoende groen en de leefbaarheid van de buurt. De meer traditionele studiebureaus die wegen ontwerpen, focussen vaak enkel op de technische aspecten van de zaak en zo mis je als stad ontzettend veel kansen.”
Waarom het proefproject in eerste instantie maar tot en met 6 augustus loopt? Schepen Desmet: “Vanaf 9 augustus wordt de doortocht naar Veldegem langs de nabije Rozeveldstraat onderbroken voor de aanleg van een fietspad. Plus: dan wordt er een rijvak langs de Bruggestraat afgesloten in het kader van de heraanleg van de Noordlaan. De mobiliteit moet in die periode haalbaar blijven.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier