Kans op onteigening langs Schipdonkkanaal na 45 jaar dan toch naar de prullenmand?

Michael Janssen (blauwe jas), Guy Plasschaert (beige jas) en Kris Devidt: "Stad Damme heeft aan het Departement Omgeving, bevoegdheid van minister Joke Schauvliege laten verstaan dat het behoud van de reservatiestroken niet langer nodig is. Het stemt ons hoopvol." © Davy Coghe
Redactie KW

Een bijzondere ontwikkeling in het al jarenlang aanslepende dossier rond de mogelijke verbreding van het Schipdonkkanaal: het stadsbestuur van Damme, met burgemeester én havenbaas Joachim Coens aan het roer, liet aan Vlaams minister Joke Schauvliege weten dat de reservatiezones, waarin kan onteigend worden, mogen geschrapt worden. Goed nieuws voor Kris Devidt. “Al bijna 45 jaar hangt die onteigening als een zwaard van Damocles boven ons hoofd.”

Het dossier rond het ontsluiten van de haven van Zeebrugge via het verbreden en dus bevaarbaar maken van het Schipdonkkanaal, en aanvankelijk zelfs via een samenvoegen van Schipdonk- én Leopoldkanaal, sleept al aan sinds de jaren ’70. Dat weet Kris Devidt (42) uit Oostkerke als geen ander. Hij groeide op met de voortdurende dreiging van onteigening van de ouderlijke woning.

Het pand waar hij nu zelf in woont met zijn gezin ligt pal in de reservatiezone waarbinnen dus kan onteigend worden. “In 1965 bouwde mijn vader een kleine hoeve op deze grond. Hij ging nog uit werken, in de haven van Zeebrugge nota bene”, duikt Kris in zijn familiegeschiedenis. “Pikant detail is trouwens dat mijn grootouders onteigend geweest zijn voor de uitbouw van de achterhaven… In 1972 hoorde mijn vader voor het eerst over het zogenaamde Noorderkanaal. Mijn ouders werden echter nooit officieel op de hoogte gebracht en er dus verder niet mee geconfronteerd.”

‘Meerwaarde aftekenen’

“Maar dat veranderde in 1982, toen ze de woning met boerderij wilden verbouwen en een vergunning vroegen. Ze kregen te horen dat ze ingedeeld waren in de reservatiezone in functie van het Noorderkanaal. Mijn ouders mochten de verbouwingen wel aanvatten maar ze moesten ‘de meerwaarde aftekenen’ zoals dat heet. Dat komt erop neer dat in geval van onteigening de meerwaarde door de verbouwingen niet in rekening zal gebracht worden. Al die jaren bleven ze in onzekerheid leven, tussen hoop en wanhoop. Het had iets van een jojo… Je begrijpt wel dat dit emotioneel erg zwaar was.”

“Al die jaren onzekerheid, tussen hoop en wanhoop. Het had iets van een jojo…”

Ook Guy Plasschaert en Michael Jansen, gewezen en huidig voorzitter van de vzw ‘t Groot Gedelf, waar ook Kris Devidt deel van uitmaakt, volgen het dossier al jarenlang. “In 2001 verklaarde Yves Leterme nog dat dit project er zeker niet zou doorkomen. Dit onder meer op basis van een Maatschappelijke Impact Studie die stelde dat het niet haalbaar was. Toen was er voor het eerst sprake van de estuaire vaart als alternatief“, weet Guy Plasschaert.

Reservatiestroken

“Maar later groeide er dan toch weer politieke steun voor de verbreding en in 2004 kopte een krant: ‘Tegen 2016 varen er schepen door Damme'”, vult Kris Devidt aan. “In 2003, mijn ouders waren toen al verhuisd naar Dudzele en ik had de woning hier dus overgekocht, wilde ik zelf verbouwingswerken laten doen en ik vroeg een vergunning aan. Net zoals mijn vader kreeg ik mijn vergunning maar ik moest afstand doen van meerwaarde. En als ik luttele weken aan het verbouwen was, las ik overal in de pers dat de verbreding er toch zou doorkomen.”

Jaren van onzekerheid gingen voorbij maar in 2014 was er een debat in de bevoegde commissie van het Vlaams Parlement waarin de adviezen van experts over zo’n verbreding voornamelijk negatief waren. “De reservatiestroken bleven intussen wel bestaan”, stelt Michael Jansen, voorzitter van het actiecomité. “Maar nu is er wel een erg belangrijke evolutie want de Stad Damme heeft aan het Departement Omgeving, bevoegdheid van minister Joke Schauvliege (CD&V) recent laten verstaan dat het behoud van de reservatiestroken niet langer nodig is. De Vlaamse administratie is bezig met een inventaris van de reservatiestroken en vraagt de mening van de gemeentebesturen langs het tracé in voorbereiding van een regeringsbeslissing over deze stroken. Het stemt ons hoopvol dat het stadsbestuur, met toch havenbaas Joachim Coens aan het roer, de stroken wil schrappen.”

“Geen plannen”

Burgemeester Coens: “Die stroken liggen er al jaren en er zijn geen plannen om er iets mee te doen. Vandaar ons advies in het belang van Damme”, stelt Coens. ‘t Groot Gedelf stelt nu voor dat het stadsbestuur van Damme samen met Maldegem, Zomergem en Eeklo naar minister Schauvliege stappen om het afschaffen van de reservatiestroken verder te bepleiten. “Al bijna 45 jaar hangt een onteigening als een zwaard van Damocles boven mijn ouders en mezelf en mijn gezin. Hopelijk wordt dit onzinnige plan, dat ook nefast zou zijn voor vele andere gezinnen én voor de prachtige natuur hier, nu eindelijk definitief naar de prullenmand verwezen”, besluit Kris Devidt. (PDV)