Ieperse school wil met app groepsgevoel leerlingen in kaart brengen

Redactie KW

De handjes ontsmetten en dan een sneltest. Niet voor corona, maar voor het gevoel van de leerlingen. Het is een idee van directeur Stijn Dujardin om snel de sfeer in kaart te brengen onder zijn bijna vijfhonderd leerlingen. Hij doet nu een oproep naar studenten, handelszaken of andere instanties om hiervoor een handige app aan te reiken.

Bij het binnenkomen een passende emoticon aantikken op de tablet aan de klasdeur en de leerkracht heeft meteen zicht op de groepssfeer. “In één opslag zien hoe alle leerlingen zich voelen, dat is heel handig”, weet Stijn Dujardin, directeur van de Ieperse basisschool Capucienen. “Wanneer er iets gebeurt tijdens de speeltijd, lijkt heel de klas daar soms door beïnvloed. Uit individuele gesprekken blijkt dat dan net niet het geval.”

“Zo’n globale gevoelstest maakt ook meteen duidelijk wat de leerlingen van een leeruitstap vonden en of ze bepaalde leerstof onder de knie hebben: kunnen ze zelfstandig aan de slag, hebben ze nog hulp nodig of hebben ze er niks van begrepen? Let wel, verbinding en gesprek staan bij ons nog altijd centraal, maar zo’n app is een aanzet tot. Het is iets om mee aan de slag te gaan.”

Functionaliteit primeert

Dujardin deelde zijn idee in een besloten Facebookgroep van Vlaamse directeurs en leraren. “Velen gaven aan dat ze het een goed idee vonden. In een school heb ik zoiets nog niet gezien, wel in winkels en horecazaken voor klanten om de service te beoordelen. Vandaar mijn bredere oproep op sociale media of iemand ons aan zo’n app of apparaat kan helpen. Dit mag gerust ook ontwikkeld worden door een student in het kader van een schoolopdracht. Chique design hoeft niet, functionaliteit primeert.”

Moet het meteen een app zijn? “Er zijn natuurlijk analoge mogelijkheden met magneten of blaadjes, maar een digitale tool geeft snel een duidelijk overzicht. Aangezien we – nog – niet voor elke leerling een computer, tablet of smartphone hebben, is het niet mogelijk om een resultaat te linken een leerling of specifieke groep leerlingen. Het is dus in eerste instantie een tool om de groepssfeer in te schatten en eventueel te relativeren.”

Kan je Stijn helpen? Stuur dan een mailtje naar stijn.dujardin@cdi-ieper.be

(TP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier