Grote tevredenheid over dienstverlening met contactpunt 1750 in Wingene

Op de foto zien we links gemeenteraadslid Stefaan Verhelle en rechts schepen Brecht Warnez. © NS
Nele Sabbe
Nele Sabbe Medewerker KW

Op de gemeenteraad van 23 oktober in Wingene stelde gemeenteraadslid Stefaan Verhelle (CD&V) een vraag over het contactpunt 1750 dat bijna één jaar bestaat. De werking doet het heel goed.

De tijden zijn ook voor de dienstverlening van een gemeentebestuur veranderd en precies daarom lanceerde Wingene een nieuw onthaalpunt en een contactpunt 1750 dat via alle kanalen bereikbaar is. “Nu het contactpunt 1750 en de onthaalbalie ongeveer een jaar in gebruik zijn, is het goed om na te gaan of de inwoners de weg al gevonden hebben en of ze tevreden zijn”, stelt gemeenteraadslid Stefaan Verhelle.

1.200 oproepen per maand

Schepen Brecht Warnez (CD&V) maakte de optelsom en kwam tot 2.212 geregistreerde meldingen, vragen, klachten en suggesties. Dit betekent een gemiddelde van 201 meldingen per maand. “Daarnaast zijn er ook ongeveer een 1.200-tal oproepen per maand. Dat betekent niet dat elke oproep geregistreerd wordt, maar dat veel burgers al in eerste lijn een antwoord krijgen”, weet de schepen. De meest voorkomende vragen gaan over burgerzaken, vrije tijd, wegen, groen en leefmilieu. E-mail is het meest gebruikte kanaal, daarop volgt de telefoon, via chat, mondeling en WhatsApp.

In reactie op de vraag van gemeenteraadslid Stefaan Verhelle of het systeem leidt tot tevredenheid kwam het antwoord: “Onze dienstverlening krijgt er van onze inwoners een hele mooie evaluatie met een score van 8,10 op 10. Het onthaal scoorde met een 8,46 op 10. Ook bij de afhandelingen van meldingen zien we dan 7,9 op 10. Inwoners zijn dus best tevreden tot heel tevreden”.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier