Gerdy Vandermeersch maakte Ieperse promofilm: “Mijn droom is filmpje maken voor Nike”

Gerdy Vandermeersch werd papa in volle lockdown. "Onze ouders kregen hun kleinzoon dus voor het eerst te zien door een raam." (foto TOGH)
Tom Gheeraert
Tom Gheeraert Medewerker KW

Het gesmaakte nieuwe toeristische promofilmpje over Ieper hebben de Ieperlingen grotendeels te danken aan cameraman en cineast Gerdy Vandermeersch (36). De Ieperling leerde als jongeling de magie van video kennen via zijn skatehobby. Ondertussen draait Gerdy al twaalf jaar mee in het kleine wereldje van de creatieve film- en fotografieprojecten.

Wie het toeristisch promofilmpje over Ieper nog niet gezien heeft, moet zeker eens kijken, bijvoorbeeld op de Facebookpagina van Toerisme Ieper. Meteen krijg je ook een beeld van het werk van Gerdy Vandermeersch, die volop timmert aan een carrière als cameraman en cineast. “Film heeft me altijd geïnteresseerd. Ik skatete vroeger veel. Dan filmde ik graag eens mijn truukjes. Ik voelde dat het me lag en wilde daarin verder. Ik wilde een betere camera en kwam zo terecht bij Hans Buysse die dat verkocht. Hij heeft een productiehuis in Gent en vroeg of ik stage bij hem wilde doen. Hij draait clips voor Flip Kowlier, Anouk, Gabriël Rios en dergelijke. Ik mocht assisteren bij een videoclip van Postmen met Anouk.”

Je bent ook dronepiloot. Dat lijkt me vooral heel leuk.

“Dat doe ik ook al een tijdje, nog voor de wetgeving daarover vorm kreeg. Ik was een van de eersten die er opleidingen over gaf. Sedert twee jaar ben ik bezig met first-person-view-drones, waarbij je met een speciale bril als het ware in je drone zit. De mogelijkheden zijn echt zot. Onlangs heb ik de mijne getest. Hij haalt 140 km per uur. Dat is wel nog illegaal in België, daarom ga ik vaak naar Frankrijk om hem te testen.”

Dus kon je hem niet gebruiken voor het promofilmpje?

“Ik had het wel graag gedaan eigenlijk. Dan ging ik door de gaten van de Menenpoort en in vijf seconden van de Menenpoort naar de Grote markt kunnen vliegen. Het levert heel spectaculaire beelden op, al zouden ze misschien niet helemaal passen binnen het concept van de film. Ik hoop om tegen 2021 een legaal model te krijgen, wanneer ook de Europese wetgeving op drones op punt staat.”

“Ik kijk naar de Menenpoort door de ogen van een cameraman”

Je maakt vooral korte filmpjes. Heb je ook ambitie om langspeelfilms te maken?

“Nee. Ik heb meer de ambitie om veel werk te steken – en wel betaald te worden – in een kort filmpje, bijvoorbeeld voor Nike. Dat is de droom, maar tegen dat je zo bekend bent moet je op een heel hoog niveau zitten. Ik ben cameraman, maar het boeit me wel om zelf filmpjes te bedenken en te maken. Zo mocht ik voor Sitra een filmpje maken waar ik all the way kon gaan. Dat was animatie, gecombineerd met dronebeelden en 3D, die resulteerde in een motion graphic filmpje van een tweetal minuten. Ze zeggen dat je voor 80% je best moet doen, maar ik vind dat dat moeilijk gaat als je naam eronder staat. Dan moet het echt 100% goed zijn.”

Welke eigenschappen moet een goeie cameraman hebben?

“Je moet er een beetje gevoel voor hebben. Het is een combinatie van hard werken en er aanleg voor hebben. Anders denk ik dat het heel moeilijk is om het aan te leren. Je moet al heel duidelijke richtlijnen krijgen. Bij sommige aspecten, zoals bijvoorbeeld kijkrichting, kan je heel creatief zijn.”

Is de Menenpoort een dankbaar gebouw om te filmen?

“Ik heb voor de Last Post Association al eens een filmpje gemaakt. Ik kijk er wel vaak naar door de ogen van een cameraman. De lichtinval is bijvoorbeeld belangrijk. Dat is misschien een beetje beroepsmisvorming, want zo kijk ik ook vaak naar mensen. Wat opvalt aan de Menenpoort is dat het de plek is die het meest gefotografeerd wordt door de toeristen. Het enige dat ik jammer vind, is dat ze het tussenstuk in de Frenchlaan – waar de mensen vaak staan om een foto te nemen – niet ver genoeg doorgetrokken hebben. Als je nu op die plaats staat dan heb je nooit de top van het Belfort in beeld. Hadden ze het een beetje doorgetrokken, dan zou dat wel het geval zijn. Dat zijn dan de dingen waar ik dan op let.”

Was het een voordeel om Ieperling te zijn om het promofilmpje te maken?

“Doordat je Ieperling bent, ken je natuurlijk de mooiste plekjes en camerastandpunten. Ik had er nog veel meer kunnen insteken, maar het mocht ook niet te lang zijn. We wilden vooral tonen dat Ieper veel meer is dan de Eerste Wereldoorlog. Je hebt ook het middeleeuwse verhaal, de renaissance van Merghelynck… Die personen komen tot leven en worden gemengd in het hedendaagse. Mijn input was onder meer de West-Vlaamse stem. Ik vind het West-Vlaams een heel coole taal, veel mooier dan het AN. Ook iets om preus op te zijn. Ik ben totaal niet gegeneerd dat ik van Ieper kom. Ik vind dat net tof.”

Welke impact heeft corona op jou?

“Ik verwachtte een zoon op het moment dat de lockdown begon, dus ik had al veel draaidagen voordien ingepland en dus veel montagewerk kunnen opbouwen. Dat kon ik gewoon van thuis doen. Het was ook geestig om thuis te zijn bij de baby. Flor werd geboren net tijdens de piek van de lockdown. Onze ouders mochten dus niet op bezoek komen en kregen hun kleinzoon dus voor het eerst te zien door een raam.”

Privé: Geboren op 20 juni 1986 in Ieper. Zoon van Eddy Vandermeersch en Miriam Wicke. Woont nu op de Veemarkt in Ieper samen met zijn vriendin Jolien Laureys en zoontje Flor (vijf maanden).

Opleiding: Kleuter en lager in de Vrije Basisschool van Boezinge. Daarna zes jaar middelbaar in de Heilige Familie in Ieper. Studeerde daarna niet verder.

Loopbaan: Twaalf jaar zelfstandig cameraman en cineast, sinds 2,5 jaar in hoofdberoep. Een jaar geleden richtte hij zijn vennootschap VDM Graphics op.