Europese primeur met de Pop-Up Classroom van Lab9 Group en verschillende partners: “De ‘Orbit Mat’ is ons paradepaardje”
Het zesdaags FTI Festival strijkt van zaterdag 16 maart tot donderdag 21 maart neer in Kortrijk. Het evenement bestaat uit vijf deelfestivals waar elk een ander innovatief thema in de verf wordt gezet. In De Paardenstallen staat alles in het teken van ‘de school van de toekomst’. Kortrijkse IT-partner voor bedrijven en scholen Lab9 stelt daar voor het eerst de Pop-Up Classroom voor. “Een Europese primeur”, klinkt het.
Het project gaat uit van onder andere de Lab9 Group, een IT-partner die zijn wortels heeft in Kortrijk, samen met verschillende partners. Volgens deskundige onderwijstechnologie bij Lab9 Pro François Hanton kwam de Pop-Up Classroom tot stand doordat scholen met veel vragen zaten rond het correct implementeren van technologie in een schoolomgeving. “Na de Digisprong, die nu twee jaar aan de gang is, zitten scholen vaak met de handen in het haar. Ze vragen zich af hoe ze de privacy van hun leerlingen kunnen beschermen of hoe ze bepaalde zaken moeten integreren in hun lesactiviteiten”, vertelt François. Daarop zaten Lab9 en hun partners met meer dan 30 leerkrachten en schooldirecteuren samen om de Pop-Up Classroom te creëren, een klaslokaal voor de toekomst. Na meer dan een jaar is het klaslokaal van de toekomst eindelijk volledig af. Het project wordt dan ook voor het eerst voorgesteld op het FTI Festival in Kortrijk, een festival rond technologie en innovatie.
Europese primeur
Bij Lab9 spreken ze van een Europese primeur. “De Pop-Up Classroom en de daarbij horende leerzones wordt komend weekend voor de allereerste keer tentoongesteld aan het publiek. Onder begeleiding van onderwijsexperts kunnen bezoekers er kennismaken met educatieve technologie in een nooit eerder geziene klassetting.” Nergens anders wordt een klas dus opgedeeld in de leerzones die je nu zaterdag voor het eerst kan ontdekken. Maar de tools die ze in het klaslokaal gebruiken zoals programmeerrobots of greenscreens zijn wel middelen die voordien al bestonden. Alleen weten scholen en directies vaak niet hoe ze met deze tools kunnen omgaan. “Met dit project willen we focussen op het integreren van deze technologie in concrete lesactiviteiten, zodat leerkrachten deze meteen kunnen inzetten om hun minimumdoelen ICT te bereiken.”
Vier leerzones
De Pop-Up Classroom bevat vier leerzones die ze samenbrengen tot een groot geheel. De ‘Wavy Bleacher’ is de eerste essentiële zone van de nooit eerder geziene klassetting, een tribune voor 25 tot 30 leerlingen met een interactief scherm. “In dit deel wordt vooral ingezet op presenteren, interactie en uitleg”, vertelt François. Een volgende leerzone bestaat uit zeteltjes die je in en uit elkaar kan schuiven. Dit heet ‘The Island of Learning’, hier wordt echt specifiek ingezet op interactie om tot een bepaald doel te komen. De derde zone bestaat uit tafels op verschillende niveaus. Deze ‘Multi-level Tables’ focussen op ontwikkeling. Aan de tafeltjes kunnen leerlingen werken aan presentaties, analyses of samenvattingen. Het paradepaardje is de ‘Orbit Mat’. “We zullen meerdere ‘Orbit Mats’ in ons klaslokaal hebben. Dankzij verwisselbare matten worden thema’s zoals aardrijkskunde, geschiedenis of coderen tastbaar gemaakt”, verklaart François. Wel benadrukt hij wel dat het geen kant-en-klaar model is die onderwijsinstellingen zomaar zouden moeten implementeren in hun school, al kan dat wel. Ze willen vooral oplossingen bieden voor de vragen waarmee leerkrachten, ouders of directies zitten. Die vragen zullen in de Pop-Up Classroom worden beantwoord door onderwijsprofessionals. “Aan de hand van verschillende tools tonen we aan hoe je technologie kan integreren in dagelijkse lesactiviteiten. Maar moesten scholen daadwerkelijk geïnteresseerd zijn om een lokaal naar ons model in te richten, kan dat natuurlijk ook.”
Driejarenproject
Een primeur dus dit weekend in Kortrijk: daar wordt de klas voor het eerst voorgesteld. Daarna verhuist hij voor een weekend naar de Lotto Arena in Antwerpen waar het slotfestival van FTI doorgaat. In het totaal zal de Pop-Up Classroom drie jaar lang te bezichtigen zijn in 9 steden, en dit gedurende 10 weken per stad. “Onze ambitie is om in totaal 450 scholen te laten kennismaken met de digitale mogelijkheden voor het onderwijs. De Digisprong heeft middelen vrijgemaakt, het is nu een kwestie van nieuwe technologie te implementeren, en deze effectief en efficiënt in te zetten om digitaal lesgeven te bevorderen”, stelt Geert Coolman, CEO van Lab9 Group.
Meer info op thepopupclassroom.be.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier