Corona-‘Field Agents’ luiden alarmbel: “Laat ons binnen, wij willen mensen helpen”

Field Agents Jo Maes en Anja Haelewijn: “Eens we binnen zijn, raken we niets aan en houden we voldoende afstand.”©Kurt Desplenter Kurt Desplenter
Field Agents Jo Maes en Anja Haelewijn: “Eens we binnen zijn, raken we niets aan en houden we voldoende afstand.”©Kurt Desplenter Kurt Desplenter
Philippe Verhaest

Op sociale media circuleren berichten om field agents , corona-contactopspoorders die bij mensen thuis aankloppen, niet binnen te laten. Die zouden enkel maar malafide bedoelingen hebben, zo luidt het. Niks van aan, benadrukken de om en bij de vijftig mensen die dagdagelijks in West-Vlaanderen op pad gaan. “Wij zijn allesbehalve oplichters. Ons doel is om mensen te helpen.”

Vanuit het Agentschap Zorg en Gezondheid worden sinds mei field agents op pad gestuurd om mensen, die via telefonische contactopsporing niet te bereiken zijn, te contacteren. Net als vanuit de callcenters is het de bedoeling om hen advies te geven omdat ze met een coronapositieve persoon in aanraking zijn gekomen. Indien iemand zelf besmet is, noteren de field agents ook de recente contacten van de persoon in kwestie.

Sinds enkele weken wordt er op sociale media echter opgeroepen om geen field agents binnen te laten, want die zouden alleen maar slechte intenties hebben. “Daar klopt helemaal niks van”, onderstrepen de Kortemarkse Anja Haelewijn (52) en Jo Maes (25) uit Brugge. Zij zijn respectievelijk sinds half oktober en eind juli als field agent aan de slag. Beide dames worden, net als hun ongeveer vijftig collega’s op West-Vlaamse bodem, op pad gestuurd onder impuls van het Agentschap Zorg en Gezondheid (AZG) van de Vlaamse overheid. “Een van de basisregels is dat we ons elke keer opnieuw legitimeren. We hebben een badge waarop onze foto te zien is, net als het logo van de Vlaamse overheid en het telefoonnummer van AZG. Dat kunnen mensen meteen bellen als ze extra zekerheid willen. Zo weten ze meteen dat we échte field agents zijn en niemand willen oplichten of zo”, glimlachen de dames. “Enkele personen namen ook al een foto van onze badge, iets wat we uiteraard toestaan. We hebben niks te verbergen.”

Beroepsgeheim

Als field agent hebben Jo en Anja vaak de handen vol. “Gemiddeld leggen we een vijftal huisbezoeken per dag af, maar wanneer de coronacijfers pieken, loopt dat aantal makkelijk tot negen à tien op. Dagelijks krijgen we een adressenlijst door die we diezelfde dag nog moeten afwerken. Ook op feestdagen als Kerstmis en Nieuwjaar. Bij Covid-19 valt immers geen tijd te verliezen. En eigenlijk ondervinden we maar weinig moeilijkheden. Zo goed als iedereen werkt meteen mee en beantwoordt zonder problemen onze vragen. We hebben ook beroepsgeheim en komen niemand thuis controleren. Onze taak bestaat er in om voldoende informatie te verzamelen en mensen met raad en daad bij te staan.”

Hoe herken je een échte ‘field agent’?

Mensen die als field agent op pad gaan, hebben de plicht om zich bij elk bezoek duidelijk voor te stellen en ook te identificeren. Daarvoor hebben ze een badge op zak. Daarop is hun foto te zien, bijgestaan door het logo van de Vlaamse overheid en het algemeen contactnummer van het Agentschap Zorg en Gezondheid. Dat kan tijdens weekdagen ook gebeld worden om legitimiteit te dubbelchecken.

Een field agent zal uw rijksregisternummer vragen om ter plekke een quarantaine-attest en een zogenaamde PCR-code aan te maken. Daarmee kan dan een gratis coronatest afgelegd worden. Andere persoonlijke informatie, zoals het nummer van uw bankrekening of andere financiële gegevens, wordt in geen enkel geval gevraagd. (PVH)

“Toen de contactopsporing in het voorjaar van start ging, bestempelden kritische stemmen dit als een stevig staaltje Big Brother, maar daar klopt niks van, zeggen Anja en Jo. “Wij kloppen aan bij mensen die onze callcenters twee dagen lang niet kunnen bereiken of die via de telefoon niet kunnen antwoorden. Met als enig doel om mensen te helpen.”

Zo komen de field agents wel rechtstreeks in contact met met Covid-19 besmette mensen. “Daar zijn we ons van bewust, maar we nemen alle mogelijke voorzorgen. Het mond-neusmasker behoort uiteraard tot onze standaard uitrusting en we vragen de bewoners altijd om ook zelf een dergelijke kapje aan te doen. Eenmaal in de woning zullen we zelf niks met onze handen aanraken. Geen deurklink, geen tafel of stoel… helemaal niets. We vragen ook altijd beleefd om een raam als ventilatie te openen en houden voldoende afstand. Op die manier kunnen we onze job in zo veilig mogelijke omstandigheden uitvoeren.”

Die job houdt veel meer in dan mensen melden dat ze met een hoog- of laagrisicocontact in aanraking zijn gekomen. “We bieden ook een luisterend oor. Sommige gesprekken zitten er na tien minuten al op, maar je kan evengoed anderhalf uur bij iemand op bezoek zijn. Onze eerste missie is om de persoon in kwestie op zijn gemak te stellen, pas daarna overlopen we onze vragenlijst.” Die verloopt volledig anoniem. “Al hebben we wel telkens het rijksregisternummer nodig. Daarmee maken we ter plekke een quarantaine-attest aan en zorgen we ook voor een zogenaamde PCR-code, waarmee een gratis coronatest afgenomen kan worden.”

Ook voor de thuissituatie hebben de field agents oog. “Zo was er een ouder koppel waarvan de man een positieve coronatest had afgelegd. Hij was echt ziek en zijn echtgenote was zwaar zorgbehoevend. Wij hebben meteen enkele instanties ingelicht – uiteraard met toestemming van de mensen het echtpaar zelf – en zo ervoor gezorgd dat ze tijdens hun verplichte quarantaine alle nodige hulp kregen. Door ter plaatse te gaan zie en hoor je veel meer dan via een telefoongesprek. En dat kan soms echt een wezenlijk verschil maken.”

Google Translate

Als field agent krijgen Anja en Jo alle lagen van de bevolking voor hun neus. “Het is niet zo dat we enkel oudere mensen moeten bezoeken”, stelt Jo. “Vaak heeft iemand het telefoonnummer van een van zijn nauwe contacten verkeerd doorgegeven en hebben we geen andere keuze dan ter plaatse gaan. Daarnaast kloppen we ook bij heel wat anderstaligen aan. Voor hen is het vaak ingewikkeld om het telefoongesprek met de contactopspoorder ten gronde te begrijpen, dan maakt een huisbezoek veel uit. Die conversaties voeren we soms met Google Translate in de aanslag. Zo heb ik onlangs op die manier een volledig gesprek in het Spaans gevoerd. Mét resultaat. Leve de technologie.”

Anja knikt. “Een van onze field agents spreekt vloeiend Arabisch en indien nodig kunnen we ook altijd beroep doen op een tolk. Zo zijn we altijd perfect voorbereid en kunnen we elk bezoek tot een goed einde brengen.”

De huidige lichting field agents blijft nog tot mei volgend jaar aan de slag. “Maar zolang het nodig is, willen we helpen”, klinkt het in koor. “We moeten deze pandemie met z’n allen zien te bedwingen en dan zijn ogen en oren in het veld allesbehalve een overbodige luxe. Bovendien halen we er veel voldoening uit. Je biedt mensen een helpende hand, zo weet je dat je een verschil maakt.”