Burgerplatform bouwt ‘protestmast’ tegen Ventilus-hoogspanningslijn: “We willen garanties dat men onze gezondheid ernstig neemt”

20210202 - Lichtervelde - West-Vlaanderen: Francky Snaet, samen met zijn gezin en Andy Devooght - Geen Hoogspanning langs E403 - BHBH © Foto Kurt bvba 0475 / 75 39 89 051 / 72 67 39 info@fotokurt.be www.fotokurt.be©Kurt Desplenter Foto Kurt
20210202 - Lichtervelde - West-Vlaanderen: Francky Snaet, samen met zijn gezin en Andy Devooght - Geen Hoogspanning langs E403 - BHBH © Foto Kurt bvba 0475 / 75 39 89 051 / 72 67 39 info@fotokurt.be www.fotokurt.be©Kurt Desplenter Foto Kurt
Valentijn Dumoulein
Valentijn Dumoulein medewerker KW

Het is al een tijdje stil rond de plannen van de Vlaamse overheid en netbeheerder Elia om met het Ventilus-project een nieuwe hoogspanningslijn van 22 kilometer aan te leggen. Té stil, volgens het burgerplatform Leefbaar E403, dat met het plaatsen van een ‘protestmast’ op het terrein van landbouwer Francky Snaet uit Lichtervelde extra druk wil zetten.

De nieuwe hoogspanningslijn moet windenergie van op zee naar het binnenland brengen. Het traject loopt grotendeels langs de E403-snelweg tussen Zedelgem en Izegem, waarbij vooral naar het einde toe verschillende tracés mogelijk zijn. Er is al langer hevig protest bij buurtbewoners die langs het mogelijke traject wonen. Wie geregeld op de E403 rijdt, kent dan ook al de spandoeken met leuzes als ‘Hier geen hoogspanning’ die plaatselijke protestcomités er hebben gehangen. Nu prijkt er ook een joekel van een ‘protestmast’ van zes meter hoog met daarop het niet mis te verstane woord ‘Nooit!’. De mast is het werk van de Lichterveldse landbouwer Francky Snaet, die samen met burgerplatform Leefbaar E403 strijdt tegen de plannen voor een bovengrondse tracé.

“We worden overal geweerd, hoewel we betrokken partij zijn”

“De inspiratie voor die mast haalden we bij Boucle du Hainaut”, verklaart Francky. “Bij ons in Vlaanderen gaat het om een traject dat in een tussenstation in Izegem eindigt, maar wat verderop rijpen dezelfde plannen voor een gelijkaardig hoogspanningslijn tussen Avelgem en het Waalse Courcelles. Ook daar is er hevig protest van buurtbewoners, die onder andere met zo’n ‘protestmasten’ langs het parcours hun onmin over de gang van zaken laten horen. Omdat het hier nu al maanden stil blijft over het dossier heb ik besloten hier ook zo’n protestmast te bouwen. Die is zes meter hoog, weegt ongeveer 500 kilogram en is gemaakt van oude liggers en recyclagepalletten. Het is onze manier om duidelijk te maken dat we er nog steeds zijn en dat we zo vlug mogelijk duidelijkheid willen.”

Muisstil

Samen met actiegroep Begraaf Ventilus uit Zedelgem diende Leefbaar E403 in oktober vorig jaar een verzoekschrift in, waarmee ze vragen om de beginselen van de startnota te herbekijken, om toch ondergronds te kunnen gaan met de kabels. “Sindsdien bleef het muisstil”, zucht Francky. “We worden overal geweerd, hoewel we als buren en landbouwers betrokken partij zijn. We krijgen geen info over studies die de effecten op landbouw, gezondheid en leefomgeving duidelijk moeten maken. Zo stelden we de vraag of en welk effect fijn stof van de autostrade heeft als het zich mengt met magnetisch geladen fijn stof. Op de infomarkten werd nochtans beloofd dat alle vragen zouden onderzocht worden, maar een antwoord blijft uit. Omdat er in onze ogen niets gebeurt, moesten we zelf iets doen. Vandaar de bouw van deze mast. Het is een duidelijk signaal om aan te geven dat het voorgestelde tracé door 25 betrokken West-Vlaamse gemeentes voor ons niet kan. We willen aankaarten dat we nergens een deftig antwoord krijgen op onzekerheden waar we al sinds mei 2019 mee leven. We willen duidelijkheid en garanties dat men onze gezondheid ernstig neemt.”

Ruggengraat

Netbeheerder Elia stipt aan dat er nog een hele weg af te leggen is. “Op vandaag bevinden we ons tussen stap 2 en 3 van 22 stappen, in aanloop naar de scopingnota”, zegt woordvoerster Marie-Laure Vanwanseele. Zo volgt er later onder andere nog een tweede participatiemoment. “Bedoeling is om eind 2022 te landen met de nodige vergunningen. De bouwfase duurt drie jaar en tegen 2026 zou dan alles moeten afgerond zijn. Het Ventilus-project in West-Vlaanderen moet onze ruggengraat van het elektriciteitssysteem versterken en uitbouwen. Dat is nodig voor de economische ontwikkeling van de regio, die nu slechts vanuit één lijn ‘gevoed’ wordt, en voor de verdere ontwikkeling van offshore energie. De bijkomende capaciteit moet aan land gebracht worden, dat lukt niet met de huidige infrastructuur. Het exacte tracé maakt voorwerp uit van de lopende procedure.”