Binnenkort beslissing over komst van de NH90 helikopters naar Oostende

John Crombez en Jeroen Soete (Vooruit) op de plek waar de nieuwe helihaven moet komen, tot ongenoegen van de wijkbewoners. © PM
Leen Belpaeme
Leen Belpaeme Medewerker KW

De federale regering zou zich binnenkort buigen over de verhuizing van de NH90-helikopterbasis naar Oostende. Vooruit Oostende moedigt de komst van de helikopters aan, maar is ongerust over de mogelijke inplanting vlak naast de huizen in Raversijde. De oppositiepartij dringt er bij het stadsbestuur op aan om nu al bij Defensie te vragen dat andere mogelijke locaties op de luchthaven onderzocht worden.

Er is al lang sprake van de verhuizing van de reddingshelikopters van Koksijde naar Oostende. Er zou hierover nu ook een beslissing vallen, maar volgens Vooruit Oostende wordt daarbij maar naar één locatie gekeken en dat is Apron 3, oftewel de parking vlak aan de Nieuwpoortsesteenweg, waar ook heel wat huizen staan. De komst van de helikopters zou heel wat geluidsoverlast met zich brengen.

Actie ondernemen

“Die mensen wisten dat ze naast een luchthaven kwamen wonen, maar daar hoorden geen zware helikopters bij. Momenteel wordt enkel maar naar deze locatie gekeken en als blijkt dat er overlast is, zullen ze geluidsschermen plaatsen. Maar dat is niet genoeg. We moeten vanuit de stad nu al het signaal geven dat dit niet kan en dat ook andere mogelijke locaties moeten onderzocht worden”, zegt John Crombez.

Hij polste de afgelopen weken al zelf bij de federale overheid. “Het is al erg genoeg dat wij dit moeten doen vanuit de oppositie. Het is tijd dat het stadsbestuur actie onderneemt om de inwoners te helpen en niet wacht tot het te laat is.”

Milieueffectenrapport

Volgens schepen Charlotte Verkeyn (N-VA) heeft de stad al enkele stappen ondernomen om het dossier te bespreken met zowel de luchthaven als de federale overheid. Ze benadrukt weliswaar dat het dossier niet tot de bevoegdheid van de stad behoort. “Na de bewonersvergadering van mei werd afgesproken dat wij het dossier van nabij zouden opvolgen. We hebben dat ook gedaan en er volgt nog een fysiek overleg in Oostende met Defensie.”

“De luchthavenuitbater en Defensie hebben het scenario uitgewerkt waarbij Apron 3 naar voren geschoven werd als voorkeurslocatie. Ze hebben daar ook enkele technische redenen voor. Er werd ons echter bevestigd dat er nog een milieueffectenrapport met participatie van omwonenden zal opgemaakt worden. Dat is voor ons de grootste geruststelling”.

“Wij delen de bezorgdheid over die locatie met de wijkbewoners. We willen problemen ook vermijden in plaats van ze aan te pakken wanneer er veel protest is bij de bouwaanvraag, maar wij zijn geen bouwheer en wij beslissen ook niet in dit dossier”, aldus Verkeyn.

Onmenselijk

De bewoners zijn blij dat er eindelijk naar hen geluisterd wordt, maar de ongerustheid blijft wel bestaan. “Wij hebben al met alle partijen proberen te spreken. Het is ons echter niet echt duidelijk wie de beslissing zal nemen over de uiteindelijke locatie. Er is nu gelukkig wel wat besef over de hoogdringendheid en ik hoop dat ze dat informeel ook doorgeven.”

“Wij horen telkens dat mensen wel beseffen dat die locatie moeilijk ligt, maar het is lastig om de alternatieven door te duwen. De ongerustheid zal dan ook blijven tot er zekerheid is. Voor de mensen die daar wonen, zal het onmenselijk zijn als die grote helikopters vlak naast hun huis landen en opstijgen. We zijn voor alle duidelijkheid niet tegen de komst van de NH90, maar die ligging is echt absurd als je de luchthavensite bekijkt”, zegt woordvoerder van de actiegroep ‘Wij, Raversijde’, Mathias Maelfeyt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier