Bekende kledingzaak Vertigo gooit de handdoek en sluit vier winkels: “Er is gewoon geen perspectief meer”

Hélène Nottebaert en haar man Philippe Janssens voor de winkel in Waregem. Nu namen ze moeilijke beslissing om hun vier winkels te sluiten. © PPW
Philippe Verhaest

Vertigo, de bekende kledingzaak van Hélène Nottebaert en Philippe Janssens met vestigingen in Waregem, Sint-Martens-Latem, Brugge en Nieuwpoort, sluit de deuren. “Een gebrek aan perspectief maakt een voortzetting onmogelijk”, zeggen ze. “Wie zegt immers dat deze vierde golf de laatste wordt? Dit is ontzettend jammer.” In alle filialen wordt nog een complete uitverkoop georganiseerd.

Een complete uitverkoop wegens stopzetting, daarmee komt een einde aan het Vertigo-verhaal dat zes jaar geleden veelbelovend startte toen Philippe Janssens en Hélène Nottebaert de gelijknamige herenmodezaak in Waregem overnamen. Vanuit de Stormestraat breidden ze hun activiteiten uit richting Sint-Martens-Latem, Brugge en Nieuwpoort. In november vorig jaar stelden ze nog de plannen voor een volledig nieuw pand in Waregem voor.

Hoewel de verschillende modewinkels tot in maart 2020 een succesverhaal waren, moet het ondernemersechtpaar nu definitief het einde van Vertigo aankondigen. “We hebben er alles aan gedaan om deze moeilijke beslissing niet te moeten nemen, maar op een bepaald moment stopt het. Er is geen andere optie dan de handdoek gooien. Ook dat is verantwoord ondernemen. Vertigo is de voorbije jaren ons werk, passie, interesse en belangrijkste ambitie geweest. Eenvoudig is dit niet, ook niet voor onze medewerkers.”

Alle opties overwogen

De voorbije maanden werden de plannen meermaals bijgestuurd. Een gezonde verderzetting of gedeeltelijke doorstart is evenwel geen optie. Naar een concrete oorzaak is het niet ver zoeken. “De opeenvolgende coronagolven en de daaraan gelinkte maatregelen maken het voor ons onhoudbaar om de Vertigo-winkels open te houden. Het sociale leven komt sinds maart 2020 amper of niet op gang, wat de behoefte aan nieuwe kleding onbestaand maakt. Mannen shoppen sowieso functioneler, en in dit geval dus minder.”

Philippe Janssens en Hélène Nottebaert houden de komende weken een complete uitverkoop in alle Vertigo-winkels. Daarna nemen ze met spijt in het hart afscheid.

Na anderhalf jaar coronacrisis is er nog steeds amper perspectief. Wie zegt dat deze vierde golf de laatste is?

“We hebben heel wat scenario’s overwogen en sturen al anderhalf jaar bij. Tijdens de eerste lockdown maakten we de switch van Ieper naar Nieuwpoort, we hebben een webshop op poten gezet en zijn aan huis gaan leveren. We zetten in op duurzaamheid, bewuster shoppen en minder, maar beter, consumeren.”

“Vier winkels, de voorraad die daarvoor nodig is en de opeenvolging van modeseizoenen creëren evenwel een onmogelijke situatie. Zeker omdat er ook na anderhalf jaar nog altijd weinig perspectief is: we zijn ondertussen aan een vierde golf toe. Wie zegt dat dit de laatste is?”

Toekomstplannen met huismerk

Ondanks de bittere pil koestert het koppel nog toekomstplannen. “Ons huismerk Figlio bewees al dat duurzaamheid en gezondheid geen modeverschijnselen zijn. Vertigo mag dan wel uit het straatbeeld verdwijnen, we moeten het kind niet met het badwater weggooien. Figlio is ons kind en ontstaan in de schoot van Vertigo.”

“Ooit komen we terug. Ongetwijfeld onder een andere vorm en in een andere setting. Maar Figlio zal er staan.”

De totale uitverkoop in alle Vertigo-vestigingen loopt zolang de voorraad strekt. Eventuele wijzigingen in openingsuren en locaties zullen gemeld worden via de website en via social media.