Bart Tommelein: “NMBS weer niet voorbereid op overvolle treinen naar zee”

Er stroomt weer heel wat volk uit de treinen in het Oostendse station, tot groot ongenoegen van Oostends burgemeester Bart Tommelein.©Peter MAENHOUDT
Er stroomt weer heel wat volk uit de treinen in het Oostendse station, tot groot ongenoegen van Oostends burgemeester Bart Tommelein.©Peter MAENHOUDT
Hannes Hosten

Volgens Oostends burgemeester Bart Tommelein (Open VLD) zijn opnieuw overvolle treinen onderweg naar de badstad. “We dringen al lang aan op een aanmeldsysteem, maar de NMBS maakt daar maar geen werk van.”

“Het waren buschauffeurs van De Lijn die ons eerst signaleerden dat er opnieuw volk toestroomde uit de treinen”, zegt Tommelein. “Blijkt dat er inderdaad al een hele tijd problemen zijn in Gent-Sint-Pieters en op de lijn Gent-Brugge, waar er te veel mensen op de treinen zitten. De NMBS is opnieuw totaal onvoorbereid en doet aan nattevingerwerk. Terwijl wij al sinds vorige zomer aandringen op een aanmeldsysteem, zodat we weten hoeveel mensen er op de treinen zitten. Ik begrijp niet waarom de NMBS dat halstarrig blijft weigeren.”

“Als sardienen op treinen”

“Wij vervoeren de mensen alleen en de rest trekken we ons niet aan. Dat is zowat hun houding”, vindt de Oostendse burgemeester. “Er blijken nu zeven overvolle treinen onderweg te zijn naar Oostende en ook één naar Blankenberge die voor 130 procent vol zit. Op een moment dat de kappers nog maar pas open zijn en met strikte regels, dat de horeca nog dicht is en er nog discussie is of je weer met acht buiten mag samenkomen, zitten mensen als sardienen in een blikken doos op de treinen. Dat is toch niet meer normaal!”

“Het gaat mij zelfs niet in de eerste plaats om het probleem van mijn badstad. Ook op de treinen en in de stations is het onverantwoord om zoveel mensen zo dicht op elkaar te hebben. In tweede orde stel ik vast dat de kust een interessante bestemming is voor veel mensen. Er zijn blijkbaar heel wat senioren bij. Door gratis tickets te blijven geven met een bepaalde einddatum, wordt natuurlijk de kat bij de melk gezet en gebruiken mensen die tickets allemaal tegelijk.”

“Al sinds vorige zomer”

“De NMBS hééft bovendien een app en een systeem om het aanmelden mogelijk te maken. Maar daar doen ze niets mee. In de zomer vroegen we al om het klaar te maken voor gebruik, maar toen luidde het dat ze dat ‘aan het uitwerken waren’. We zijn intussen bijna aan de paasvakantie van het volgende jaar en nog altijd werkt dat systeem niet. Terwijl wij in Oostende vorige zomer in een paar weken tijd een aanmeldsysteem op poten zetten op onze stranden, dat heel goed gewerkt heeft. Het moet toch poepsimpel zijn voor de NMBS om dat ook te doen? Maar nee, dat gebeurt niet.”

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."