Het liberale Kamerlid roept op om álle mogelijkheden tot alternatieve ticketverkoop te onderzoeken op plaatsen waar de stations gesloten worden. Want heel wat mensen hebben blijkbaar toch problemen om de automaten te gebruiken.
“Soms werken de automaten niet, en sommige mensen kunnen er gewoon niet mee werken”, zegt Sabien Battheu (Open VLD), die de NMBS oproept om alle alternatieven hieromtrent te onderzoeken. “Ik denk bijvoorbeeld aan winkelconcessies in stationsgebouwen zonder loket. In die winkels, die uiteraard door de privésector zouden worden uitgebaat, zou men zich ook een treinticket moeten kunnen aanschaffen.”
De percentages
Ergens heeft Sabien Battheu er wel begrip voor dat de NMBS haar loketten sluit op plaatsen waar de dode tijd voor het personeel te groot is. “Het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dat het personeel meer dan de helft van de tijd met de vingers zit te draaien.”
Toch wilde ze wel eens concreet weten welke het precieze inactiviteitspercentage is voor de stations die binnenkort worden gesloten. Van federaal minister Jacqueline Galant (MR) verkreeg ze nu onlangs deze cijfers.
Van de drie stations die in West-Vlaanderen op de helling staan, spant Koksijde de kroon, met maar liefst 84 % dode tijd. Al ligt dat tijdens het toeristische seizoen uiteraard helemaal anders dan in de winter, en daarom staat nu al vast dat Koksijde niet voor 1 oktober zal worden gesloten.
Voor Wervik bedraagt het inactiviteitspercentage 70 %, en voor Poperinge 64 %, wat net boven de kritische drempel van 60 % ligt. Hier is er echter nog een tweede element in het verhaal, omdat Poperinge een terminusstation is, en er daardoor ook veiligheidstaken te vervullen zijn. “Pas als die taken door verdere technische evolutie zouden wegvallen, zal de NMBS er wellicht de loketten niet meer kunnen openhouden”, aldus nog Sabien Battheu.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier