Meerderheidspartij Open VLD presenteerde een ambitieus verkeersplan. “We zijn al maandenlang bezig met een bevraging onder de inwoners en uit de respons blijkt duidelijk dat een verkeersveilige stad belangrijk is voor de mensen”, aldus schepen Bert Verhaeghe.
De liberalen pleiten voor de allereerste autovrije schoolstraat en kiezen hiervoor voor de Sint-Jorisstraat waar zich vrije basisschool De Graankorrel bevindt en reeds éénrichtingsverkeer is ingevoerd. “Met geen autoverkeer tussen 8 uur en 8.30 uur en een halfuur na schooltijd”, legt bestuurslid Bart Braem het principe van een schoolstraat uit. “De straat wordt afgesloten met een slagboom.”
Zone 30
Open VLD wil de invoering van zone 30 in diverse centrumstraten: Kasteelstraat, Koestraat, Sint-Medardusstraat, Leiestraat, Vlamingenstraat, Duivenstraat en de Molenstraat (tussen de spoorweg en Steenakker). Een ander idee is de eerste fietsstraat. In een fietsstraat mag het autoverkeer de fietsers niet inhalen en hiermee wil Open VLD voor de eerste maal experimenteren. “We denken bijvoorbeeld aan de Leiestraat, Ooievaarsstraat en de woonerven”, verduidelijkt Bart Braem.
Het zwaar verkeer door de dorpskom van Kruiseke blijft een groot probleem. “Dat is voor Open VLD onaanvaardbaar”, benadrukt Bert Verhaeghe. “Er moeten meer maatregelen worden genomen om de tonnagebeperking effectiever af te dwingen. We pleiten er voor camerabewaking met nummerplaatherkenning.”
Voldoende parkeerplaatsen in het stadscentrum is van groot belang. “De komende jaren moeten er in het centrum 100 bijkomende parkeerplaatsen worden voorzien“, aldus Bert. “Een eerste stap wordt het saneren van de grond van de oude gasfabriek in de Gasstraat en het daar in de buurt slopen van de gewezen muziekacademie. Wat samen een 80-tal parkeerplaatsen moet opleveren.
Bewonerskaarten
Er is al jarenlang vraag naar het invoeren van bewonerskaarten. Open VLD wil dat ernstig onderzoeken. “We zeggen niet dat het moet maar de vraag komt meer dan af en toe aan bod”, zegt Verhaeghe. De blauwe zone met gratis parkeren voor maximum twee uur moet volgens de liberalen in sommige straten in vraag worden gesteld. “Blauwe zone geldt in de Groenstraat, Duivenstraat en Nieuwstraat maar voor ons is dat daar geen evidentie meer”, aldus Bert. “Dat zijn nu vooral woonstraten geworden. “We pleiten voor het uitbreiden van het kortparkeren Shop & Go dichtbij de winkels.”
“Voor alle duidelijkheid: ons verkeersplan is geen kritiek op het beleid van schepen van Mobiliteit Sanne Vantomme” (N-VA, red), aldus voorzitter Christophe Dejan. “Het is een eigen visie, dat vinden we belangrijk, een blik vooruit“, vult lijsttrekker Bert Verhaeghe nog aan. “Er zijn de voorbije jaren een aantal maatregelen genomen. Een aantal nieuwe maatregelen kunnen met een minimum aan kosten. Zoals het invoeren van zone 30 en fietsstraten. We willen verder in debat met de handelaars en inwoners. We vragen geen grote investeringen, geen nieuwe fietspaden, dat kost handenvol geld. Wanneer we na de gemeenteraadsverkiezingen betrokken worden bij eventueel een nieuw bestuursakkoord, dan willen we dit verkeersplan op tafel brengen.”
Reactie schepen
Daags na de voorstelling, kreeg ook schepen Sanne Vantomme het verkeersplan. “Negentig procent daarvan past in de visie van N-VA”, aldus de schepen. “Rond heel wat zaken zijn we nu al aan het werken. Zoals extra parkeerplaatsen in de Gasstraat. Hiervoor zaten we al samen met de nutsmaatschappijen. Een aantal zaken komen op de volgende gemeentelijke mobiliteitscommissie. Zoals het invoeren van zone 30 in een aantal centrumstraten. We zaten onlangs samen met de schooldirecties. Er is bijvoorbeeld in de Schoolstraat in Geluwe een kiss and ride en dat wordt goed opgevolgd.”
“Het verkeersplan van Open VLD heb ik grondig bestudeerd. Het is een mooi plan. Onze coalitiepartner pleit onder meer voor een fiets- en schoolstraat. Met onze coalitie willen we in de toekomst de fietser een betere plaats in het verkeer geven.”
(Erik De Block)
8940
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier