Barco blijft strijdvaardig nu vergunning voor windturbine in Beneluxpark is vernietigd: “Tweede zit is haalbaar”
Barco betreurt de vernietiging door de Raad voor Vergunningsbetwistingen van de vergunning voor een windturbine op haar bedrijfssite te Kortrijk, maar rekent op een nieuwe vergunning van de Vlaamse Regering in tweede zit. “Dit is een sterk dossier”, zegt projectleider Kurt Verheggen. De Vlaamse regering heeft nu drie maanden de tijd om een beslissing te nemen.
Al in 2009 startte de Kortrijkse multinational Barco plannen op om twee windmolens op eigen grond te bouwen, in samenwerking met energieleverancier Electrabel. Een derde windmolen zou op het terrein van Kortrijk Xpo komen, maar vanwege verzet kwam de vergunning niet rond.
In 2018 ondernam de ontwikkelaar van displaytechnologie een tweede poging met Luminus, maar Skeyes, de luchtverkeersleider van de nabije luchthaven, stelde een verbodszone in die de plannen dwarsboomde. Ook een alternatief zonnepanelenpark kreeg geen vergunning, waardoor de plannen opnieuw moesten worden uitgesteld.
In 2021 hertekende Skeyes de zone, waardoor het industrieterrein van Barco niet langer in de verboden zone viel. Barco startte een nieuwe vergunningsprocedure voor een 4,5MW windturbine van 180 meter, deze keer in eigen beheer. Het aantal bezwaarschriften nam af: van 360 bij het eerste onderzoek tot 50 bij het beroep bij de Vlaamse regering. Begin juli 2023 tekenden nog slechts vier mensen beroep aan bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen.
Vernietiging vergunning
Maar die vier bezwaarschriften kregen op 25 juli 2024 wel gelijk van de Raad voor Vergunningsbetwistingen. Die oordeelt dat de Vlaamse Regering niet voldoende verantwoordt waarom de windmolen op die locatie vergunbaar is. Een van de kritieken luidt dat de Vlaamse regering niet zorgvuldig heeft onderzocht of de windmolen wel past in de omgeving. Het is volgens de Raad ook niet duidelijk of de verplichte bufferzone volledig werd gerealiseerd.
Het dossier keert nu terug naar de Vlaamse regering die drie maanden de tijd krijgt om opnieuw over de vergunningsaanvraag te beslissen. “Barco betreurt uiteraard het arrest van de Raad voor Vergunningsbetwistingen, maar ziet een herkansing in tweede zit haalbaar”, zegt projectleider Kurt Verheggen. “Ten eerste heeft de Raad zich niet in de plaats gesteld van de Vlaamse Regering door de vergunningsaanvraag ambtshalve te weigeren. Verder stelt de Raad een aantal onvolkomendheden vast omtrent de ruimtelijke inpasbaarheid in de bufferzone van het industriegebied, en bij uitbreiding, de bredere omgeving, die de Vlaamse Regering kan remediëren.”
“De Raad merkt op dat de vergunning genomen werd op basis van een omzendbrief van 2014, die vervangen werd door een nieuwe omzendbrief van 2023 die voorrang geeft aan energetische maximalisatie. Barco is dan ook hoopvol gestemd dat, mits bijkomende toelichtingen en verder onderzoek, de Vlaamse Regering een nieuwe vergunning kan afleveren die de kritiek van de Raad weerlegt.”
“We blijven werk maken van de vergunning omdat dit een sterk dossier is onze ambitie om in te zetten op hernieuwbare energie onverminderd is” -Kurt Verheggen, projectleider
“Het eerst gevoel is ontgoocheling”, gaat Verheggen verder. “Maar aangezien dit een sterk dossier is, en onze ambitie om volop in te zetten op hernieuwbare energie onverminderd is, blijven we werk maken van onze vergunningsaanvraag. We zullen dan ook in overleg treden met de vergunningverlenende overheid om de aanvraag verder te onderbouwen.”
Herbestemming
De weigering van de vergunning is niet het enige punt van zorg voor Barco. Op 16 april organiseerde intercommunale Leiedal immers een infomoment over het RUP (Ruimtelijk uitvoeringsplan, red.) voor de regio ’t Hoge, waar een golfschool gepland is. Dit vereist een herbestemming van het huidige kantorengebied naar recreatiegebied, waartegen Barco bezwaar indiende vanwege de strengere regels voor windturbines naast recreatiegebieden.
Kortrijks schepen Wout Maddens stelt dat beide plannen verenigbaar zijn en dat de bestemmingswijziging aan de verstrengde geluidsnormen voldoet. Tien bezwaarschriften zijn ingediend en worden geëvalueerd. Meer info daarover volgt nog.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier