Minister Homans : “Fietspunten in de stations worden niét stopgezet”
Duidelijke taal van minister Liesbeth Homans (N-VA) in het Vlaams Parlement, waar Martine Fournier (CD&V) haar een actuele vraag had gesteld n.a.v. krantenartikels waarin stond dat twee op de drie fietspunten zullen verdwijnen wegens besparingen bij de NMBS.
Momenteel telt België 53 fietspunten, waarvan 41 aan Vlaamse kant. Deze fietspunten zijn gelegen aan NMBS-stations en zijn verantwoordelijk voor het onderhoud en de netheid van fietsenstallingen, houden toezicht en halen fietswrakken en weesfietsen uit de rekken. Ze voeren kleine fietsherstellingen uit voor pendelaars en verhuren fietsen. De fietspunten werken met werknemers uit de sociale economie, die intensief begeleid worden en zo werkervaring kunnen opdoen.
En er is de jongste dagen inderdaad enige ongerustheid ontstaan over plannen van de NMBS om te snoeien in deze dienstverlening. Volgens informatie van de fietsersbond en de Facebookgroep ‘Red de fietspunten’, die overigens een online petitie organiseert, zouden in West-Vlaanderen de fietspunten in de stations van Torhout en Knokke gesloten worden, en de dienstverlening in deze van Roeselare en Waregem worden teruggeschroefd.
Aanleiding dus voor Vlaams parlementslid Martine Fournier om hier een vraag over te stellen : ” Minister, wat zult u doen om de werking van Blue-bike te garanderen wanneer die fietspunten of een deel van die fietspunten er niet meer zullen zijn ?”
“Geen sluitingen”
“Ik heb naar de NMBS gebeld – u weet hoe dat gaat: 47 keer bellen voor je prijs hebt – en ik heb daar duidelijkheid gekregen”, antwoordde minister Homans : “Er wordt geen enkel fietspunt stopgezet. Ik heb daarvoor wel drie verschillende personen moeten spreken.”
“In dit debat moeten we wel een heel duidelijk onderscheid maken tussen de twee soorten taken die een fietspunt kan uitoefenen. Enerzijds is er de basisdienstverlening ,waar onder andere Blue-bike gebruik van maakt. Dat houdt kleine herstellingen in zoals het herstellen van een platte band, het vervangen van een ketting enzovoort. Anderzijds zijn er bijkomende taken zoals de sociale controle en het beheer van de weesfietsen of fietsen die daar al meer dan twee maanden staan. Men probeert dan te achterhalen wie de eigenaar is van die fietsen. Het zijn net die bijkomende taken die worden uitgevoerd door doelgroepmedewerkers uit de sociale economie.”
En het is dus bij die doelgroepmedewerkers en hun activiteiten dat men wil gaan besparen. Hierdoor zouden volgens minister Homans 8 van de 45 fietspunten in Vlaanderen en Brussel worden getroffen : in 5 ervan zouden hun aanvullende taken worden stopgezet, in 3 ervan verminderd.
“Momenteel worden ongeveer twintig voltijdsequivalenten in het kader van de sociale economie bedreigd door deze vermindering van de taken, maar niet de basisverlening door de NMBS. Ik zal die twintig voltijdsequivalenten zeker een tewerkstelling garanderen”, besloot minister Homans.
Een antwoord dat Martine Fournier tevreden stelde. “Ik vind de dienstverlening op de fietspunten belangrijk, evenals het toezicht. Alles kan wel worden volgehangen met camera’s, maar die lossen niet alles op, ook toezicht is belangrijk. Wij moeten zulke punten als overheid faciliteren, niet alleen aan stations, maar ook aan grote punten van De Lijn. “
Actie in station Roeselare op 10 maart
Ondertussen kondigt de fietsersbond een protestactie aan voor woensdag 10 maart. “We hopen dat alle reizigers, politici en organisaties samen met ons hun stem laten horen op de West-Vlaamse actie in het station van Roeselare. Met deze actie vragen we de NMBS om de beslissing te herzien en samen met andere overheidsinstanties te zoeken naar oplossingen voor het behoud van fietspunten én sociale tewerkstelling.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier