Het gemeenterapport van Blankenberge: Nieuwe klemtonen, maar ook stabiliteit na coalitiewissel

Het had heel wat voeten in de aarde, maar het nieuwe sportcomplex met zwembad is intussen geopend. Bij de eerste spadesteek in november 2021 zien we schepenen Patrick De Klerck en Jurgen Content, burgemeester Björn Prasse en schepen Mitch De Geest. © WK
Wim Kerkhof
Wim Kerkhof Medewerker KW

Op zondag 13 oktober mag je weer kiezen wie de komende zes jaar jouw stad zal leiden. Maar hoe heeft het huidige gemeentebestuur het gedaan? Welke projecten werden gerealiseerd, welke op de lange baan geschoven? Wat pakte het bestuur goed aan, waar werd geflaterd? Je ontdekt het in dit gemeenterapport.

Wat gebeurde er bij de vorige lokale verkiezingen in 2018?

Open VLD werd in oktober 2018 het kind van de rekening: na een chaotische legislatuur met veel intrige verzeilde de partij – met toen nog burgemeester Ivan De Clerck aan het roer – voor het eerst in 30 jaar in de oppositie. De liberalen werden als grootste partij buitenspel gezet door Daphné Dumery (N-VA), die een meerderheid van 16 zetels vormde met SP.A en CD&V. Dumery gordde ook de burgemeesterssjerp om, maar al snel kwamen de eerste barsten in haar coalitie. Toen schepen Jurgen Content (Vooruit) genoemd werd in het gerechtelijk onderzoek naar prijsafspraken tussen stranduitbaters ontnam Dumery hem zijn bevoegdheden, waarop Vooruit het vertrouwen in de coalitie opzegde en er met wisselmeerderheden werd bestuurd. Toen in de zomer van ‘21 het nieuwe gemeentedecreet in voege ging, volgde de veelbesproken machtswissel waarbij Dumery haar sjerp moest afgeven aan Open VLD’er Björn Prasse. Hij is sindsdien de burgervader in een coalitie met Vooruit, dat sinds de wissel drie schepenen had in plaats van de twee voorheen. Open VLD kreeg nog drie schepenen in de nieuwe coalitie, CD&V en N-VA vielen uit de boot.

Lees verder onder de verkiezingsuitslag van 2018

Wat waren de belangrijkste realisaties?

De vorige meerderheid beloofde de burger centraal te stellen met een socialer beleid. De nieuwe ploeg vereenvoudigde de sociale tegemoetkomingen, plaatste digitale infozuilen en realiseerde ook nieuwe parkeerplaatsen voor zorgverstrekkers. Er werd ook werk gemaakt van veiliger schoolomgevingen en een fietszone in het centrum. “Daarnaast versoepelden we het parkeerbeleid weer wat, rolden het cameranetwerk in de binnenstad verder uit en wat betreft openbare netheid staken we een tandje bij. Tot slot deden we op evenementieel vlak serieuze inspanningen”, zegt Prasse. De huidige meerderheid opende dit voorjaar ook het nieuwe zwembad. Een ander prestigeproject was de renovatie van de wandelweg van de Pier, die veel vroeger dan gepland klaar was. Momenteel wordt het nieuwe kaartershuisje achter het stadhuis afgewerkt. “Ook in Uitkerke komt er een nieuw buurthuisje en de extra Batopin-automaat in onze stad wordt realiteit. Ook de nieuw aangelegde taxistandplaats aan het station, een nieuwe loods voor onze stoeten en het voorzien van budget voor de renovatie van de jeugdinfrastructuur zijn realisaties van de laatste twee jaar”, klinkt het.

Waar sloeg het gemeentebestuur de bal mis?

CD&V en N-VA hadden allebei gemengde gevoelens bij het meerjarenplan van de nieuwe beleidsploeg. “Enerzijds zien we dat heel wat plannen worden doorgezet, anderzijds zijn we bezorgd over de besparingen op het sociale vlak en het doorschuiven van gevoelige dossiers. Zowel voor de parking onder de Grote Markt als voor de strekdam is immers geen budget voorzien”, klonk het bij CD&V. “Door de realisatie van een nieuw cultuurcentrum stop te zetten, dreigt de stad drie miljoen euro subsidies te verliezen. Dat is opnieuw morsen met verkregen fondsen zoals in het dossier rond de Grote Markt”, voegde N-VA gretig toe. Burgemeester Prasse nuanceerde die uitspraken. “Het vorig bestuur heeft rond dat nieuwe cultuurcentrum beloftes gedaan die het nooit had kunnen waarmaken. De nieuwe strekdam is ondertussen in de maak en bovendien wordt die nu voor een stuk ook bewandelbaar. En wat de Grote Markt betreft: daar maakten wij gewoon een fundamenteel andere keuze, mét ondergrondse parking.” Een nieuwe King Beach laat nog op zich wachten. “Maar dat was ook meteen al voor de volgende legislatuur aangekondigd”, zegt Prasse.

Hoe blikken we terug op de voorbije zes jaar?

Bij de start van de legislatuur wou het nieuwe stadsbestuur eerst ‘orde op zaken stellen’, wat zich onder meer vertaalde in het gedoe met de concessies. In het tweede jaar van de legislatuur kwam corona de boel verstoren, in het derde jaar was er de wissel van de wacht. Een nieuwe coalitie moest zich opnieuw inwerken. Een aantal zaken werd alsnog in gang gestoken, andere dossiers werden afgevoerd of bijgestuurd. Maar al bij al zagen we in de nieuwe meerjarenplanning van de huidige meerderheid toch een zekere continuïteit. “Er wàs nood aan stabiliteit en dat hebben we de burger kunnen geven”, klopte Prasse zich eerder op de borst. Het bestuur kreeg zijn meerjarenplan ook op de rails, onderstreept Prasse. Ondanks de ingekorte termijn kon de nieuwe meerderheid deze legislatuur nog een en ander in beweging krijgen. “Zo slaagden we erin een haalbaar alternatief in de steigers te zetten voor het stadhuis: in plaats van 10 miljoen euro te pompen in een grootschalige renovatie, opteerden we voor een energetische renovatie in combinatie met de bouw van een nieuw administratief centrum in de buurt”, zegt burgemeester Prasse.