Burgerbelangen informeert tijdens gemeenteraad in Wingene naar stand van zaken Centrumschool

De Centrumschool in Wingene kampt nu al met mobiliteitsproblemen. Volgens de omwonenden maken de nieuwe plannen de situatie nog erger. © GGM
Georges Gielen
Georges Gielen Medewerker KW

Fractieleider Fabienne Allaert (Burgerbelangen) interpelleerde tijdens de jongste gemeenteraad naar de stand van zaken omtrent de nieuwbouwplannen van de Centrumschool. Omwonenden hadden beroep aangetekend tegen die plannen, waarna de provincie de vergunning weigerde. Projectontwikkelaar Heem Invest probeert een compromis te vinden.

Projectontwikkelaar Heem Invest is gespecialiseerd in de mogelijkheid tot scholenbouw via PPS-cofinanciering: het terrein van een school wordt herverkaveld, zodat er ook een aantal appartementen gebouwd kunnen worden. Met de opbrengst daarvan wordt dan de nieuwe school gefinancierd.

Op 6 juli 2022 werd er voor Wingene ook zo’n vergunning aangevraagd. Bedoeling was vijf blokken te bouwen, waarin meer dan 70 appartementen mogelijk worden over maximaal zes bouwlagen. De verspreide schoolgebouwen maken daarop plaats voor een meer coherente nieuwbouw. De gemeenteraad van Wingene keurde datzelfde jaar de omgevingsvergunning onder voorwaarden en mits lasten goed. Tot tweemaal toe liet de directie van scholengemeenschap Driespan in interviews weten, dat ze hopen dat de nieuwbouw einde 2024 klaar zou zijn.

Te veel overlast

Maar dat was zonder de bezwaren van de omwonenden gerekend. Die gaan namelijk in beroep tegen de plannen. Een van de omwonenden – die uit vrees voor kritiek niet bij naam genoemd wil worden – legt uit waarom. “Laat mij vooreerst stellen, dat we als omwonenden niets liever willen dan dat er een nieuwe school komt. Wij zijn daar helemaal niet tegen. Maar we zijn wél geschrokken van de grootschaligheid van het project. Nu al is de verkeerscirculatie en de mobiliteit in de omliggende straten zoals de Nieuwstraat, de Pastoor Termotestraat en de Zandbergstraat een probleem. Ouders, kinderen, fietsers en auto’s bewegen daar los door elkaar in smalle straten. Een schoolbus kan hier niet eens gedraaid raken. Wij wonen hier en maken dat elke dag mee. Wat wordt dat als er nog eens minstens 70 appartementen bijkomen? Ooit werd in de buurt een klein project met drie verdiepingen afgewezen. Aan de overkant zou dan plots een mastodont van zes verdiepingen wel kunnen? We hebben stellig de indruk dat de plannenmakers bij dit project totaal geen rekening houden met de last, die zo’n bouw voor de omgeving betekent.”

Het verdict is even verrassend als onverwacht: het beroep van de omwonenden wordt ontvankelijk én gegrond verklaard, waarna de provincie op 22 juni 2023 de omgevingsvergunning weigert. “Het woonproject moet kleinschaliger en kwalitatiever herwerkt worden en de mobiliteit grondiger uitgewerkt”, besluit de deputatie. Een serieuze tegenvaller voor de Centrumschool en projectontwikkelaar Heem Invest. Bijna een jaar blijft het daarna stil rond dit project.

Een reden voor fractieleider Fabienne Allaert van oppositiepartij Burgerbelangen om tijdens de jongste gemeenteraad te interpelleren over de stand van zaken, of de plannen worden aangepast en hoe het zit met de timing? Burgemeester Lieven Huys laat weten dat er ‘intense’ gesprekken bezig zijn tussen de gemeente, de school en de projectontwikkelaar. “Het gaat hier om een moeilijk dossier, waarin verschillende partijen betrokken zijn”, stelt Huys. “Cruciaal is dat we een vergunbaar ontwerp kunnen bekomen, maar dat is er vooralsnog niet. Ik verwacht dat wel kort na de zomer. Alles is hierbij bespreekbaar, ook de zes bouwlagen. Over de timing kan ik me niet uitspreken. Eerst moet de vergunning goedgekeurd raken en daarna mag je toch minstens twee jaar rekenen, om een school operationeel te krijgen. Maar als het van ons afhangt, mag die school er morgen komen.”

Consensus zoeken

Directeur ontwikkeling van Heem Invest, Tom Hallaert, bevestigt dat ze druk bezig zijn met het zoeken naar een oplossing. “We nemen alle grieven ernstig, zowel van de overheid als van de omwonenden”, stelt Hallaert. “Ik kan u alvast zeggen dat alle parkeernood als gevolg van de nieuwe appartementen op het terrein zelf wordt opgevangen. Er zal dus geen enkele auto van de nieuwe bewoners of van de leraars in de omliggende straten staan. We werken samen met het Leuvense mobiliteitsbureau Suunta, om ook daar tot een concensus te komen. Alles kan besproken worden, ook het aantal bouwlagen. Maar het is duidelijk dat, zonder de appartementen, een nieuwe school onmogelijk wordt. Hoe minder appartementen er komen, hoe kleiner het budget voor de bouw van de school. Wat de bestaande verkeerslast betreft, daar hebben wij natuurlijk geen impact op. Maar dat neemt niet weg, dat we alles in het werk stellen om alle betrokken neuzen in dezelfde richting te krijgen. ”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier