Acht vragen en antwoorden over het nieuwe bereikbaarheidsplan van de stad Izegem: “Nog ruimte voor verbeteringen”

Aan de kant Roeselare zal op de Centrumbrug afgescheiden ruimte zijn voor voetgangers en voetgangers, aan de kant Ingelmunster kunnen de wagens rijden. Een verkeerslicht moet het verkeer stoppen als de hulpdiensten van over de Korenmarkt in aantocht zijn. © Wouter Vander Stricht
Wouter Vander Stricht

Het gloednieuwe bereikbaarheidsplan dat de stad Izegem wil introduceren na de vergroening van de Centrumbrug was afgelopen week het gespreksonderwerp. Net als de andere Izegemnaars hadden wij ook wat vragen en die legden we voor aan Caroline Maertens, schepen van Mobiliteit.

1. Hoe kwam dit plan nu tot stand?

“We willen ons centrum verkeersveiliger en leefbaarder maken en vergroenen. Voor de opmaak van het bereikbaarheidsplan werden we voor een stukje begeleid door een gespecialiseerd bureau, maar het grootste werk werd hier intern gedaan. Er lagen enkele scenario’s op tafel, maar je moet ook knopen doorhakken. We zijn daarbij te rade gegaan bij heel wat mensen om telkens af te toetsen welke weg iemand neemt als hij of zij naar centrum komt. We hebben dus letterlijk aan een Kachtemnaar, Emelgemnaar en Bosmolenaar gevraagd hoe hij of zij naar het centrum komt. De insteek was dat we de veiligheid voor fietsers en voetgangers op weg naar en in ons centrum veiliger willen maken. Daarnaast gaan we voor een groenere, gezelligere omgeving en weren we verkeer dat de noord-zuidas door ons centrum louter gebruikt om te passeren. De idee achter het plan is dat ons centrum en de handelskern wel overal nog voor alle vervoersmodi bereikbaar moeten zijn. Je moet ook rekening houden met de horeca en handelaars die beleverd moeten worden en ook met De Lijn. Sommige ingrepen zijn niet mogelijk omdat pakweg een lijnbus er niet kan passeren. We begrijpen dat er heel wat vragen zijn, maar daar willen we een antwoord bieden op onze infomomenten.”

“Nee, dit plan is een voorontwerp (dat goedgekeurd werd op het schepencollege, red.) dat nog wordt besproken op de mobiliteitscommissie en vervolgens in de gemeenteraad. Het is zeker een ontwerp met ruimte voor verbeteringen. Voor de betrokken handelaars is er een infomoment op maandag 21 maart in Meilief, voor de inwoners van onze stad een infomarkt op zaterdag 26 maart in De Leest. Daar zullen we met voldoende mensen aanwezig zijn om op alle vragen te antwoorden. Want het is logisch dat iedereen voor zichzelf vragen gaat stellen hoe hij of zij van punt a naar punt b zal geraken. Wie niet aanwezig kan zijn, kan ook een afspraak maken bij de dienst mobiliteit of kan vragen stellen via www.izegem.be/vlotopweg. Als de plannen definitief zijn zullen we ook nog een brede communicatiecampagne doen.”

De mogelijke knip aan de Melkmarkt lag al langer op tafel, maar nu komt er ook op de Korenmarkt en aan de Noord- en de Zuidkaai een knip. Die laatste zal het minst impact hebben, omdat langs de Zuidkaai vooral zwaar verkeer voor de bedrijven passeert. Aan de Noordkaai zul je ter hoogte van de brug niet meer door kunnen richting Dam en omgekeerd. “De parkeerplaatsen die daar zijn blijven in aantal behouden, maar worden een stuk in het groen verwerkt. Wandel op de Mandel wordt dus doorgetrokken en takt met een nieuwe helling rechtstreeks aan op de nieuw aan te leggen fiets- en wandelzone op de brug. De knip aan de Melkmarkt komt er in de Wijngaardstraat ter hoogte van de parking. Wie vanuit het centrum komt zal de parking moeten bereiken door via Melkmarkt, Hondstraat en Kruisstraat te rijden. Vanuit de Roeselaarsestraat en Wijngaardstraat kun je wel nog de parking oprijden. Belangrijk is wel dat hulpdiensten nog steeds over de Melkmarkt kunnen rijden, zodat onze inwoners de snelst mogelijke hulp krijgen.”

De knip op de Korenmarkt is misschien nog het meest verrassende en ingrijpende in het plan. “We willen de Korenmarkt ook aantrekkelijker en groener maken en dus verkeer dat gewoon wil passeren een andere weg laten kiezen. Wie van Ardooie naar de Bosmolens moet, neemt gewoon beter de E403. Dat zou het meest logische zijn. Uiteraard kan je nog steeds ook via de Prins Albertlaan naar de Krekelmotestraat en zo naar de Rijksweg. Wie van Emelgem in het centrum moet zijn kan dat door helemaal over de brug te rijden en via de Ketelstraat op de Grote Markt te belanden. Maar je kan ook in de Prins Albertlaan de brug verlaten en via de Brugstraat (die daar een andere rijrichting krijgt, red.) naar de markt rijden of je via de Dirk Martenslaan of Stationstraat naar je bestemming begeven. Van op de Grote Markt zul je de Kasteelstraat niet in mogen rijden. Het verkeer wordt daar beperkt door de nabijheid van de scholen. Maar de straat is wel bereikbaar via de Brugstraat. De knip op de Korenmarkt zal visueel vooral zichtbaar zijn aan oostelijke zijde (kant De Vagant), daar komt groen en kun je sowieso niet doorrijden. Aan de kant stadhuis wordt de weg niet afgesloten voor hulpdiensten. Dit omdat de hulpdiensten immers de kortste weg moeten kunnen nemen en de brug op moeten kunnen om zo snel mogelijk hulp te kunnen verlenen. Als de hulpdiensten in aantocht zijn zal op de brug het licht op rood springen. Zodat het verkeer op de brug even halt moet houden tot de hulpdiensten gepasseerd zijn.” Het zal dus nog mogelijk, maar tegelijk verboden zijn, om van het station richting de Nieuwstraat te rijden. “Een verkeerscamera zal dat in de gaten houden.” Wie doorrijdt, zal dus een boete mogen verwachten.

“In totaal gebeurden de jongste tien jaar 50 ongevallen met fietsers en voetgangers op en rond de brug. Door het verkeer te scheiden willen we dat aantal drastisch naar beneden halen.” De brug telt nu vier vakken, twee ervan zullen voorbestemd zijn voor fietsers en wandelaars en dit biedt ook de kans om de brug te ontharden en groener te maken. De fietsers zullen aan de kant van Roeselare de brug kunnen verlaten en oprijden en zo wordt er een verbinding gemaakt met de Noordkaai en Dam. “Wie richting de Vijfwegen moet kan dat nog altijd via de rotonde. We zullen daar de weg zo inrichten dat je als fietser niet gewoon rechtdoor kunt rijden als je op de rotonde uitkomt, om de situatie daar zo veilig mogelijk te maken.”

“Voor de bereikbaarheid van de Korenmarkt en de Grote Markt. We maken de Wijngaardstraat autoluw en door de knip op de Melkmarkt en op de Korenmarkt kun je nu via de Nieuwstraat de Korenmarkt bereiken. Daarom wisselen de Markt- en de Nieuwstraat van rijrichting.”

“Het participatietraject zal nog doorlopen worden, maar we kunnen ook relatief snel starten. In 2023 gaat de Vlaamse Waterweg de brug sowieso aanpakken en gaat die dicht voor die werken. We zouden daar graag op aansluiten. Onze investering bedraagt maar een tiende van de totale 2,5 miljoen euro die het totaalplaatje moet kosten, dit dankzij de cofinanciering en subsidies die we beogen. De werken zullen er voor zorgen dat de Centrumbrug een tijd niet toegankelijk zal zijn, maar soms vergeet men dat we met Kachtem en Emelgem nog twee bruggen hebben.”

“De betrokken handelaars en horecauitbaters bij wie we ons oor te luister legden, lieten wisselende geluiden hoor. Ook al omdat ze de finesses van de plannen nog niet kenden. Komende maandag kunnen ze al hun vragen afvuren in Meilief.”

De oppositiepartijen hekelen dat de stad het dossier van het brugpark al in de openbaarheid bracht zonder dat er op voorhand inspraak gevraagd werd. Kurt Grymonprez (STiP). “Er is zelfs al een kant-en-klare brochure in de bus gevallen zonder dat de gemeenteraad kennis had van de plannen. Hier kan je hoogstens nog wat punten en komma’s aan veranderen.” Dat de knip in de Wijngaardstraat toch doorgang vindt, stoot Vlaams Belang ook tegen de borst.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier