Kandidaat-burgemeester Emmily Talpe wil ondergrondse parking in Ieper

Emmily Talpe kaartte de impact van het eenrichtingsverkeer in de Wateringstraat en Kanonweg aan op de gemeenteraad. © (Foto: TOGH)
Tom Gheeraert
Tom Gheeraert Medewerker KW

Emmily Talpe, Vlaams parlementslid en kandidaat-burgemeester voor Open Ieper, lanceerde dit weekend haar manifest “11 uitdagingen voor Ieper”.

“Ik ben meer dan 10 jaar politiek actief in Ieper. Ik heb in die periode met vele Ieperlingen gepraat. Ik hoorde hun dromen en zorgen, besprak hun ideeën en plannen”, zegt Emmily Talpe. “Luisteren naar de Ieperlingen heeft mij geïnspireerd om dit manifest te schrijven. Ik probeer een antwoord te bieden op een aantal van de grote uitdagingen voor onze stad. Mobiliteit binnen en buiten het centrum, de vergrijzing van de Ieperling en toerisme na de grote herdenkingsperiode van WO I zijn er enkele van”.

Talpe laat in haar manifest over 11 lokale thema’s haar licht schijnen. Van ondergronds parkeren, dimbare led-verlichting, de evolutie en impact van de bevolkingscijfers tot gratis wifi in het centrum én een opwaardering van de haven van Ieper. Talpe: “Uiteraard is dit niet het volledige programma van Open Ieper, dat gaat veel ruimer. Maar met dit manifest geef ik wel mijn visie over een aantal belangrijke speerpunten om Ieper klaar te stomen voor de toekomst”, aldus de politica van Open Ieper.

Mobiliteit

Vooral mobiliteit krijgt een prominente plaats in het manifest. De eerste uitdaging is een vlot bereikbare stad, de tweede een ondergrondse parking. Tijdens het debat van de milieuraad bleek echter dat Talpe alleen staat met dat voorstel. “Parkeerplaatsen zijn een bedreigde soort geworden in Ieper”, zegt Talpe. “Bij elke heraanleg van straten en pleinen verdwijnt er ruimte om te parkeren. Chauffeurs worden verbannen naar de verre randparkings of moeten op zoek naar een zeldzame vrije parkeerplaatsin de nauwe zijstraten. Dit zorgt voor foutparkeren en extra zoekverkeer. Anderzijds ontsieren geparkeerde auto’s in het centrum het stadsbeeld. Tal van andere kleinere steden zoals Wevelgem, Aalter, … kiezen voor een ondergrondse parking. Het centrum blijft toegankelijk voor iedereen, ook voor minder mobiele bewoners. Bovengronds ontstaat extra ruimte voor groen, terrassen, voetgangers en fietsers”.

Te duur

Andere partijen werpen op dat een ondergrondse garage te duur is. Volgens Talpe schommelen de prijzen voor een ondergrondse garage tussen de 20.000 en 30.000 euro per parkeerplaats. “Maar Ieper hoeft dit niet zelf te betalen”, zegt Talpe. “Heel wat steden kiezen bewust voor een samenwerking met een private partner: De stad levert een stuk grond aan, de partner neemt de volledige bouwkost van de ondergrondse parking op zich en ontvangt in ruil gedurende een bepaalde periode een deel van de parkeergelden.”

Bij elke heraanleg van straten en pleinen verdwijnt er ruimte om te parkeren

Talpe is sedert 2014 ook Vlaams parlementslid en dat is volgens haar een belangrijke troef voor Ieper: “Sinds ik in het Vlaams Parlement zetel, kan ik dossiers rechtstreeks aankaarten bij de betreffende administratie of minister. Niet onbelangrijk als je weet dat heel wat beslissingen over Ieper in Brussel worden genomen. Ik doe mijn parlementair werk dan ook met veel goesting, maar mijn echte passie ligt in Ieper.”

Het manifest ’11 uitdagingen voor Ieper’ wordt de komende dagen gratis bedeeld in Ieper.