Burgemeester en schepen van Welzijn over hectische coronaweken: “We gaan iedereen door deze crisis loodsen”

Schepen van Welzijn Romina Vanhooren heeft samen met burgemeester Anthony Dumarey hectische weken achter de rug. Deze foto werd genomen voorde social distancing maatregelen. (foto LIN)
Laurette Ingelbrecht
Laurette Ingelbrecht Medewerker KW

Terwijl het openbare leven in het hele land vrijwel stil ligt en iedereen werd aangemaand om in zijn of haar kot te blijven, steekt het stadsbestuur al dagen een tandje bij. “De maatregelen van de hogere overheden volgden elkaar aan een snel tempo op en die moeten ook lokaal worden uitgerold. Van bij het begin vonden we het belangrijk om alles in duidelijke taal te communiceren aan onze inwoners”, stellen burgemeester Anthony Dumarey en schepen Romina Vanhooren van Oudenburg.

“Het zijn zeer hectische weken geweest. De vele maatregelen vroegen veel lokale beslissingen waarbij we de Oudenburgnaar steeds voorop geplaatst hebben. Denk maar aan de bollen om op veilige afstand te kunnen gaan winkelen, de vele informatie op onze website en sociale media, de opstart van de website Oudenburg Helpt.”

“Veel inwoners zien door de vele maatregelen echter door de bomen het bos niet meer, daarom communiceren we als stad steeds snel en in verstaanbare taal om onze inwoners op de hoogte te houden en gerust te stellen”, aldus Anthony Dumarey.

Wekelijkse update

“Uiteraard hebben we ook bijzondere aandacht voor de vele ondernemers en handelaars in onze stad die bijzonder hard getroffen worden. Wekelijks bezorgen we hen een update van de verschillende steunmaatregelen Deze week kreeg iedereen nog een bewonersbrief met alle info in de brievenbus”, legt de burgemeester uit.

“Als stadsbestuur hebben we een grote verantwoordelijkheid naar onze bewoners toe en daarbij hebben we veel aandacht geschonken aan wie ondersteuning nodig heeft. Toen het woonzorgcentrum Riethove als eerste sloot, hebben we ervoor gezorgd dat de inwoners via skype en nu ook zorgrobot James contact kunnen houden met hun familie.”

“Voor de gebruikers van lokaal dienstencentrum Biezenbilk bezorgen we warme maaltijden aan huis”, zegt schepen van Welzijn Romina Vanhooren.

Voedselbedeling

“De sociale dienst nam de dienstverlening over van Kerit, waardoor er wekelijks toch nog voedselpakketten beschikbaar zijn voor wie dat nodig heeft. We ondersteunen ook de gezinnen waarvan de ouders aan het werk blijven en er is kinderopvang voorzien in alle scholen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier