De Brugse gemeenteraad heeft het tweestedenakkoord dat de fusie tussen de havens van Zeebrugge en Antwerpen mogelijk maakt, maandagavond unaniem goedgekeurd.
Burgemeester Dirk De fauw, de Zeebrugse havenvoorzitter en toekomstig ondervoorzitter van Port of Antwerp-Bruges, verdedigde met vuur de fusie tussen beide havens: “Door die fusie worden beide havens sterker. 1+1 = 3 in dit dossier. Zeebrugge en Antwerpen zijn geen concurrenten, ze zijn complementair als havens. Behalve misschien op het vlak van de containertrafieken. Maar zelfs dan nog: een containerschip op weg naar het Ruhrgebied moet niet aanmeren in Zeebrugge. Maar schepen met trafieken van en naar het Verenigd Koninkrijk of Scandinavië doen dat best via Zeebrugge.”
Gouden Eeuw
Volgens Pol Van den Driessche zal dit charter het Vlaams maritiem landschap versterken: “Er breekt een nieuwe Gouden Eeuw aan voor Zeebrugge en Antwerpen. Voor een betere ontsluiting van Zeebrugge moeten we wel ten volle inzetten op de estuaire vaart, want de stadsvaart vloekt met onze historische vesten.”
Voor Alexander De Vos (CD&V) is die fusie voor Brugge een unieke kans om aan te sluiten bij de wereldtop: “Het is slimmer om samen te werken met Antwerpen dan om ermee te concurreren.”
Volgens Andries Neirynck (Groen) biedt de fusie een kans om een meer duurzame haven te realiseren. Jean-Marie De Plancke (Open VLD) ziet mogelijkheden voor een verdere uitbouw van de voorhaven: “Maar er is nog wat masseerwerk nodig om de Zeebrugse havengemeenschap te overtuigen van die naamsverandering. Ik hoop dat binnenkort niet enkel het logo van Antwerpen in Zeebrugge flappert.”
Waterstofalliantie
Dirk De fauw (CD&V) wees op de duurzame waterstofalliantie die Zeebrugge met Antwerpen afgesloten heeft: “Enkel de ontsluiting van Zeebrugge blijft delicaat. Antwerpen dacht dat estuaire vaart enkel met subsidies mogelijk was. Maar dit is een winstgevende activiteit geworden. Er wordt nu zelfs al geëxperimenteerd met onbemande vaart tussen Zeebrugge en Antwerpen. Maar de reservatiestrook langs het Schipdonkkanaal kan pas afgevoerd worden, als we ook vanuit Nederland de volledige zekerheid hebben dat Zeebrugge via die kustvaart kan ontsloten worden.”
Als uitsmijter zei hij : “We wensen geen tweede Doel in onze contreien! We moeten voor en aangename leefkwaliteit zorgen in Zeebrugge.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier