Waarom moeten we in Vlaanderen een STEM-strategie uitrollen? En hoe doen we dat dan?
STEM-profielen blijven broodnodig
Sinds corona ons leven op z’n kop zette, werken we met z’n allen meer digitaal, is er een sterke technologie-ondersteunde vaccinatiestrategie, maken statistici voorspellingen over de evolutie van het aantal besmettingen op basis van wiskundige modellen en werden diverse gebouwen tot vaccinatiecentra omgebouwd. Dit alles was niet mogelijk geweest zonder mensen met digitale en STEM-competenties. STEM staat voor Science, Technology, Engineering en Mathematics, kortom de technologische, technische, exact-wetenschappelijke en wiskundige opleidingen en beroepen.
Sterke STEM-profielen blijven nodig, niet enkel om te kunnen omgaan met de uitdagingen van vandaag, maar ook om vooruit te kunnen gaan. Toch blijft de instroom van STEM-profielen laag. Onderwijsinstellingen spelen hier uiteraard een cruciale rol, zij moeten jongeren vormen en opleiden om zo inzetbaar mogelijk te zijn in een snel evoluerende arbeidsmarkt. Dit is en blijft een grote uitdaging. Van de nieuwe afgestudeerden in het hoger onderwijs in België heeft amper 17,5 procent een diploma in wetenschappen, wiskunde, ICT of ingenieur op zak; het laagste cijfer in Europa. Dit ondanks de vele initiatieven die er al zijn.
Vlaamse STEM-agenda 2030: eindelijk efficiëntie?
De recent goedgekeurd STEM-agenda 2030 van de Vlaamse Regering wil bestaande initiatieven en ecosystemen versterken en integreren. Tot op vandaag werden heel wat acties ondernomen, weliswaar vaak alleenstaand en niet voldoende afgestemd met partners.
De STEM-agenda is als het ware een uitgebreide opsomming van ambities, acties en initiatieven die inzetten op een hogere instroom in STEM-opleidingen en -loopbanen.
De nood aan een Vlaams STEM-expertisecentrum is hoog
De nood aan een Vlaams STEM-expertisecentrum om zo nog meer mensen warm te maken voor STEM-opleidingen en STEM-beroepen is dan ook hoog. Het STEM-expertisecentrum zou een coördinatie- en kenniscentrum zijn waar iedereen, of het nu gaat om STEM in de vrije tijd, het onderwijs of op de arbeidsmarkt, terecht kan om te verbinden, te experimenteren en projecten uit te werken en op te schalen. Dit centrum moet zich kunnen meten met soortgelijke buitenlandse voorbeelden in Finland, Duitsland, Denemarken en Frankrijk.
Voka blijft zelf ook de schouders zetten onder STEM. Via de Vlaamse ondernemers, een samenwerking tussen 18 werkgeversorganisaties, willen we meewerken aan een toekomstig, kwalitatief STEM-centrum. Daarnaast willen we op termijn Talent Centra inrichten waar leerlingen terechtkunnen voor wetenschappelijk onderbouwd studie- en beroepsadvies. Zo hopen we jongeren verder warm te maken voor o.a. technische en beroepsopleidingen. Ook vanuit West-Vlaanderen zetten we verder in op sensibiliseringsacties en ondersteunen we West-Vlaamse scholen bij het behalen van het European Stem School Label, een erkend label voor scholen die inzet tonen op gebied van STEM. Finaal moet een doordrongen STEM (hoger) onderwijs onze doelstelling zijn.
Heeft u hieromtrent nog vragen of wenst u meer te weten over dit thema? Neem dan gerust contact op met joyce.simoens@voka.be.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier