Vanaf augustus krijgen we een machtswissel in het Kortrijkse straatbeeld. Na drie jaar kan de Kortrijkzaan straks opnieuw rondtoeren op de groene tweewielers van het Evergemse deelfietsenbedrijf Mobit.
Mobit deed al eens eerder zijn intrede in de stad, in september 2017, maar werd opzijgeschoven nadat het in 2020 een dossier vergat in te dienen. In de plaats kwamen 200 oranje fietsen van het Deense Donkey Republic. De wissel kwam er ook omdat het bedrijf uit Kopenhagen wel werkte met vaste drop-offpunten, om de wildgroei aan deelfietsen tegen te gaan.
De keuze voor Mobit is geen verkeerde, zeker niet met oog op het deelfiets-netwerk
De nieuwe samenwerking met Mobit lijkt een sprong terug in de tijd, maar dat is het niet. Ook Mobit werkt tegenwoordig met drop-offpunten en bovendien is het bedrijf al enkele jaren aanwezig in alle andere steden en gemeenten van intercommunale Leiedal. Schepen van Mobiliteit Axel Weydts liet ook verstaan dat het prijskaartje gevoelig lager ligt.
Geen tramcultuur
In een stad waar meer dan 15.000 studenten dagelijks van kot of station naar de campus moeten pendelen, kunnen er niet genoeg deelfietsen zijn. Akkoord, er zijn ook Blue-bikes beschikbaar aan de achterkant van het station, en doorheen het academiejaar doen er zo’n 500 tot 700 studenten beroep op een permanente leenfiets van Mobiel.
Toch staat Kortrijk op het vlak van aanbod van duurzame vervoersmiddelen nog niet op hetzelfde niveau als bijvoorbeeld een stad als Gent. In Oost-Vlaanderen koos men er in 2022 nog voor om naast de 500 fietsen van Donkey Republic ook 200 tweewielers van Mobit en 750 bak- en elektrische fietsen van het Brusselse Dott aan te bieden. Dat is bijna een verdriedubbeling van het oorspronkelijke aantal. Ter vergelijking: in Kortrijk werd het proefproject met 50 elektrische deelfietsen van SMOVE.CITY vorig jaar nog stilgelegd omdat er te weinig vraag naar was.
Goed, met meer dan 82.000 studenten speelt Gent – als hogeschool- en universiteitsstad – in een hogere competitie. Maar in tegenstelling tot Gent heeft Kortrijk bijvoorbeeld géén uitgebreide tram- en buscultuur. Zelfs studentenstad Brugge (10.000 studenten) verhoogde dit jaar zijn aanbod aan deelfietsen nog naar 159. Kortom: de Kortrijkse keuze voor Mobit is absoluut geen verkeerde, zeker niet met het oog op de uitbreiding van het fietsen-netwerk binnen Leiedal. Toch was een verhoging van het aantal deelfietsen in de stad, met het oog op de sterk groeiende studentenpopulatie de komende jaren, nóg beter geweest. Dan maar in 2026 een tandwieltje bijsteken.
Reageren? Jan.steenhoudt@kw.be
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier