De verhalen van Lieve en Ruth moeten ons inspireren: “Deuredoen, dat is wat zij dag en nacht doen”

Lieve Mostrey is ceo van Euroclear en mag zich sinds kort Manager van het Jaar noemen. © Christophe De Muynck
Bart Casteleyn
Bart Casteleyn Hoofdredacteur KW

Ze is authentiek, West-Vlaams en haar bedrijf verwerkt elk jaar voor een biljard euro aan financiële transacties. “Dat is een 1 en 15 nulletjes”, zo leren we in het interview dat Lieve Mostrey aan KW gaf.

Lieve is ceo van Euroclear en mag zich sinds kort Manager van het Jaar noemen. Haar verhaal is op meer dan één vlak inspirerend. Van de schoolbanken in Brugge ging het naar de top van de internationale zakenwereld. Onderweg sneuvelden glazen plafonds, haar verantwoordelijkheden werden gigantisch groot, maar het dialect bleef sappig.

Ze is authentiek, West-Vlaams en haar bedrijf moet nog elk jaar vechten voor een paar euro winst. “Dat is enorm zwaar”, zo lezen we in het interview dat Ruth Selleslaghs vorige week aan deze krant gaf.

Ruth is de baas van eenmanszaak Lent en mag zich de allereerste biobloemenboerin van Vlaanderen noemen. Ook haar verhaal is inspirerend, dat zagen we gisteren nog op VRT 1 in ‘Andermans Zaken’. Van de schoolbanken in Brugge landde ze uiteindelijk op een veld in Moen bij Zwevegem. Onderweg sneuvelden misschien al dromen, haar verantwoordelijkheden werden gigantisch zwaar, maar de idealen bleven overeind.

Koop lokaal: dat klinkt misschien als een simpele slogan, maar het is veel meer dan dat

Lieve Mostrey en Ruth Selleslaghs hebben dus meer gemeen dan ze wellicht zelf denken. Deuredoen, dat is wat zij bijna dag en nacht doen en waarvoor we hen beiden moeten bewonderen. Ze zijn naast ondernemer ook moeders. Vrouwen met veel petjes die niet hoog van de toren blazen… maar er is ook één groot verschil. Ruth maakt geen kans op grote prijzen. Gelukkig zit ze niet te wachten op een titel, enkel op mensen die haar passie willen steunen.

En daarom wil ik hier toch even een oproep doen… Want we kennen allemaal wel een Ruth. Een man of vouw die een zaak aan het uitbouwen is en zo letterlijk een boterham wil verdienen. ‘Koop lokaal’ klinkt misschien als een simpele slogan, maar het is veel meer dan dat. Je helpt lokale ondernemers en bij uitbreiding hun hele gezin. En daar hebben we geen 15 nulletjes voor nodig…