Jaar na inferno dringt buurt aan op maatregelen: “Telkens als we remgeluiden horen, voelen we weer stress”

Buurtbewoners Erik Vanderhaeghe en Lindsay Butstraen (op de foto met dochter Yelke) voelen zich in de steek gelaten. © TP
Redactie KW

In Wijtschate leidde een aanrijding tot twee doden en uitgebrande woningen aan kruispunt Vier Koningen. Een jaar later blijven de overgebleven bewoners vrezen voor hun veiligheid. Er ligt nu een plan op tafel voor het verleggen van een stukje gewestweg.

Meer dan 500 handelaars heten u hartelijk welkom. Een nieuw bord prijkt sinds deze week langs gewestweg N336, net over de Waalse grens in Komen-Waasten. “Daar hebben ze wel tijd en geld voor”, zucht Lindsay Butstraen (40). Ze woont in een van de rijwoningen aan de Vlaamse kant van het kruispunt Vier Koningen in Wijtschate. De vrouw en haar buren werden een jaar geleden opgeschrikt door een zware aanrijding tussen een vrachtwagen en bestelwagen. Enkele huizen naast Lindsay boorde de vrachtwagen zich door de voorgevel. Er ontstond brand bij de betrokken voertuigen, geparkeerde wagens en rijhuizen. Beide chauffeurs overleden aan hun verwondingen en enkele woningen raakten onbewoonbaar.

Vandaag zijn de zwaarst getroffen huizen nog steeds niet bewoond. Aan een van de gevels hangt een Te koop-bord. “Dat koppel keert niet meer terug. Zij kochten een nieuw huis in Komen-Waasten”, vertelt Lindsay. “Ik wil ook verhuizen, maar moest vechten tegen een zware ziekte en heb de middelen niet voor een andere woning. Dus blijf ik noodgedwongen op die gevaarlijke hoek wonen met mijn man en dochters van 12 en 16 jaar.”

200 ongevallen

“Mijn huis deelde vorig jaar in de brokken, maar ik kon er blijven wonen en wil niet meer verhuizen”, vertelt Erik Vanderhaeghe (65). “Ik ben geboren in dit huis en zou graag blijven. Hoeveel ongevallen ik hier al meemaakte in mijn leven? Ik heb het eens uitgerekend en kom uit op drie per jaar en dan overdrijf ik nog niet. Ik word 65 en heb hier zo’n 200 ongevallen meegemaakt. Veel ongevallen ontstaan door een slechte zichtbaarheid op het kruispunt.”

“In de jaren 1970 waren er al plannen voor een rotonde op dit kruispunt” – buurtbewoner Erik Vanderhaeghe

“Het zijn zeker niet altijd zware ongevallen”, stelt Lindsay. “Maar er is altijd een risico, ook voor onze huizen omdat ze tegen de baan liggen. Als wagens hier van de weg raken, rijden ze weer binnen. Waarom wil men geen vangrail plaatsen aan onze huizen? Bij het ongeval van vorig jaar bleef mijn huis gespaard, maar mijn zijgevel en poort raakten eerder al eens beschadigd. Dat was in de beginperiode. Ik woon hier intussen 17 jaar. Na de crash van vorig jaar ervaren we nog meer stress als we de remgeluiden horen en het gedaver van vrachtverkeer voelen rond ons huis.”

Het ongeval veroorzaakte een ware ravage.
Het ongeval veroorzaakte een ware ravage. © TP

“Stukjes pleisterwerk aan mijn binnenmuren moest ik opnieuw laten doen door scheurtjes”, wijst Erik in zijn huis. Op de keukentafel vouwt hij enkele plannen open. “Zelf uitgetekend. Dit zou de ideale oplossing zijn: het stuk van de weg voor onze gevels verleggen op de akker aan de andere kant van die bomen in de berm. Dat zou zorgen voor meer zichtbaarheid en veiligheid. Deze weg is al lang niet meer op maat van het toegenomen zwaar verkeer en er zijn ingrepen nodig om de snelheid te milderen. Ik hoorde van mijn vader dat in de jaren 1970 al plannen waren voor een rotonde op dit kruispunt. Hij ligt er nog altijd niet.”

“We voelen ons in de steek gelaten”, aldus Lindsay. “De grens met Wallonië loopt hier en er zijn verschillende overheden nodig om iets te kunnen doen. Toch vind ik dat er het voorbije jaar onvoldoende gebeurd is aan de weginfrastructuur. Door de verzekerings- en vergunningskwesties hebben verschillende vernielde woningen nog een troosteloze aanblik, alsof de crash en brand er pas gisteren gebeurd zijn.”

Weg verschuiven

Volgens Wieland De Meyer (Gemeentebelangen), burgemeester van Heuvelland, is er beterschap op komst. “Er is al heel wat overleg geweest. Aan de zijde van Wijtschate werden intussen ribbelstroken, extra belijning en borden voorzien. Aan Waalse zijde is er sprake van een geplande snelheidsverlaging van 90 naar 70 kilometer per uur. In september zitten we samen met buursteden Mesen en Komen-Waasten, de Vlaamse wegbeheerder AWV en de Waalse evenknie SPW. Er wordt onder meer gesproken over maatregelen rond belichting. Vanuit Heuvelland stellen we ook een verschuiving van de weg voor. Als we daarvoor groen licht krijgen, verwacht ik een snelle onteigening van het stukje akker voor de betrokken rijwoningen. Vanuit de lokale besturen trekken we mee aan de kar. Ik verwacht na de zomer een plan van aanpak.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier