“Het welzijn van de beestjes staat altijd voorop”: koppel runt modellenbureau… voor huisdieren

Stevy Greeven en Shauni Devriendt, hier met hun hond Dolly, zijn de gezichten achter Petfluence. © JOKE COUVREUR
Philippe Verhaest

Influencers die op sociale media producten aanprijzen, we kijken er al lang niet meer van op. Maar ook huisdieren worden ingezet om de gunst van de consument binnen te halen. Merken die op zoek zijn naar een kat, hond of andere trouwe metgezel, kunnen aankloppen bij Petsfluence uit Hooglede.

Een producent van dekbedovertrekken die op zoek is naar een snoezige kat om zijn nieuwste creatie in de verf te zetten, een fabrikant van hondensnacks die een Golden Retriever wil inschakelen of zelfs een filmmaker die een eend nodig heeft die op commando kan kwekken en fladderen: bij Petsfluence ben je aan het juiste adres.

Stevy Greeven (36) en Shauni Devriendt (28) zijn de stuwende kracht achter de non-profitorganisatie Petsfluence, een initiatief dat enkele jaren geleden het levenslicht zag en de vele op sociale media soms wereldberoemde huisdieren in contact wil brengen met diergerelateerde merken en producten.

“65 procent van onze tijd gaat naar het beheer van de socials, website en andere online content zoals nieuwsbrieven en blogs van onze klanten, 20 procent spenderen we effectief aan het influencegedeelte. Daarnaast casten we ook huisdieren”, zeggen Stevy en Shauni, die samen met hun zoon en dochter een warme thuis bieden aan vier katten en twee honden.

Dolly, de Golden Retriever van Shauni en Stevy, figureerde ook al in een campagne.
Dolly, de Golden Retriever van Shauni en Stevy, figureerde ook al in een campagne. © GF

De vragen die het koppel krijgt, zijn erg uiteenlopend. “95 procent is afkomstig van bedrijven die in de huisdierwereld actief zijn. Gaande van voeding over accessoires tot kleding.”

“We halen bewust geen winst uit dit verhaal. We doen het echt uit liefde voor de huisdieren”

“Af en toe kloppen ook andere sectoren bij ons aan. Meubelproducenten, bijvoorbeeld. Of een autoconstructeur die wil tonen dat ook de hond des huizes zijn plekje heeft in de nieuwste gezinswagen. Dan gaan wij op zoek naar een match. We richten ons vooral op de Europese Unie, het Verenigd Koninkrijk, en de Noord-Amerikaanse markt.

Die vinden ze in een van de vele databases met Insta-waardige honden, katten en andere schattige beestjes. “Daarbij hanteren we één gouden regel: het welzijn van de dieren staat altijd centraal. Zouden we deze opdracht ook met onze eigen huisdieren doen, vragen we ons elke keer af. En nieuwe klanten screenen we grondig.”

Goed doel steunen

Naast Shauni en Stevy zijn acht vrijwilligers – verdeeld over België, Spanje, Duitsland en Nederland – met Petsfluence in de weer, aangevuld met twee freelancers. “We halen bewust geen winst uit dit verhaal. We doen het echt uit liefde voor de huisdieren. Elk half jaar schenken we een deel van de opbrengst weg aan een goed doel dat aan huisdieren gelinkt is, de rest van het bedrag investeren we in Petsfluence.”

Vandaag heeft de organisatie een dertigtal klanten die op structurele basis met Petsfluence samenwerken. “Een cijfer dat organisch groeit. Waarom een huisdier voor je campagne zo waardevol kan zijn? Het ziet er niet alleen leuk uit, het haalt ook de drempel naar beneden. De glimlach op het gelaat van wie de campagne onder ogen krijgt, dat schenkt ons nog het meeste voldoening.”

© GF