Westtoer en Kust verontwaardigd door schrappen van buitenlandse publiciteitscampagnes

© BELGA
Redactie KW

Toerisme Vlaanderen stuurde de provincies en kunststeden een mail om te melden dat het alle publiciteitscampagnes voor het grote publiek in het buitenland schrapt. Ook de promotiecampagne voor de Kust verdwijnt.


© BELGA

De kustgemeenten en Westtoer zijn verontwaardigd door deze eenzijdige beslissing en de wijze van communicatie. Ze eisen transparantie over het beschikbare budget bij Toerisme Vlaanderen en de wijze waarop dit ingezet wordt. Ze willen een afzonderlijke promotiecampagne voor de Kust en respect voor alle toeristische stakeholders. Om deze nieuwe ontwikkeling op te helderen hebben Westtoer en de kustburgemeesters een dringend overleg aangevraagd bij Ben Weyts, Vlaams Minister van Toerisme.

Specifieke kustcampagne

Toerisme Vlaanderen investeert al sinds 2001 jaarlijks 1,2 miljoen euro in de promotie van de Kust in het buitenland. In het verleden zorgden de kustgemeenten en Westtoer elk voor de helft van dit budget, maar sinds de interne staatshervorming (waarbij buitenlandpromotie een Vlaamse bevoegdheid werd) staat Toerisme Vlaanderen in voor dit budget. Met uitzondering van 2012 en 2013 werd al die jaren een specifieke kustcampagne gevoerd omdat het bezoekersprofiel en de reisintentie voor de Kust aanzienlijk verschillen van andere bestemmingen in Vlaanderen. Naast deze kustcampagne promoot Toerisme Vlaanderen ook de kunststeden en de groene regio’s in het buitenland.

Westtoer en Kust verontwaardigd door schrappen van buitenlandse publiciteitscampagnes


© BELGA

Kusttoerisme goed voor 40.000 banen

Toerisme Vlaanderen stuurde begin deze maand een mail naar de provincies en kunststeden om te melden dat het alle publiciteitscampagnes voor het grote publiek in het buitenland schrapt. Het verdwijnen van de kustcampagne wordt ook uitdrukkelijk vermeld.

De kustgemeenten en Westtoer zijn verontwaardigd en vinden de beslissing onbegrijpelijk. Het toerisme aan de Kust is elk jaar goed voor 2,7 miljard euro en 40.000 banen. Vakantiegangers uit de buurlanden zijn goed voor bijna 2 miljoen overnachtingen, dat is 27 procent van het totaal aantal overnachtingen van vakantiegangers uit de buurlanden in Vlaanderen. Het kan dus niet dat de promotiecampagne van deze economisch belangrijke sector zonder enig overleg, met een eenvoudige email geschrapt wordt, zo klinkt het.

(FJA)