Uitbater van twee Bristol-winkels: “Mijn personeel moest ik laten gaan, maar we draaien nu wel topomzetten”

Jordy Van Hoornick laakt vooral het gebrek aan communicatie vanuit de hoofdzetel. © WMe by Wouter Meeus
Wouter Vander Stricht

Jordy Van Hoornick (29) is zelfstandig uitbater van twee Bristol-winkels. Nu het bedrijf een gerechtelijke reorganisatie heeft aangevraagd, zag Jordy zich genoodzaakt zijn medewerkers af te danken. “We weten gewoon niet waar we aan toe zijn”, opent Jordy zijn klaagzang.

Jordy Van Hoornick begon in 2021 bij Bristol te werken. “Eerst in loondienst. Daarna had ik een winkel in Knokke onder mijn hoede, ik was ook aan de slag in Kuurne, maar nu ben ik op zelfstandige basis actief in de winkels in Tielt en Waregem”, zegt de Wingenaar die sinds kort op de Bosmolens (Izegem) woont. Het nieuws dat Bristol in vieze papieren zat, verraste Jordy niet helemaal. “We wisten dat het in Nederland niet te best ging, daar werken ze ook met eigen personeel. Maar wij hoopten gespaard te blijven. We konden de jongste jaren ook goed werken, maar dit voorjaar was het niet makkelijk. Door het slechte weer dat maar bleef aanhouden, was er weinig interesse in de nieuwe collectie. Maar mijn twee winkels bleven winstgevende zaken.”

Bijna eeuweling

Bij Bristol kun je schoenen kopen, maar er is ook kleding en accessoires in het aanbod, net als sportartikelen. De winkelketen die tot de Euro Shoe Group behoort zou volgend jaar de 100ste verjaardag vieren. Jordy laakt vooral het gebrek aan communicatie vanuit de hoofdzetel. “Het meeste vernemen wij in de pers. Zo werden wij officieel pas op de hoogte gebracht van kortingen die gegeven worden op bepaalde artikelen en waarover een algemene communicatie wordt uitgestuurd. Maar wij moeten wel zorgen dat tegen de dag nadien de winkel daar helemaal is op voorzien. Zo heb ik al enkele keren tot na middernacht voortgewerkt.”

Jordy had zes mensen in dienst. Nu zijn dat er nog vier die hun vooropzeg doen. “De mensen met een contract van bepaalde duur heb ik meteen laten gaan. De andere blijven nog in hun opzegperiode. Maar daar zit nog een stuk vakantie tussen, zodat dat wat opschuift. Maar zo hoop ik toch nog september te halen. Ik kon ook niet anders dan mijn mensen af te danken, ze zijn bij mij en niet bij Bristol in dienst. Mocht straks blijken dat ze geen overnemer gevonden hebben, sta ik daar. Ik kan hen niet betalen als ik zelf geen inkomsten heb.”

“Vreemd, maar ook de nieuwe collectie waarop geen korting geldt, doet het nu erg goed”

Wat de toekomst brengt, daar heeft Jordy ook het raden naar. “Weet je wat nu nog het strafst van allemaal is? Wij draaien hier momenteel topomzetten. Er zijn die kortingen waarop de mensen afkomen, maar ook de stukken van de nieuwe collectie waarop geen korting is, vinden gretig afnemers. Het is natuurlijk jammer dat de klanten niet eerder gekomen zijn, anders was het misschien niet zover gekomen.”

Aangepaste openingsuren

Jordy hoopt ook op wat begrip van de klanten. “We moeten onze openingsuren wat inkrimpen en bijvoorbeeld over de middag even sluiten, want anders is het niet haalbaar. Ik had ook een supergoede band met mijn medewerkers. Ook mijn zus Cythia was bij mij aan de slag en is dus haar job kwijt. We weten vooral niet waar we aan toe zijn. Deze zomer zou er toch nieuws moeten volgen en hopelijk is dat het nieuws dat er een overnemer is gevonden”, besluit Jordy. (WVS)

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier